Jocke ska bli stor

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 169 total)
  • Author

I åratal har jag fått höra massa kommentarer om hur smal jag är. Jag började tänka på om det verkligen var så och kom fram till att jag var tvungen att äta mera, men inte hjälpte det mig. Jag fortsatte vara smal som en sticka trots flera påsar chips och godis. Det var då jag förstod att jag inte kunde bli fet. Jag tänkte om och började sedan träna i ett litet ”Källargym”. För endast 100kr/år fick man tillgång till fria vikter och några maskiner. 1 års halvseriös träning spenderade jag med en kompis på gymmet, och inte blev jag nå större. Jag slutade nian och började på gymnasiet, roligt. Ny miljö, nya kompisar. Det enda problemet var att killarna i klassen var dubbelt så stora som mig, så det blev att man slängdes runt lite. Jag gick ännu en gång till ”Källargymmet” för att bli större. Men något saknades, kunskap. Fick ett tips av en kompis att tidningen Body Magazine har ett forum som är jätte bra att besöka. Jag började genast kolla runt här och insåg att det var mycket som jag inte visste om. Tidigare hade jag trott att man kan allt bara om skivstången åker upp. Jag lärde mig många nya saker och träningen började intressera mig mer och mer. Det blev november och resorna till ”Källargymmet” blev kallare och dystrare. Så jag bestämde mig för att bli medlem i gymmet som jag nästan bor granne med. Där fick jag träffa en PT men det visade sig att våra kunskaper var ungefär densamma. Så jag traskade besviket hem. Jag fortsatte vara inne här på forumet och lärde mig mera saker, träningen har rullat på bra och nu sitter jag här och skriver..

Lite kort om mig:
    Ålder: 17år
    Längd: 175cm
    Vikt: 55kg:o
    Sysselsättning: Träning, spela gitarr och skolan
    Mål: Att jag mår bra i den kropp jag lever i

Nu kommer jag till det där med träningen. Har jag tränat i ungefär 2år. Första året var som sagt inte så seriöst men det blir mer och mer seriöst ju bättre träningen går. Träningen i ”Källargymmet” var varierande, men till mesta dels discobygging jag höll på med. Men sedan kom jag på andra tankar och så här har jag tränat sen i höstas och trivs väldigt bra med det.

Måndag: Vilodag och Skolidrott
    Tisdag: Bröst och Triceps
    Onsdag: Ben och Axlar
    Torsdag: Vilodag och Skolidrott
    Fredag: Rygg och Biceps
    Lördag: Vilodag
    Söndag: Fredagens pass om det inte skulle blivit av

Jag är inte bäst på att äta men jag tycker att kosten har sköts bra hittills. En vanlig dag består av de tre stora målen, mellanmål och kvällsmål. Försöker att äta var tredje timme så kroppen hela tiden får näringsämnen. De dagar som jag tränar dricker jag även Gainer på efter träningar, ibland kan det slinka ner en tesked kreatin i shakern också. Sömnen brukar jag sköta väldigt bra den med, räknar alltid med att få 8 timmar sömn varje natt.

Är det något ni undrar över så är det bara att fråga

PS. Har varit sjuk ett tag nu så det har blivit en liten vilovecka för vara riktigt säkert på att jag är frisk, mitt första pass kommer jag att träna på tisdag. DS.

Quote:
    Jag fortsatte vara smal som en sticka trots flera påsar chips och godis.

Denna grymma värld, jag gör allt för att gå ner och du gör allt för att gå upp:(.
    Kan iaf säga lycka till, du kommer att klara det bra om du sköter dig och följer schemat, önskade att jag kunde dela med mig lite men men…

hare bra//Stolleman

Ditt upplägg låter bra. Bara käka på och träna hårt (men försiktigt, du vill ju inte ha ngra skador;)) så kommer det lossna för dig.:up:

Man får tacka för alla lyckoönskningar.

@Stolleman: Skulle gärna ta emot lite fett om det nu gick :p

Goddagens jocke!

Jag skall oxå ha sten koll på dig om du lovar att uppdatera din journal regelbundet! Ett litet tips så här direkt är följande:

Angående kreatinet… Det ger bara resultat om du använder det rätt! Man kan säga att man går på kreatin kurer, eftersom det används i perioder för att kroppen inte skall vänja sig. När jag använde kreatin så tog jag det ca 1 timme innan träning och gärna tillsammans med juice eller frukt för optimalt upptag. Tänk på att du måste hålla kreatinhalten i kroppen konstant och kan därför inte ta det lite till och från utan varje dag. När du börjar en kur så tar du ca 20g per dag i 3-5 dagar och sedan ca 5g per dag. Detta för att buffra upp kreatinet i kroppen i början.Hur lång en kur är bråkar de vise om men jag kan rekommendera ca 4-5 veckor för att du skall hinna märka något och sedan tar man ett uppehåll på 2-3 veckor.

Bökigt?? Jag håller med dig, så jag kör med något som heter kre-alkalyn istället vilket är enklare att använda. Tar bara 2 tabletter en timme innan träningen och ändast på träningsdagar…Dessutom binder du inte massa vatten imusklerna av kre-alkalyn vilket du gör av kreatin, men å andra sidan kan det vara bra för ditt självförtroende att du får några ”enkla” kilo på köpet.
    Glömm inte att kreatinet skall användas varje dag för att gen någon som helst effekt!

deekayman wrote:
    Goddagens jocke!

Jag skall oxå ha sten koll på dig om du lovar att uppdatera din journal regelbundet! Ett litet tips så här direkt är följande:

Angående kreatinet… Det ger bara resultat om du använder det rätt! Man kan säga att man går på kreatin kurer, eftersom det används i perioder för att kroppen inte skall vänja sig. När jag använde kreatin så tog jag det ca 1 timme innan träning och gärna tillsammans med juice eller frukt för optimalt upptag. Tänk på att du måste hålla kreatinhalten i kroppen konstant och kan därför inte ta det lite till och från utan varje dag. När du börjar en kur så tar du ca 20g per dag i 3-5 dagar och sedan ca 5g per dag. Detta för att buffra upp kreatinet i kroppen i början.Hur lång en kur är bråkar de vise om men jag kan rekommendera ca 4-5 veckor för att du skall hinna märka något och sedan tar man ett uppehåll på 2-3 veckor.

Bökigt?? Jag håller med dig, så jag kör med något som heter kre-alkalyn istället vilket är enklare att använda. Tar bara 2 tabletter en timme innan träningen och ändast på träningsdagar…Dessutom binder du inte massa vatten imusklerna av kre-alkalyn vilket du gör av kreatin, men å andra sidan kan det vara bra för ditt självförtroende att du får några ”enkla” kilo på köpet.
    Glömm inte att kreatinet skall användas varje dag för att gen någon som helst effekt!

Jag lovar att skriva på mycket jag hinner. Angående kreatinet så började jag på en kur. 5 teskedar om dagen i 5 dagar. Men sedan kom jag av det, började istället att ha kreatinet i shakern på gymmet. Varför vet jag inte, det bara blev så. Vad skulle du rekomendera? Kre-alkalyn eller Kreatin?

PS. Kreatinet fick jag med köper av Gainern så det är inget frivilligt köp DS

Och vem är denna underbara vännen som du har nämt ett antal gånger då?:|

Haha, lycka till med träningen nu Jocke, I’ll be there for you…

Puss:up:

:whistle:

Tompeii wrote:
    Och vem är denna underbara vännen som du har nämt ett antal gånger då?:|

Haha, lycka till med träningen nu Jocke, I’ll be there for you…

Puss:up:

Det är min lossaskompis:whistle:

Jag tycker personligen att kre-alkalynet funkar bäst för mig, men det kan vara lite individuellt. Jag känner direkt ett stort engagemang i din journal för jag var EXAKT i samma sits som dig när jag var typ 15-16 år! Jag började inte med kosttillskott förrän jag var 20 vilket kanske är lite sent… Hur som helst så är det absolut viktigaste att du får i dig din gainer med kolhydrater och protein så fort som möjligt efter passet! Om du kör kreatin eller kre-alkalyn har mer ett akademiskt värde…(spelar inte så stor roll). Vill du växa och bygga kvalitets muskler så tänk på dessa riktlinjer:

1. Få i dig mer energi än du gör åt med
    2. Se till att det aldrig går mer än 3 timmar mellan dina protein intag
    3. Träna regelbundet och tungt, var dock facistiskt noga med att köra strikt!
    4. Se till att få i dig din shaker direkt efter träningen
    5. Gör ett seriöst träningsprogram och följ det oavsett vad som händer!!!
    6. Se till att vila ordentligt mellan träningspassen. Ingen onödig konditionsträning då du har en sådan extrem förbränning.

Ojdå, du frågade visst bara om kreatinet men skall jag vara helt ärlig mot dig
    så är ovanstående punkter 1000 ggr viktigare. Jag kan rekommendera kre-alkalyn för det är lättast men testa själv vad som funkar bäst på dig, det är som sagt individuellt! Glömm inte att käka ordentligt innan du går och lägger dig, körde själv på 3 port gröt innan jag gick och lade mig under hela min gymnasie tid.

LYCKA TILL !!! (Den dagen du slutar fråga, slutar du utvecklas)

deekayman wrote:
    Jag tycker personligen att kre-alkalynet funkar bäst för mig, men det kan vara lite individuellt. Jag känner direkt ett stort engagemang i din journal för jag var EXAKT i samma sits som dig när jag var typ 15-16 år! Jag började inte med kosttillskott förrän jag var 20 vilket kanske är lite sent… Hur som helst så är det absolut viktigaste att du får i dig din gainer med kolhydrater och protein så fort som möjligt efter passet! Om du kör kreatin eller kre-alkalyn har mer ett akademiskt värde…(spelar inte så stor roll). Vill du växa och bygga kvalitets muskler så tänk på dessa riktlinjer:

6. Se till att vila ordentligt mellan träningspassen. Ingen onödig konditionsträning då du har en sådan extrem förbränning.

Ojdå, du frågade visst bara om kreatinet men skall jag vara helt ärlig mot dig
    så är ovanstående punkter 1000 ggr viktigare. Jag kan rekommendera kre-alkalyn för det är lättast men testa själv vad som funkar bäst på dig, det är som sagt individuellt! Glömm inte att käka ordentligt innan du går och lägger dig, körde själv på 3 port gröt innan jag gick och lade mig under hela min gymnasie tid.

LYCKA TILL !!! (Den dagen du slutar fråga, slutar du utvecklas)

Måste säga att alla riktlinjer är väl skötta. Skulle väl vara den sista som är mindre väl skött, skulle aldrig klara av att hälla i mig 3 portioner gröt. Det är med Kre-Alkalyn ska jag tänka på, låter lite smidigare än Kreatin. Är det stora prisskillnader på produkterna? Tack så mycket och lycka till själv:)

deekayman wrote:

(Den dagen du slutar fråga, slutar du utvecklas)

Jag måste bara fråga:
    Finns det någon onödig konition? Att ha en bra grundkondition är väll en av de allra bästa sakerna man kan ha här i livet? Rätta mig om jag har fel, men det låter bara lite konstigt enligt mig..

Förklara gärna hur du menar, för som du sa, livet går ut på att fråga, ta reda på och att alltid bli bättre och veta mer.

Det måste väl ”bara” vara så att man ska se till att få i sig tillräckligt med kolhydrater så kroppen inte använder proteinet som energi?

Tack för mig..

Tomas

deekayman wrote:

3. Det beror på vad man menar med strikt. Man behöver inte stå som ett spett i ryggen i bicepscurl. För man för strikt blir det svårt att ta i ordentligt i vissa övningar. Strikt visst, men inte överdrivet.

4. Man ska såklart inte följa ett träningsprogram slaviskt. Det behövs ändras och modereras beroende på hur kroppen känner sig. Man kan behöva skjuta upp dagar, köra lättare osv. Värdelöst tips som bara leder till att man blir övertränad.

6. 2 konditionspass i veckan är inga problem. Det är bara en fördel på gymmet att ha bra kondis. Att han har bra förbränning kan han kompensera genom att äta mer mat.

Jag känner att det är dags att reda ut några punkter då jag uppenbarligen uttryckte mig en smula tvetydigt…

Det första jag vill poängtera är att allt jag skriver på det här forumet bara stödjer sig på min personliga träningsfilosofi och är inte på något sätt en absolut vetenskap, och bör därför värderas därefter.

Punkt 3,5 och 6 ifrågasätts kraftigt, så jag nöjer mig med att förklara mer detaljerat hur jag menade med just de punkterna:

Jag hävdar att man alltid skall sträva efter att köra så strikt som möjligt för att få optimal kontakt med just den muskeln man vill träna, utan att för den delen gå till överdrift. Något som verkligen spelar roll här är dessutom att Jocke89 är 17 år och är alldeles i början av sin ”byggar karriär”. Jag vet inte hur många jag träffat som har förstört ryggen,axlarna knäna därför att de bara brötat på med alldeles för mycket vikt och struntat i att köra strikt. Glömm inte Jocke, att skaderisken är som störst i början, framförallt innan du växt färdigt.

Här erkänner jag, så här i efterhand, att jag formulerat mig mycket otydligt!
    Det jag menade var givetvis inte att du skulle göra ett träningsprogram som du följer år efter år efter år… Nej, det hade gett ett mycket dåligt resultat precis som ”jacksatan” säger! Det jag menade var att du skall gå till gymmet väl medveten om vilka övningar du skall köra, och inte bara vilka du känner för för stunden. Ett väl igenomtänkt träningsprogram som enligt mitt tycke bör ändras varje månad, hindrar risken för överträning. Du vet vilka dagar du skall köra vad, du vet vilka övningar som måste göras sen är det bara att köra! Visst är man sjuk får man skjuta upp, och det finns fler anledningar än så också, men själva grundtanken är att varje vecka sikta på att hålla den diciplinen! Sen skall man ha i åtanke att det alltid bör finnas ett litet spelrum för hur laddad man är varje dag. Känner man för att köra ett par övningar till så varför inte? Personligen skulle jag nog hellre öka vikterna då. Grundtanken
    är ju trots allt att kroppen aldrig skall vänja sig vid träningen.

Efter en snabb titt på jockes träningsschema veckovis noteras 2 idrottspass per vecka i skolidrotten. Tycker någon på allvar att han bör lägga in ytterligare konditionspass utöver detta? Jag vet bara att jag också har vägt 55 kg när jag var 15-16 år och hade förmodligen samma förbränning som dig jocke, och det sista jag behövde mer av var extra konditionspass. ”Det är bara att äta mer för att kompensera högförbränning”, absolut i teorin men mycket svårigenomförbart i praktiken. Att ha en bra grundkondition är guld värt när man gymmar av en rad anledningar, men om man får väga risken för kraftigt avstannad muskeltillväxt mot lite bättre flås igymmet så måste jag ändå hävda att jocke bör fukusera på muskeltillväxten. Konditionsträning är inget att vara rädd för, den får du ändå och är inget som behöver inplaneras ytterligare i ditt träningsprogram jocke.

Som avslutning vill jag bara påpeka att denna tråden i högsta grad bör handla om jocke89:s träning och kost, varför vi inte bör dra igång någon längre debatt här när det gäller min träningsfilosofi. När jag skrev att den dagen man slutar fråga slutar man utvecklas syftade jag mycket på mig själv också, så alla som vill diskutera träning med mig är mer än välkommna till min träningsjournal ”davids träningsjournal offentliggörs” !!

Lycka till med träningen jocke! På återseende

deekayman wrote:
    Jag känner att det är dags att reda ut några punkter då jag uppenbarligen uttryckte mig en smula tvetydigt…

Det första jag vill poängtera är att allt jag skriver på det här forumet bara stödjer sig på min personliga träningsfilosofi och är inte på något sätt en absolut vetenskap, och bör därför värderas därefter.

Punkt 3,5 och 6 ifrågasätts kraftigt, så jag nöjer mig med att förklara mer detaljerat hur jag menade med just de punkterna:

Jag hävdar att man alltid skall sträva efter att köra så strikt som möjligt för att få optimal kontakt med just den muskeln man vill träna, utan att för den delen gå till överdrift. Något som verkligen spelar roll här är dessutom att Jocke89 är 17 år och är alldeles i början av sin ”byggar karriär”. Jag vet inte hur många jag träffat som har förstört ryggen,axlarna knäna därför att de bara brötat på med alldeles för mycket vikt och struntat i att köra strikt. Glömm inte Jocke, att skaderisken är som störst i början, framförallt innan du växt färdigt.

Här erkänner jag, så här i efterhand, att jag formulerat mig mycket otydligt!
    Det jag menade var givetvis inte att du skulle göra ett träningsprogram som du följer år efter år efter år… Nej, det hade gett ett mycket dåligt resultat precis som ”jacksatan” säger! Det jag menade var att du skall gå till gymmet väl medveten om vilka övningar du skall köra, och inte bara vilka du känner för för stunden. Ett väl igenomtänkt träningsprogram som enligt mitt tycke bör ändras varje månad, hindrar risken för överträning. Du vet vilka dagar du skall köra vad, du vet vilka övningar som måste göras sen är det bara att köra! Visst är man sjuk får man skjuta upp, och det finns fler anledningar än så också, men själva grundtanken är att varje vecka sikta på att hålla den diciplinen! Sen skall man ha i åtanke att det alltid bör finnas ett litet spelrum för hur laddad man är varje dag. Känner man för att köra ett par övningar till så varför inte? Personligen skulle jag nog hellre öka vikterna då. Grundtanken
    är ju trots allt att kroppen aldrig skall vänja sig vid träningen.

Efter en snabb titt på jockes träningsschema veckovis noteras 2 idrottspass per vecka i skolidrotten. Tycker någon på allvar att han bör lägga in ytterligare konditionspass utöver detta? Jag vet bara att jag också har vägt 55 kg när jag var 15-16 år och hade förmodligen samma förbränning som dig jocke, och det sista jag behövde mer av var extra konditionspass. ”Det är bara att äta mer för att kompensera högförbränning”, absolut i teorin men mycket svårigenomförbart i praktiken. Att ha en bra grundkondition är guld värt när man gymmar av en rad anledningar, men om man får väga risken för kraftigt avstannad muskeltillväxt mot lite bättre flås igymmet så måste jag ändå hävda att jocke bör fukusera på muskeltillväxten. Konditionsträning är inget att vara rädd för, den får du ändå och är inget som behöver inplaneras ytterligare i ditt träningsprogram jocke.

Lycka till med träningen jocke! På återseende

Nä du har rätt angående konditionen. Eftersom han har 2pass gympa behövs inget ytterligare, jag missade det.
    Köper din revidering av punkt 5 också.
    Strikt är bra, men överdrivet strikt i alla övningar är inte att föredra. Iofs genom att han är nybörjare kan det vara bättre att han kör väldigt strikt i allt. Tids nog lär han sig vad han kan cheata lite i utan att han förstör sig.
    Tycker annars du har givit bra råd, har inget mer att anmärka på.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 169 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.