Linda på G

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 466 through 480 (of 775 total)
  • Author

Hej Linda

Jag har följt din träningsjournal från första sidan, och jag tycker du äter alldeles för lite med tanke på vad du omsätter i kcal. Ett Bodycombat pass tar ca 300 kcal och sen din styrketräning tar nog oxå ganska mkt, plus att du är ju ute och springer flera km.

Försök att räkna ut din basalomsättning ungefär och sen utgå ifrån denna, som jag har förstått ska du ju inte tävla nu, så varför utsätta sig så hårt med en diet, när du försöker öka i styrka. Jag tycker du ska försöka äta bra mat och inte gå under ett visst antal kcal.

Jag har själv tidigare tävlat i byggning på SM, så jag vet vad du utsätter dig för och det är inte en dans på rosor.

Jag hoppas du inte tar illa upp, jag menar väl. Jag är mkt imponerad av din journal och din träningsintensitet.

Ska själv snart lägga upp en träningsjournal, när jag kommit igång, haft en viloperiod från styrketräning i flera veckor, men tränat Bodycombat 2 ggr i veckan:up:

LiMi wrote:
    Diet är till för de som tävlar. Jag tycker du ska sluta kalla det hela för diet. Lär dig äta på ett sätt som gör att du håller en vikt som du är nöjd med och detta sätt ska fungera år efter år. Ändra din matkultur successivt och gör små förändringar vecka efter vecka tills du är nöjd. Du ska orka jobba, träna och vara en glad tjej. Det är inte mat som gör oss tjocka utan fel sorts mat. Jag hoppas att du tar denna kritik på rätt sätt. Jag skriver bara vad JAG tycker och hoppas att det kan hjälpa dig. Kram ;)

Jag tar definitivt inte illa upp. Jag vill få feedback, kritik och förbättringsförslag – jag är så pass ny på detta med ”diet”. Jag vet att du inte gillar att jag pratar om diet, och det är ju helt sant att jag inte skall tävla. Det jag däremot vill göra är att gå ner lite i fettprocent till sommaren, precis som du vill (även om jag har liiite mer att skala av än vad du har ;)).

Jag har ju hållit vikten som jag käkat hittills – har vägt 54-55 kg sedan i somras typ – så det handlar inte om det. Min tanke och plan har hela tiden varit att nu gå ner lite i fettprocent och sedan fortsätta som jag käkade tidigare, då jag höll vikten. Som jag redan skrivit tidigare struntar jag i vikten, jag är mer intresserad av vad måttbandet och spegeln visar.

Kan ju skriva ner hur en vanlig dag kan se ut för mig…

Frukost
    50 g havregryn
    Ev. 10 g russin
    100 g grynost
    1 apelsin/päron/äpple

Lunch
    150 g potatis/50 g rågbröd/40 g ris-kornblandning/150 g kidneybönor
    10 g Becel 35%
    100 g kycklingfile/sej/nötfärs
    Grönsaker

Middag
    Som lunch

Mellanmål (1 på eftermiddagen och 1 innan läggdags)
    Grynost + hackad mandel
    el.
    Blåbärskvargpannkaka
    el.
    Prottekaka

Då jag tränar styrka tar jag en proteindrink ca. 15 min före passet och snabba kolisar direkt efter. Sedan blir det två proteinrika mål 1 och 3 timmar efter det. Tycker själv jag börjat tajma näringen betydligt bättre än vad jag gjorde tidigare… Så, jag tror nog att det är mängderna det är fel på nu – eller tror du det är nåt annat som spökar?

Men var är fettet? Även om du är på diet så behöver du mer fett än sådär!
    40-60 g skulle jag gissa på iaf…

Crina62 wrote:
    Hej Linda

Jag har följt din träningsjournal från första sidan, och jag tycker du äter alldeles för lite med tanke på vad du omsätter i kcal. Ett Bodycombat pass tar ca 300 kcal och sen din styrketräning tar nog oxå ganska mkt, plus att du är ju ute och springer flera km.

Försök att räkna ut din basalomsättning ungefär och sen utgå ifrån denna, som jag har förstått ska du ju inte tävla nu, så varför utsätta sig så hårt med en diet, när du försöker öka i styrka. Jag tycker du ska försöka äta bra mat och inte gå under ett visst antal kcal.

Jag har själv tidigare tävlat i byggning på SM, så jag vet vad du utsätter dig för och det är inte en dans på rosor.

Jag hoppas du inte tar illa upp, jag menar väl. Jag är mkt imponerad av din journal och din träningsintensitet.

Ska själv snart lägga upp en träningsjournal, när jag kommit igång, haft en viloperiod från styrketräning i flera veckor, men tränat Bodycombat 2 ggr i veckan:up:

Hej,

Vad kul med nya ansikten i tråden och att du följt mig här på Body. Och om möjligt ännu mer skoj att du kommer med så konstruktiv kritik. Som jag skrev till LiMi är det ingen risk för att jag skulle ta illa upp – jag vill få alla goda råd och förbättringsförslag jag bara kan.

Jag tycker det är skitsvårt att veta hur mycket jag egentligen gör av med. För att få en liten uppfattning av hur mycket träningen förbrukar under en vecka, har jag de senaste två veckorna haft pulsklockan på under alla pass (både styrka och cardio). Gjorde samma sak i höstas också, och då låg förbrukningen på ca. 2500 kcal i veckan, och nu visar klockan att jag genom träningen förbrukat dryga 4000 kcal den senaste veckan. För mycket? Ingen aning.

Då jag räknar ut min basalförbrukning mha Harris och Benedict-ekvationen ligger jag på dryga 2300 kcal med aktivitetsfaktorn 1.6. Tycker det låter helt vettigt… Och drar jag bort 500 kcal från det, blir det ju kvar 1800 kcal. Men nu då jag legat på den nivån (iofs en rätt kort tid) har jag känt mig totalt slutkörd. Kan ju också hända att det berott på andra omständigheter som gjort att vardagen känts tyngre än vanligt, men ändå… Vill verkligen inte bränna ut mig själv.

Mitt mål är inte att tävla. Klart huvudfokus är att öka i styrka, men som jag har skrivit i mitt årsschema, har jag tänkt ägna 2.5 månad åt att skala av lite fett nu, för att sedan gå över till att bygga igen.

Du skriver att jag inte borde gå under ett visst antal kcal – vad menar du med det? Ser du någon ”gräns” framför dig, som jag definitivt borde hålla mig ovanför? Eller borde jag minska på träningen (jag har inte sprungit nåt på jättelänge, så joggingrundan i går morse var nog mer en undantag än regel)?

Som sagt – jag är mycket tacksam över alla råd och kommentarer… så, det är fritt fram att säga vad du tycker!

Milia wrote:
    Men var är fettet? Även om du är på diet så behöver du mer fett än sådär!
    40-60 g skulle jag gissa på iaf…

Upps, glömde visst bort det Ligger på minst 40 g per dag – dressing på salladen, nötter och mandlar, becel (med omega-syror i), makrill, lax, annan fet fisk ibland…

Jag tycker nog du ska skippa de där uträkningarna….Det går ju ändå inte att veta om de stämmer…precis som du sagt till mig så gäller det att lyssna på kroppen (;) ) och nu har din kropp signalerat att den fått nog!
    Testa att vila lite mer och tvinga dig inte att träna om du är helt slutkörd. Är du hungrig så ät!
    Det verkar ju inte som att du har några problem att hålla vikten iaf.
    Sedan kanske du ska ta dig en funderare på hur mycket du är beredd att försaka för att få en i dina ögon ”fit” kropp?

Att dieta tar energi och är slitsamt och inget man gör för att må bra direkt…
    Jag förstår samtidigt det där med viljan att tighta till sig inför sommaren, så känner ju jag också… (fast du vet ju hur det gick för mig…) men inte till vilket pris som helst!

:friends:

Milia AMEN:worship:

Jag tycker det börjar lukta överträning, många tror att överträningen bara går att åstakomma med många träningstimmar. Men faktum är att ju mindre energi/näring kroppen får ju lättare är det att bli övertränad.
    Det går utmärkt att bli övertränad på bara 5-6h/vecka…

De flesta ”dietnojor” är samma som överträningssympom. Svårt o sova, fryser, irriterad för minsta lilla, tänker på mat konstant.
    Börjar man dessutom dra på sig mjölksyra för att bära matkassar uppför trappan, då har det gått långt…:o *been there*

Vill bara inte att du vandrar för långt bort från den stig du hittade för drygt två år sedan…:friends:
    Gör du det så letar jag dig med lykta och leder dig tillbaka.

Läst lite angående din diet och att du kört lite hårt. jag tror du som jag måste tänka på att hålla oss till en sund nivå. själv ska jag försöka hitta ett upplägg som passar mig och det tror jag är viktigt för dig med. Att gå på diet, att man kallar det så, tror jag kan bli väldigt jobbigt psykiskt. jag går inte på diet utan äter, tränar och mår bra. och när jag gör detta i rimlig mängd, så kommer resultaten..jag tror du vet vad din kropp vill ha Linda….

kram på dig….;)

Aaah ;) Tack Milia, Lalla och Tess – känns bra att veta att det finns många som bryr sig och håller koll.

Milia: Du har helt rätt i att man inte kan veta om uträkningarna stämmer eller inte. Orsaken till att jag skrev ner lite matematik i ett av inläggen var att Crina62 tyckte jag borde räkna ut min basalomsättning.

Jag har ju inte haft några svårigheter hittills, utan allt har gått som smort med både kosten och träningen. Men nu då kroppen sade emot lyssnade jag ju genast på den – inte så att jag fortsatte köra på som tidigare då längre. När jag känner mig hungrig – då äter jag. Om jag känner mig trött – då sover jag.

Jag vet att jag blivit så pass stark av all skit jag gick igenom för typ 5 år sen, och speciellt under de tre år jag nu tränat och käkat ordentligt, att jag ALDRIG skulle göra något för att trilla dit igen. ALDRIG :nono: Jag har blivit mycket mer lyhörd för hur jag känner och mår, och det är alltid prio nummer 1. Men jag vägrar också tro att jag inte skulle klara av att göra sånt som ”andra kan” pga min historia… jag tror att det kanske t.o.m. kan vara tvärtom – iom att man har erfarenhet av vilka känslor, tankar och beteenden man skall vara på sin vakt för.

Lalla: Jag har funderat på överträningsmöjligheten jag också, men inga av de symptomen du räknade upp stämmer in… Jag sover hur bra som helst (förutsatt att jag inte är utpå halva natten och måste upp tidigt… blev tre såna nätter den senaste veckan, och jag är säker på att de satt sina spår), fryser inte, är inte lättirriterad (förutom då jag har två vuxna karlar på besök en hel helg, och som uppför sig som två femåringar), och jag tänker inte alls konstant på mat. Speciellt det sista är en stor varningssignal för mig, och jag ser verkligen till att inte låta mina tankar gå i de banorna.

Men, även om jag inte är övertränad just nu, finns det inget som säger att jag inte skulle kunna bli det om jag inte trappar ner lite nu. Antingen genom att käka mer, eller träna mindre… måste hitta en balans som jag mår bra med. Och jag tror inte det skall vara så svårt – mådde ju som en prins då jag låg på 2000 kcal om dagen, och kommer därför höja intaget fr.o.m. i dag. Dessutom kommer jag eventuellt att käka mer de dagar jag kör mycket cardio…

Tess: Du har så rätt… Jag måste försöka hitta ett upplägg som passar mig. Det måste vi alla. Men man lär sig av sina fel, och jag ser inte det här som ett misslyckande, utan mer som en erfarenhet… en sak till jag kan sätta upp på min lista över vad som inte fungerar för mig. Bara för att Bill Gates inte fick Windows att fungera som han ville första gången, betydde det ju inte att han slutade försöka :D

Kram på er alla!

Grattis på din dag!!! :fun: :happy: :kicking:

Jag tycker verkligen det låter bra som du skriver och att du lyssnar så mkt på din kropp, då kommer du långt.:emo-thumb

Sofia: Tack! Vad glad jag blev! Ett år äldre, ett.. nää förresten, många år klokare :D

Crina62: Och ännu ett tack! De här två inläggen fick mig just att bli gladare än jag redan varit hela dagen. Betyder mycket för mig att få feedback både på det jag gör och det jag skriver… Och att få höra sånt av en ”expert” känns ju aldrig fel.

Har haft en SÅÅÅ tung helg. Hade ett par drickglada karlar på besök fre-sö, och det var ”no mercy” som gällde – dygnet runt. Vi hade iofs helt kul, men det blev liiiite sömn och jag och sambon fick inte en enda privat lugn stund. Bara att konstatera att man inte är ung längre, och inte orkar hålla på som förut =)

I går kväll hade vi bestämt att ha en Åbo-träff med ett gäng träningsfreak från ett finskt forum… Hade aldrig träffat nån av dem tidigare, men det blev ett riktigt kul och lååångt pass. Inte så effektivt kanske, men mycket socialt och allmänbildande :nod Men jag säger er, tacka vet jag mitt SATS. Där är det minsann ordning och reda, man vet hur mycket hantlarna och viktplattorna väger, allt finns på sin plats och är inte utspritt hur som helst i tre stora salar… Gymmet vi var på i går var nog lite väl mycket hardcore – t.o.m. för mig :p Blev hur som helst lite bröst-triceps-mage disco… Enda vikterna jag vet med säkerhet att jag körde på är de 45 kilona i bänken.

Sov extra länge i morse – skulle ändå ha ett Skype-möte kl. 10, och då var det ju onödigt att gå till jobbet före det. Funkar så mycket bättre att skypa hemifrån, där man får vara i lugn och ro. Dessutom behövde jag verkligen sova ut.

I kväll skulle jag gå på combat… glad i hågen och peppad till 150 %… bara för att igen få höra att passet är överfullt 👿 Attans – varför har alla kommit på hur kul combaten är just nu för? Kan dom inte göra det sen när jag är gammal och grå och åker rally med min rullator? Nå, inte lönt att gråta över spilld mjölk, så jag körde lite lugnt på crosstrainern i väntan på att Pilatespasset skulle börja då ist. Och nu känner jag av en sån där lustig kaputthet i de innersta mittpartimusklerna igen.

Nu kallar sambon, dags att gå och få min födelsedagsmassage!

Grattis på din födelsedag!!:) Oj skulle vilja så gärna delta i en sådan tränings träff, men inte så många aktiva här i norra Finland :( Men hör du, du måste boka biljetter till fitness expo NU! Hotell lör-sön och fm biljetter(båda dagar , fitness bodyfitness bodybuilding och classic bb) och lördags kväll buffet för vip medlemmar! +en mkt mkt smaklig frukost! Skulle vara så kul o träffa dig i Lahtis! Läs mer på forumet!

Har pluggat hela dagen miljörätt, jobbigt! o fattar nästan inget:| Hoppas du har lite bättre där i Åbo. Ha nu en mkt mkt skön födelsedag kväll och kom ihåg o vila!:) Kramar!

Grattis, grattis!!!
    Hoppas det blev många bra presenter och lite tårta! :fun: :dance:

En sak är då säker, vin blir bättre med åren och du blir allt visare!
    Imponerande att du hittat en sån bra balans i livet med tanke på den bakgrunden, eller kanske tack vare.
    De varningssignalerna jag listade upp var ju bara några, men att du tänkt över de visar på mognad och kroppskännedom. :up:

Ha en fortsatt underbar dag!

Ps. är man uppe o slarvar på nätterna får man skylla sig själv…:p

grattis på födelsedagen!

Viewing 15 posts - 466 through 480 (of 775 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.