Home › Forums › Vilande träningsjournaler – read only › Min träning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
11 juli, 2006 at 23:34 #90391Anonym anvandareMember11 juli, 2006 at 23:34 #973420Anonym anvandareMember
Efter att ha haft upphåll i hela 6 månader påbörjade jag
på ny kula för ca 1 månad sedan.Det började allt för trögt i mina ställningslyft
som var nere i 180 kg X 1 reps.
Dock är min kropp van vid denna övning, så bara på
denna månaden har jag kommit upp i 220 kg.Då det gäller mina axlar vill jag påstå, att jag ökat i styrka
där också. Till det bästa, för jag behöver mer power i mina axlar.Nya försök till tunga vikter på pressövningar går åt det negativa hållet
för mitt rörelehinder sätter stopp, för att utvecklas. Detta är för, att mitt rörelsemönster inte är 100% korrekt och då anser jag, att
pressövningarna jag använder kommer helan efter bara innehålla
lättare vikter.Rehabträning ska påbättras till 110% för ibland kan jag ha svårt att
öppna min vänstra hand (t.ex som att kunna hälla upp mjölk) och även resten av kroppen är påtagligt spänd.Mina töjningsprogram är en av dom bästa jag vet, för efter en sådan timme så känns det som jag t.o.m kunde börja springa..men men jag går iallafall bättre, så det fungerar bara bra.
Rickard, 60 kg – StrongMan – på mitt sätt
14 juli, 2006 at 19:55 #973421Anonym anvandareMemberMin uppvärmning idag var reps:
180 X 3 kg i ställningslyft.
Då dagens träning bara innehöll ställningslyft så blev det så här:
200 X 2
220 X 2
240 X 2
Och jag avslutade med årsbästa 260 kg. Då jag bara tränat i en månad
så anser jag det var ett ganska så OK reslutat.Rickard – Rörelsehindrad StrongMan
19 juli, 2006 at 15:15 #973422Anonym anvandareMemberJag började med hantelrodd 22X 15 med höger. Det blev bara en gång
denna dagen, för jag var inte på G.Kronlyften: 220X1 och därefter 220X2 X 2 och till sista gjorde
jag en trea på 240kg.Kort, med så gott!!
Jag ville inte riskera skador, så jag avslutade. Kroppen var inte
på G alls idagRickard – StrongMan på mitt sätt.
4 augusti, 2006 at 08:56 #973423Anonym anvandareMemberHej Rickard! Vad är det för handikapp du har, och hur länge har du tränat?
10 augusti, 2006 at 19:42 #973424Anonym anvandareMemberpolaren wrote:Hej Rickard! Vad är det för handikapp du har, och hur länge har du tränat?Hej! Förlåt att jag inte sett din fråga innan. Jag har något som heter CP-diplegi. På enkelt språk betyder detta, att vissa muskler i min kropp har
en tendens ”att krampa sig” och bli överspända. Jag har dåligt balans och går med rullator eller 2 käppar. Jag kan inte bygga upp så mycket muskler på samma sätt, som andra, men jag kan däremot se till
att jag bibehåller mitt rörelsehinder i ett bra skick. Jag har tränat rehab i hela mitt liv, men styrketräning är jag inne på mitt 25 år.Dom sista 10 åren har jag även ängnat mig åt strongmans övningar, för min kropp behöver en riktigt workout med ”tyngsta möjliga” vikt. Då är det få reps som gäller eller rent av bara ett singellyft.
Jag vill även berätta för dig och andra som läser, att enligt min egen läkare skulle jag inte kunna lyfta mer än 50 kg i kron/marklyft. Jag skulle inte klara av att bli stark överhuvudtaget.
Nu så här i efterhand med facit i handen, ser det annorlunda ut.
Med mina kronlyft är jag en av de starkaste i, med rörelsehinder i Sverige
och det är jag stolt över. Andra delar av kroppen som Biceps och triceps
är svårare för mig att bygga upp. Hantelpress med höger hand tar jag mellan 20 – 30 kg. Men vänster hand, som är mer skadad, kan jag bara ha ca 10-13 kg.Strongmanövningarna passar mig bättre, som ” korslyft” och kronlyft, för då hinner mina muskler inte att krampa.
Ha det bra// Rickard
10 augusti, 2006 at 19:54 #973425Anonym anvandareMemberJag gjorde årsbästa i mina speciella kronlyft i veckan. Min blivande fru.hihi, var med och såg på,vilket är kul. Jag packade på 290 kg på ställningen och drog upp vikten med god marginal, så jag ansåg att lyftet var godkännt.
Eftersom jag saknar regler (strongman för rörelsehindrade finns bara som tävlingsform på island) så kan jag vara en av de starkaste killarna i kronlyfti världen.
Jag ska delta på Island nästa år, för i år ska jag gifta mig med Min Marie nästan samma månad som tävlingen går + att pengarna går ju till alla utgifter som ett bröllop har.
Jag hoppas att få veta mer nästa år om jag är ”bara starkast i Sverige” eller mitt kronlyft är världsrekord.
Rickard – Rörelsehindrad StrongMan
10 augusti, 2006 at 20:09 #973426Anonym anvandareMemberHur fungerar ”ställningslyftet” ? :huh:
12 augusti, 2006 at 18:33 #973427Anonym anvandareMemberjwallin wrote:Hur fungerar ”ställningslyftet” ? :huh:Det är ett kronlyft. Skillnaden mellan marklyftet och ett kronlyft
är att ett kronlyft påbörjas högre upp från markhöjd!Jag har kallat mina lyft ställningslyft innan, men fått
information att jag kan kalla dom Kronlyft14 augusti, 2006 at 13:56 #973428Anonym anvandareMemberAha okej Kul att du har hittat en träningsform som passar dig trots ditt handikapp :up: Och grattis till att du ska gifta dig!
Angående tävlingen på island, vet du vad det är för typ av grenar eller hur det fungerar? Jag tänkte mest på hur man ordnar en tävling som ska passa för folk med olika förutsättningar? Delar man upp deltagarna efter vilka typer av handikapp dem har?
Bra att någon startat en sån tävling iaf, det kan nog uppmuntra en hel del till att börja (men främst fortsätta) styrketräna om man har som mål att delta
15 augusti, 2006 at 00:31 #973429Anonym anvandareMemberpolaren wrote:Aha okej Kul att du har hittat en träningsform som passar dig trots ditt handikapp :up: Och grattis till att du ska gifta dig!Angående tävlingen på island, vet du vad det är för typ av grenar eller hur det fungerar? Jag tänkte mest på hur man ordnar en tävling som ska passa för folk med olika förutsättningar? Delar man upp deltagarna efter vilka typer av handikapp dem har?
Bra att någon startat en sån tävling iaf, det kan nog uppmuntra en hel del till att börja (men främst fortsätta) styrketräna om man har som mål att delta
Tack för ditt inlägg=). Grenarna är lite gjorda efter den tävlandes förutsättningar. Vikten som kommer att användas är inte av samma volym som i den ”vanliga strongman tävlingen”. Dock ska vi dra en bil med rep i ett antal meter. Det finns killar som bänkar en hel del, vilken jag är skit dålig på.
Så i den övningen är jag underlägsen. Jag kan ju återkomma med dom andra grenarna, för om jag åker blir det ju för första gången. Jag siktar in mig på nästa år. Jag hoppas att tävlingarna kan komma till Sverige istället, så vi kan ha cuper och liknade.Att träna är skönt, äta bra och vila, då kommer musklerna!!
Rickard=)
22 augusti, 2006 at 18:55 #973430Anonym anvandareMember👿 Träningen går framåt, men då och då måste jag helt enkelt se till att
vila och äta mer. Jag är inne i en period just nu, som är lite för stessig.
Jag ska gifta mig den 23 sep och se till, att allt går enligt planerna!Detta är egentligen min tränings tråd, men jag måste tilllägga något
annat, som händer just nu i denna stund!Andreas på Body sänkte GI- metoden, vilket jag håller med honom
till 100%.
Jag har alltid haft tanke om att äta sund kost, utan att för detta döpa
maten till något.Jag ska kunna äta kyckling, kalkon, bönor, baljväxter mm utan att
säga att detta tillhör något speciell diet.Om någon ”där ute i cyberspace” anser att jag har fel angående GI, så är det så, att det alltid finns två sidor av en diet. OM någon vill påstå att jag är okunnig då det gäller kosten jag stoppar i mig eller den kosten jag ger i kostråd, om jag vägrar kalla denna mat för GI, så vill jag bara säga att
för 10 år sedan åt jag samma mat och då gick det hur bra som helst utan att ge maten ett namn.Mina meriter säger en del, då det gäller mitt kost kunnande.
Alla kan inte gilla GI, så jag ber dom som är för denna Diet är sluta trackassera mig (detta har hänt på passsagen och håller nu på att hända här på Body.se).
Min kunnighet inom kost är god! Jag kan inte allt, men efter 25 år har jag en hel del erfarenhet av vad som fungerar eller inte.
Rickard
22 augusti, 2006 at 19:10 #973431Anonym anvandareMemberF*n vad GRYMT att läsa om dej! Rocky på riktigt!!! Blir otroligt inspirerad av det du skrivit. Och självklart ett stort GRATTIS och LYCKA TILL med bröllopet!
Du går din egen väg och det funkar uppenbarligen bra! Respekt! Kör på bara!!!
22 augusti, 2006 at 21:53 #973432Anonym anvandareMemberMad Alfons wrote:F*n vad GRYMT att läsa om dej! Rocky på riktigt!!! Blir otroligt inspirerad av det du skrivit. Och självklart ett stort GRATTIS och LYCKA TILL med bröllopet!Du går din egen väg och det funkar uppenbarligen bra! Respekt! Kör på bara!!!
:emo-thumb Alltid kul att höra några trevliga ord!
Det är ca 30 dagar kvar nu till den stora dagen…Rickard
9 september, 2006 at 20:58 #973433Anonym anvandareMemberJag har då och då lagt in en Övningar jag kallar ”uthållighet”.
En strongman utan handikapp kör denna grenen utan dragremmar
för detta ska ju föreställa hur starkt grepp och uthållighet som finns.Då jag kör grenen, har jag dragremmar (för mina händer är inte som ikke handikappades) och jag lyfte 240 kg och höll ut i 17 sekunder.
Mina få pressövningar ger resultat och det börjar synas mer på min överkropp.
Rickard
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.