Journey of svett and tårar

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Journey of svett and tårar

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Tjenamors alla träningsskadade härligheter på två ben![/b]

Hajjken, även beryktad som Frick, är nu åter kommen till
    gymmet efter ett långdraget och drygt sommarlovs uppehåll.
    Sporadiskt har gymmet med sina halvdana tidscheman besökts och
    alltför sällan har jag känt smaken av proteinpulvret ifrån i våras.
    Nu ska det bli ändring på den saken.
    Nu vankas det åter uppbyggnad när man, med eller mot sin vilja, ska iklä sig den rutinmässiga och skoluniformerade vardagen.
    Alla oberoende väckningar framåt förmiddagen förvandlas
    från och med den artonde augusti till plågsamma dödsryckningar och förföriska väckarklockor som ringer obönhörligen öronbedövande.
    Det är över nu, med sommaren och med all lös ledighet.

Kort och behändig fakta om mig, innan vi ger oss på de viktiga:

Ålder: Är passerad mopedåldern, men inte jätte mycket mer än så. Jag är sexton, blott sjutton denna höst.

Egenskaper: Envishet, handelskraftig, drivande, bestämd, relativt medveten och erfaren, någorlunda påläst, någorlunda galen, strikt och jävligt målvetveten. Tilläggas kan också, att jag hör till dem personlighetstyperna som gärna åtar sig mer arbete än vad som för tillfället är verkligt befogat, – och som beroende egenskap i en sport/utövande som styrketräning kan den med allt vad planering, strävanden och satsningar heter både få sin goda eller dåliga påföljd. Slutligen och således kan jag också konstatera mig som mycket ambitiös inför det som ligger mig nära.

Mål: Att hitta ytterligare balans när det gäller sambandet mat – träning, med stor anledning av den sjukdom som tidigare präglat större delen av det mitt liv, och att lägga på mig en betydlig, men ändå inte alltför ansenlig muskelmassa i takt med att utvecklingen år för år förlöper.

Rent statistiskt och konkret gäller att jag ska:
    – Klara åttiokilo under bänken
    – Göra åtta repitioner på läge tio i push-down T bar på mitt gym
    – Göra sjuttio armhävningar (rekordet är sextio-nio nu)
    – Springa göteborgsvarvet på en tid under åttiofem ärliga minuter.

Länk förra journalen: [http://forum.body.se/showthread.php?t=4299]

Vikten när föregående journal startades var:
    55.0 kilo

Vikten när föregående journal avslutades var:
    58.0 kilo

Vikten när nuvarande journal startas är:
    58.3 kilo

Vikten när nuvarande journal avslutas förefaller att bli:
    ?

Vikten av vikten som ovan nämnd fakta säger är för mig:
    Tyngdlöst jävla obefintlig

Längd: 171cm
    Hårfärg: Svart
    Favoritplanet: Pluto
    Civilstånd: Fråga henne
    (Nej, nu ska vi inte tänka i perversa banor här. Alla frågor har sin icke menade ordagranna betydelse, vare sig den vill eller inte. Man kan misstolka civilt stånd, tro mig. Men Ja, jag har flickvän, om vi fort måste gå vidare).

Bakrund:
    Jag orkar verkligen inte dra hela historien om igen.
    Vi gör som såhär, att vi tar en snabbis älskling, okej?
    Jag har varit anorektiskt störd sedan sjunde klass, något sådär.
    Flertalet gånger har jag varit inlagd på barn och ungdomspsyk därför att situationen har förefallit så livshotande att man inte kunnat förmå att skicka hem mig utan bevakning eller läkartillsyn.
    På något märkligtvis har livet bortsett från just frukost, lunch och middag sett väldigt vanligt ut för mig. Vid sidan om har allt vad skola, utbildning, vänner, tjejer och estetiskt utövande av sådana slags ågöror gått hand i hand med en lika välfungerande vardagssituation. – Förutom den i hemmet då.
    Jag har ju tvingats leva ett slags dubbelliv genom hela min uppväxt, vilket har varit både förjävligt jävla jobbigt och påfrestande psykiskt.
    Inte för att det någonsin varit tal om någon form av schizofreni eller dylik sjukdom, men de som är ”insatta i branschen” vet hur man ogärna vill beblanda sin ”planerade” och strukturerade anorektiska livsstil med omvärlden och dess inblandning. Vänner, folk i allmänhet och i synnerhet föräldrar skulle bara oroa sig en massa et cetera et cetera..

Det går inte riktigt att beskriva hur man levt som en fånge större delen av livet, för så isolerat har man ändå upplevt tillvaron, även fast man stundtals suttit bland gott sällskap och låtsats kunna ta på den glädjerika stämmningen i rummet. Det är inte frågan om någon fånge i ett vanligt fängelse där anledning varför man sitter där är uppenbar, utan det är fråga om hur man mådde som en fånge, livstidsdömd att tjäna inom sig själv och för sin plågoande på axeln som manade en till den ena sjuka aktionen efter den andra.

Nåja, innan jag svävar mig bort och tillbaks alltför illa så bryter vi här.
    Bakrunden är inte det trevlgiaste av skönlitterära återgivningar i denna värld, men nödvändig att ha till hands i sinnet när man beskådar hur denna journalen kommer att forma sig och te sig.
    Jag ser mig i alla fall inte som en fånge i konstant underläge gentemot mina nästar, och det är mycket viktigt att poängtera; hur jag lyckats ta mig ur nämnda helvete för gott och nu ställt mig på friska och krya ben en gång för alla. Det är dags att återvinna det som en gång var förlorat.

Nu kör vi tycker jag, vad tycker du?

Vad som är kvar för mig att lägga upp åt er innan jag börjar publicera träningstillfällen och dylika noteringar är:
    Träningupplägget/schemat, kosthållningen och ev. stats.

Tack för er uppmärksamhet eller något sånt artigt i den stilen.
    (Updaterar snart igen.)
    Bilder följer så fort jag får tillbaka min mobil på försäkringen, eftersom det var någon stackare som fick med sig den utan att fråga på en festival jag var på. Det är synd om honom för jag hade bilder på mig själv där. Haha..

(Utdrag från slutetappen i förra journalen):

Jag har uppnått mitt mål med förra halvårets stora kamp.
    Jag känner mig fysiskt återställd från de många svältsituationer som jag i o m min anorexia blivit tvungen att genomgå.
    Jag känner mig delvis också psykiskt stabil, och varför det här finns tvivelmål är därför att jag gått och blivit kär (sägs det, och,) vilket vi alla vet (eller egentligen inte vet) hur det kan sluta.

Nåja, svart på vitt försöker jag säga att:

Målen var att:
    – Nå en trivselvikt på cirkus 60 kilo, vilken skulle uppnås i takt med
    allt annat i denna tillfrisknadsprocess
    – Känna mig fysiskt redo för alla vardagliga bestyr och rent allmänt inte behöva få ont i huvudet pga. trappfärder upp / ner.
    – Psykiskt känna mig till ro med det nya livet.
    – Lära mig mer om sund kosthållning, träningsvanor, träningsmetodik och om BB, BF, AF som sport et cetera et cetera..
    – Ha kul, trivas med sysselsättningen för vad den är och alltid hitta nya mål att kämpa sig mot (och således nå framgång inom åsysslan som sådan).

JAG anser mig själv ha funnit en någorlunda balans i vardagen, såväl när det gäller tankarna kring mat som hantellyften under ett regelrätt dumbellrows en-arms. Det handlar om balans, det vet jag, och det är ingen enkelhet någonstans att som föredetta anorektiker finna harmoni när det gäller samlevnaden/sambandet mat + träning.
    Huruvida jag lyckats med ovan står mig tveksamt upp i halsen, men för varje sällan gång jag tänker på det slår det mig att jag, mycket tack vare den somriga lilla pausen i ledighetens sunda anda och allt vad det innebär, kunnat vila mig bakåt och slappna av den annars så ångestfyllda tankeverksamheten när det börjar skruva upp sig för träningspass eller en måltid.

Det tar sig visst, och det tar sig riktigt bra, – det vill jag i alla fall lova.

Några special greetings är för mig att skicka till:
    Milia, Sam jr, Warrior, Danne89, Renegade, Nutz, GrandMaster, m.fl.

Tack, men nu tycker jag att vi ökar ett level, aight?

Träningsplanen:[/b]

Jag har planerat att köra tills pumpen ropar ”öh din jävel det här ska du få fan för sen!”, men ändå inte så till det milda att jag faller pladask på det hårda gymgolvet. I en fackmässig text säger detta att jag inte kommer köra till failure om ens ett så avancerat ens är befogat att få finnas med i en lättsam journal som denna.

Jag är ingen plugghäst precis, men jag tänker köra på så gott jag kan där också, vilket följdaktigen begränsar antalet gymbesök ganska radikalt.

– Från tre till fyra gånger i veckan är nog ingen omöjlighet dock.
    – Två skilda muskelgruppsindelningar kommer det att bli
    – Cardion ser jag inte som strängt nödvändig, men promenader
    är och förblir min vardagliga ågöra, vare sig det blir på morgonen eller på kvällen. Det är för mig omöjligt att producera varken musik, konst eller någon form av djupsinnad lyrik utan frisk luft och ett par högtalare utav medryckande slag.
    – Utvärdering efter varje månad som är att beröra och behandla följande kriterier/områden/punker:

Motivation, ork, kost, prestation, plus & minus, mental hälsa och övrigt.

De två olika indelningarna av muskelgrupper förefaller som såhär:

Upplägg#1
    Armar, bröst, mage, vader,

Upplägg#2
    Rygg, axlar, ben, handleder (fråga mig inte varför..)

Ev. ”klipp och klistra”-upplägg#3 som kan komma att bli aktuellt
    vissa söndagar eller veckor då jag har tid över för ett fjärde pass.
    (Då läggs specialövningar och extra betoning på följande grupper):

Triceps, mage vänst/höger, korsrygg, braichails, fingrar

För tillfället pallar mina fingrar 8 liter lightläsk på vardera hand
    1200 meter. Det ni..

/

Kosten kommer att bli som den blir, men lite riktlinjer är:[/b]

Ca 2500-2700 kcal i energimängd.
    Mycket oljor, knäckebröd, gryner och lättkesella, för att inte glömma att det alltid skall bli överväldigande mängder animaliskt kött (jag menade förstås protein här först, men tyckte det lät fint med kött, för man ser gärna att det kunde stått människo kött istället då, haha). Basmat och råvaror helt enkelt. Inga konstigheter heller, utan det slinker ned en hel del annat också.

Jag har ingen direkt spärr eller röst inom mig som manar mig att hålla mig ifrån sötsaker eller sprit, utan det är helt enkelt det sunda förnuftet som talar i sund tystnad att alkohol är ingenting kroppen behöver.
    Inte heller hör jag till dem som anser att man behöver trycka i sig någon jävla malto efter träningen, oavsett om återhämtningen på nämnda viset kan maximeras eftersom kolhydraten är av oehört snabbt slag.
    Tillskott i övrig mån försöker jag begränsa så mycket jag kan, och inte denna gång för att jag försöker framstå som förespråkare till allt gott moder natur har att erbjuda, utan helt enkelt för att jag är förbannat fattig.

Dock använder jag mig av proteinpulver, kre-alkalyn och, utan att ha beställt det själv, omega-3 kapslar á 1000mg.

Såhär ser kosten ut kring träning, tillexempelvis en dag och eftermiddag som denna:

15.58 – Vassledrink Gold Standard’ 1 port
    16.00 – Kör som fan
    16.30 – Häller droppvis i mig ½ port Vassledrink liggandes med stången på bröstet under bänken.
    17.00 – Duschar och smuttar på en flaska olivolja (nej, jag bara skämtade, jag vet inte varför jag skriver det här, jag kanske ville påvisa hur man verkligen inte ska prioritera sitt näringsintag runt träning – eller så är det kaffet som får mig att skriva all meningslös dynga).
    17.10 – Färdigduschad. Vilar utmattad på soffan efter hemkomst från gymm.
    17.45 – Rejäl middag bestående av 30-30-40 (K, F, P).
    18.10 – Andra ½ av Vassledrinken jag tog under passets gilla gång.
    19.10 – Inget protein
    19.11 – Inget protein
    22.00 – Fortfarande inget protein
    23.00 – …. kanske tar något i kylen, åtminstone brukar det bli så efter att ha suttit framför datorn och jobbat.

Såja!

Nu följer en liten veckoplanering mycket snart.
    Först ska jag till gymmet och köra ett efterlängtat upplägg#1.

Wish me luck!

Kul att se att du är tillbaka!
    Har funderat när du skulle dyka upp igen.

Lycka till!

:buttrock: rock on

GRYMT jobbat med alla bitar! Ska bli roligt att följa dina framsteg i gymet här! Lycka till och kör hårt! :up:

Good luck ..
    Bara för att du har startat en ny journal ska jag fira med ett pass ikväll trots att jag precis har kommit hem från 4 dagars festivalande :D

Bara att köra på Frick, alltid trevligt med ödmjuka Boråsare.;)

Får ursäkta för den hittills dåliga updateringen, men nu jävlar.
    Var på gymmet i fredags och slet för kung och adoptivland! (det där lät bra orginellt..)

Upplägg 1#Armar, bröst och mage

Press på bänk
    42.5kg x 8
    42.5kg x 8
    42.5kg x 8
    45.0kg x 4 (hm..)

Hantelcurls växlande
    10kg x 9
    10kg x 10
    10kg x 10
    10kg x 10

T-bar pushdown
    Läge 8 x 8
    Läge 8 x 8
    Läge 8 x 8
    Läge 8 x 10 (till ”thåström – när muren föll”)

Pendling på sit-ups bänk
    80rep ca x 4

Mas. Crunches med vikt
    80kg 5D x 21
    80kg 5D x 20
    85kg 5D x 18
    85kg 5D x 18

Motionscykel
    1 min hårt som fan (för att känna sig helt slut sedan efter gympasset ;-))

Kommentar: Hel soft, energi och ork genom hela passet.
    Skönt och träna seriöst nu igen.
    Kass musik i högtalarna bara, men men..

Sam jr wrote:
    Good luck ..
    Bara för att du har startat en ny journal ska jag fira med ett pass ikväll trots att jag precis har kommit hem från 4 dagars festivalande :D

Låter kanon! Det tar jag en kaffe på!
    :ph34r:

Back on track..

ReNeGaDe wrote:
    Jaha du, nu har du återvänt till oss igen, din familj:D hehe.. Har saknat dina välskrivna inlägg faktiskt. Du borde uppdatera lite oftare tycker jag, hehe.. Lycka till på gymmet och ha det gott!

:)

Tack tack :) Japp, body gemenskapen är verkligen unik och jag har saknat er allesammans :up:

Välkommen tillbaks :)

Välkommen tillbaks.

Ditt träningsupplägg saknar sans och logik.

Efter en halv sidas mentalt masturberande finner man irrationaliteten förkroppsligad i sättet du väljer att bedriva ett ”bröst/arm” pass på.

Jag noterar också att du tränar på samma vikter som i din förra logg.

Grandmaster wrote:
    Välkommen tillbaks.

Ditt träningsupplägg saknar sans och logik.

Efter en halv sidas mentalt masturberande finner man irrationaliteten förkroppsligad i sättet du väljer att bedriva ett ”bröst/arm” pass på.

Jag noterar också att du tränar på samma vikter som i din förra logg.

Hm, jo, jag har väl varken blivit klokare rent träningsmässigt när det gäller metodiken etc eller när det gäller styrkan :)

Jag hade som sagt energi och ork så det nästan fanns över i förra passet, men det bäddar ju bara för en ökning nästa passet – hoppas jag på.

Vad gäller metodiken så ser jag gärna att man försöker skola upp mig mer, för jag är mottaglig för all slags hjälp som tänkas kan.

Gott att se att du kikar in här GrandM.
    Måste lägga upp lite bilder nu igen snart.

Godnatt alla.

Du tröttar ut dig med massa skräpset som är för tunga för att kallas uppvärmning, men för lätta för att kallas ett arbetsset. Värdelöst.

Mitt förslag:

bänkpress 42.5 x 10 (pb)
    bp 42.5 x 8
    bp 42.5 x 6

Nästa pass, bänkpress 45 x 8 (pb)
    bp 45 x 6
    bp 45 x 5

etc, progressiv ökning i ett topp set. Du tröttar bara ut dig med en fixerad vikt för att göra ett hopp upp i fjärde och klämma ut 4 reps på 45. Dumt.

Crunches kan du lägga ner, 80 repetitioner ger mig väldigt metrosexuella vibbar.

Du behöver mer styrka i basövningarna och behöver kapa nonsensövningar som är allt för vanligt förekommande i dina pass.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.