Johannes tränar hårt

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Johannes tränar hårt

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 474 total)
  • Author

Jaha, nu efter att ha läst, läst och läst i andras journaler så har jag blivit inspirerad att starta min egen.
    Jag heter Johannes och har styrketränat i ca 3 år lite till och från. Men det senaste 2 åren har jag tränat ganska seriöst. Tycker det verkligen är skitkul!

Mina mål är väl inte direkt att ställa mig på scenen men man vet ju aldrig, det beror ju helt på hur man utvecklas, man vet ju aldrig hur man ser ut om t ex 10 år. Tycker man bara det är kul, träningen flyter och hittar motivationen till det så skulle det säkert vara jättekul!

Just för tillfället är målet att tappa några kilon,, kommer inte påbörja någon tokdeff, men har väl tänkt att det sakta men säkert kan trilla av några kilon.

Jag har efter att ha varit på semester i Italien och skidsemester i åre slarvat en del men kommer nu att skärpa till kosten och komma ut på morgonpromenaderna som är så sköna när man väl kommit ut.

Lite info om mig då:
    22 år
    173 cm
    vet inte riktigt vad vikten är nu, ligger runt 85 kg. Ska väga mig imorgon så jag återkommer då med den exakta vikten.

När jag började träna lite mer seriöst i september 2003 vägde jag 67 kg så har blivit en liten ökning, he. Ska försöka leta reda på någon bild från då, och en ganska nytagen så kan jag lägga upp och jämföra.

Har efter en ganska jobbig vurpa på snowboard i mars 2004 haft lite problem med ryggen till och från. Har t ex haft lite problem att köra knäböj och marklyft.

Jag bor i Gävle och tränar hos Anders Bergström (som säkert många känner till)

Kommer nu att köra ungefär 4-5 pass i veckan och morgonpromenader minst 4 ggr i veckan. Kommer dela upp kroppen ungefär så här:
    Pass 1: Bröst, axlar
    Pass 2: Rygg
    Pass 3: Armar
    Pass 4: Fram -baksida ben, vader

Mage lägger jag in 2 ggr i veckan där jag tycker det passar bäst, kan bli lite olika. Slänger även in lite extra utsida axlar och vader ibland då jag känner att det verkligen behövs. Cardio kommer jag lägga in efter passet då jag känner för det, eftersom detta inte är någon riktig deff så kommer jag inte köra det varje pass, men kommer göra det några ggr i veckan åtminstone.

Som sagt, kommer köra enligt detta upplägget ett tag och skulle uppskatta om kommentarer angående upplägget och uppdelningen av kroppen sparas till någon annan. För övrigt är det bara att fråga på och komma med synpunkter på själva träningen och kosten. (Kommer inte skriva upp något matschema här i början utan kommer bara ganska enkelt skriva upp hur jag ätit under dagen). Dagens pass kommer jag skriva upp imorgon då jag känner hur ögonen börjar klia nu. Let´s get this train rollin´!! :emo-thumb

Lycka till med träningen och journalen. :) Hoppas att ryggen snart är mycket bättre.

Pellefant wrote:
    Lycka till med träningen och journalen. :) Hoppas att ryggen snart är mycket bättre.

Tack så mycket!! :emo-thumb

Warrior wrote:
    Skall bli kul att följa detta! Du verkar ha tänkt igenom lite endå, skall bli skoj! Bilder också vill vi se… sedan till sommaren också. :)

Lycka till o träna hårt nu.

Japp, ska ordna lite bilder :up:

Skulle ju uppdatera lite idag om den exakta vikten. 86,0 var det imorse före promenaden. Men igår så åt jag lite gott så kanske ligger lite högt…

Så skrev jag ju att jag skulle skriva om gårdagens pass,, så kom jag på när jag la mig i sängen att jag tränade ju inte igår, det säger väl en hel del om hur trött jag var, haha :|

Slänger med 2 bilder här, den första är från 2002 när jag vägde ca 64kg.
    Den andra är från januari 2006 tror jag. Så där är vikten ca 85kg.

Ber om ursäkt för kanske dålig bildkvalité och dålig posering.

Lycka till med din journal!:emo-thumb :p

ReNeGaDe wrote:
    hur kommer det sig att du bara har skrivit 40 inlägg och redan har dåligt rykte?

Hade en träningsdagbok förut där bartoll kommenterade att han tyckte det var dåligt att dela upp kroppen på det sättet jag gjort (har samma upplägg nu). Då skrev jag att jag ville köra som jag gjorde för det funkar bra för mig.
    Så frågade jag varför han inte skrev likadant till alla som kör splitprogram.
    Då tyckte väl vissa att jag dissade hans träningsprogram men det var inte alls så jag menade.. Så då fick jag dåligt rykte, tro mig, jag vill verkligen ha bort det. Bad sen Bartoll att ta bort tråden och det har han gjort.
    Hängde du med Renegade?

Tycker det känns utagerat och har ju börjat en ny journal här och hoppas att jag kan få en grön prick istället för en röd för jag är på rätt väg.

Vore tacksam om vi slutar denna diskussionen här och ägnar oss åt den nya tråden. Kör hårt, Mvh Johannes

ReNeGaDe wrote:
    Okej. Jag undrade bara hur det låg till:) Ha det bra och kör hårt!

Ska jag göra!! Hoppas du fortsätter följa detta tåget med synpunkter och frågor :emo-thumb Ha det!

ettan wrote:
    Lycka till med din journal!:emo-thumb :p

Tack tack :D

Började dagen med en 60 minuters morgonpromenad i snöblandat regn så var helt dyngsur när jag kom hem..

Idag var det ryggens tur att ta stryk,, för övrigt så blir det ju första träningspasset här i journalen :)

Körde uppvärmning på cykel.

Latsdrag

(bakom huvudet)
    60kg x 10reps
    70kg x 12reps
    (framför huvudet)
    70kg x 12reps
    70kg x 12reps

Hantelrodd

30kg x 10reps
    30kg x 10reps
    24kg x 10reps

Rodd

60kg x 12 reps
    70kg x 12 reps
    60kg x 12reps

Bellybacks

Kroppsvikt x 15reps
    Kroppsvikt x 15reps
    Kroppsvikt x 15reps

Hantellyft åt sidan

7kg x 12reps
    7kg x 12reps
    7kg x 15reps

Underarmar (med skivstång)

20kg x 15reps
    20kg x 15reps
    20kg x 15reps

Benlyft

3 x 20reps + 2 set omvända crunches

that´s all folks. Var ett ganska lätt pass men det var bra intensitet och inte mycket vila mellan seten så blev riktigt trött ändå :up:

Maten har sett ut så här idag:
    Frukost: havregrynsgröt med lite äppelmos och solroskärnor, proteindrink
    mellanmål: kesella med fun light
    efter träning: några riskakor och proteindrink
    lunch: ris, tonfisk och grönsaker
    middag: ris och kyckling
    kvällsmål: kesella med fun light

sen blev det filmkväll hos en kompis så det blev lite exotiskt godis, men bara lite… plus en del gurka.

nattmål: proteindrink

Nu är det dags att krama kudden :sleepy:

Tja johannes! Såg riktigt bra ut på den där bilden! Lite deff på det så kommer du
    vara i värsta beach-formen på nolltid. Ditt pass såg också bra ut, fast jag saknade chins… Kan du äta så fett- och kolhydratsnålt utan att tappa energin ?? Försökte själv men misslyckades fatalt. Se bara till att du inte tappar muskler på kuppen!

Kör hårt

deekayman wrote:
    Tja johannes! Såg riktigt bra ut på den där bilden! Lite deff på det så kommer du
    vara i värsta beach-formen på nolltid. Ditt pass såg också bra ut, fast jag saknade chins… Kan du äta så fett- och kolhydratsnålt utan att tappa energin ?? Försökte själv men misslyckades fatalt. Se bara till att du inte tappar muskler på kuppen!

Kör hårt

Tackar! Chins kör jag faktiskt inte så ofta, varför vet jag inte, men det är en grym övning, grym på så sätt att den tar grymt bra och att den är grymt jobbig. Men nästa pass ska jag köra :up:

Det är ingen problem med energin, kanske glömde skriva att jag har olja till maten och solroskärnor till kesellamålen.. va lite trött när jag skrev, he..

Armar blir det i eftermiddag:D Morgonpromenaden skippade jag idag, igår gick jag i snöblandat regn och idag spöregnar det så orkade inte ge mig ut…

Ha det !!

Oj oj,, det här blev ingen bra kväll,… en hel del choklad slank ner och nu är jag helt proppmätt, aja, sånt som händer..

Träningen gick iallafall ganska bra idag, körde väldigt strikt med lätta vikter men det tar riktigt bra känner jag :up:

När jag vaknade och tittade ut imorse så spöregnade det och efter gårdagens blöta promenad så insåg jag att jag inte vill gå en till sån så det blev ingen promenad imorse…

Dagens armpass då, körde så här.

Körde superset till en början biceps-triceps:

Sittande alternerad bicpescurl Liggande press med Ez

14kg x 10reps 32kg x 12reps
    14kg x 12reps 32kg x 12reps
    14kg x 12reps 32kg x 15reps
    14kg x 12reps

Dips

Kroppsvikt x 15reps
    Kroppsvikt x 15reps
    Kroppsvikt x 15reps

Scottcurl med hantel

12kg x 10reps
    12kg x 12reps
    12kg x 12reps

Pushdowns
    (65kg = fullt magasin)

60kg x 15reps
    65kg x 15reps
    65kg x 20reps

Bamsecurl

20kg x 12reps
    15kg x 12reps
    15kg x 12reps

Maten då,, inte så bra idag:

frukost:havregrynsgröt med lite äppelmos och solroskärnor och mjölk, proteindrink

lunch: ris, kyckling och grönsaker, olja

mellanmål: 2 fibertoast, en med skagenröra och en med äggvita, ½burk kesella

efter träning: riskakor, proteindrink

middag: ris, kyckling, olja

sen har det blivit en del choklad ikväll, ohh…

snart: proteindrink

Det här var inte så bra Får skärpa till mig hela helgen istället..

Hoppas nu jag slipper det snöblandade regnet imorgon så man kan få njuta av en lång morgonpromenad :D

Godnatt / J

Blev en morgonpromenad på ungefär 50 min

Sen var jag ner till gymmet och körde 40 min på trappmaskin och 10 min cykel + mage

Kändes riktigt skönt :up:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 474 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.