Mot nya mål…kanske SM 2007!

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Mot nya mål…kanske SM 2007!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 134 total)
  • Author

Jaha, då kunde jag inte hålla mig borta från ”journalvärlden” längre då. Det är ju rätt kul att ha ett eget litet krypin i cyberrymden :|

För er som inte känner mig så får jag väl inleda med en presentation:
    Camilla Johansson
    26 år
    Tränat styrka i 7 år, senaste 4 mer seriöst
    Tävlade tidigare i dressyr med mina kära hästar
    Bor i Göteborg och tränar på Karl Johans Gym i Majorna, kommer även tävla för gymmet i år. Förutsatt att jag tar mig upp på scen då vill säga.

Tidigare tävlingserfarenhet:
    Decembercupen 2006 Bodybuilding -52 1:a, även 1:a overall.
    Luciapokalen 2006 Bodybuilding – 52 1:a
    Luciapokalen 2006 BodyFitness -163 cm 5:a

Just nu är jag fet som en julgris och håller massa vatten, min kropp har inte fattat att det snart är en månad sedan tävlingen och den kan släppa på vattnet nu :) Att jag även ätit som en liten gris det senaste kan möjligen ha ett finger med i spelet i och för sig. Planen var att vila 4 dagar vid jul och sedan köra på men jag har varit sjuk sedan annandag jul och inte kunnat träna alls. Det betyder att jag haft uppehåll i 2 VECKOR!!! KATASTROF :p

Idag har jag i alla fall gjort mitt första pass, ett lätt axel/biceps/tricepspass med lätta vikter för att känna på om jag var frisk nog. Det gick OK och jag ska nog köra igen på söndag. Inte någon större idé att skriva ner vikter från det passet men snart kommer vikter och övningar med i journalen. Inte min egen kroppsvikt då….det får vänta till dieten!

Morgon- och eftermiddagspromenaderna kommer återupptas på måndag, jag går 40 min till och 40 min från jobbet varje dag. Denna veckan har jag fått åka spårvagn på grund av förkylningen, något jag är för snål för i vanliga fall, har man ben ska man använda dem!

Planen är att köra styrka 4-5 dagar per vecka och promenera de där 2 * 40 min varje vardag om inte vädret sätter stopp. Kommer försöka bygga lite nu ett tag för att förmodligen köra igång en diet för SM 2007. Visserligen kommer jag väl vara minst på scen men det var så kul att tävla att jag inte bryr mig, jag vill bara upp på scen igen. Att dieta för vårens tävlingar är inte riktigt ett alternativ eftersom min kropp pga. en obalans/sjukdom är väldigt känslig för alla rubbningar en diet innebär och jag vill ge kroppen en chans till återhämtning.

Jag har ett ”halvt” matschema för vardagarna nu när jag sätter igång. Sju mål är schemalagda medan lunch och middag varierar men är hemlagade välbalanserade rätter. Lördagar blir ätardagar och får jag ett ryck att gå ut och äta en vardag så gör jag det. Jag tror inte på att vara för strikt när man inte dietar för tävling, man ska ju ha ett liv som fungerar men vänner och annat också. Kommer käka runt 2 500 kcal, i princip enligt 30/30/40 metoden.

Jaha, då kör vi!!

Lycka till Camilla!! Det verkar som om du har bestämt dig för vad du vill iallafall. Kul med folk i Götet dessutom.

Mvh
    Henrietta

Henrietta wrote:
    Lycka till Camilla!! Det verkar som om du har bestämt dig för vad du vill iallafall. Kul med folk i Götet dessutom.

Mvh
    Henrietta

Tack! Jodå, bestämt mig har jag, tävla var bland det roligaste jag gjort. Får bara hoppas kroppen vill var med om en diet igen framåt sommaren.

Började dagen med en morgonpromenad, 60 min. Det var så lugnt och skönt idag, inga tidningsutdelare som flög på mig i var och vart annat hörn.

Har haft en härlig ätardag med två restaurangbesök. Käkade visserligen kokt fisk och potatis ena gången men det var gott det också. Vid andra besöket erbjöds mjukglass – ”ät hur mycket du vill” – och det var jag ju inte sen att prova Ska snart på bio och det lär nog bli både popcorn och godis. Men jag ska bara dricka vatten i alla fall.

Ska bli kul att läsa om din tävlingsdiet här:nod
    Ett litet önskemål från mig är att du skriver ner ett exempel på matintaget/diet och kanske ett på en vanlig off-season mat.
    Hur mycket brukar dieten påverka dig mentalt?
    Gärna bild på din nuvarande form.

Lycka till!

saragreenwood: Matintaget på min diet skulle skrämma de flesta, jag gick extremt lågt på slutet. Var nere på tresiffrigt kcaloriintag i ett antal veckor. Därtill ett träningsprogram som jag nu inte förstår hur jag pallade med. antagligen gick det så bra som det gick tack vare att jag hade en så bra coach som hade koll på mig dygnet runt. Men självklart ska jag skriva ner hur det såg ut. Ska ge mig på en sammanfattning ikväll eller imorgon efter att frossat popcorn på bion :pop:

Mentalt påverkades jag mindre än jag trott jag skulle. På mitten av dieten var det tungt, jag hade nått en platå och kände att allt var elände men när jag gick in på sista 6-8 veckorna så var det bara full fart framåt och jag mådde rätt bra. Ett lågt kolhydratintag påverkade mig inte så mycket men jag var självklart trött och orkeslös. Jag har ett skrivbordsjobb så jag behöver inte så mycket fysisk ork på jobbet vilket var skönt. Jag kunde fokusera all min energi på träningen och min sambo/coach peppade mig och stöttade mig när jag inte trodde det skulle gå. Utan den stöttningen hade psyket aldrig orkat. Sedan ska jag inte säga att jag inte halvt om halvt bröt ihop ibland men det är nog inte ovanligt.

Men en bild på min nuvarande form…..då skulle jag nog skämmas ihjäl tror jag…kan det få vänta några veckor? :)

I see8)
    Men du är säkert fin även off-season ,ofta är man själv mer kritisk än andra.
    Jag fattar att en coach är livsviktig när man har diet o ska tävla.
    Tresiffrigt lät som lågt:| Huvudsaken att det funkade för dig hittade formen.
    Oki..återkom när popcornen är uppätna;)

Tjingeling

jädrar vilka axlar du har :)

Nu får ju jag hälsa på i din journal me :) Stort lycka till me dina satsningar i år & kom snart ner för ett gympass på exhale :nod

Danie wrote:
    jädrar vilka axlar du har :)

Tack, men större ska de bli :emo-thumb

mia_81 wrote:
    Nu får ju jag hälsa på i din journal me :) Stort lycka till me dina satsningar i år & kom snart ner för ett gympass på exhale :nod

Vore jätteskoj att komma ner till Exhale för ett pass, det är alltid inspirerande att köra på andra gym. Fast just nu skulle jag nog inte vara uppskattad, jag hostar mellan varje set 😮 Men snart är jag nog riktigt frisk och då…!!

Jaha, då ska vi se. Jag lovade ju posta vad jag åt under dieten. Det varierade ju såklart men på slutet såg dagarna ut ungefär såhär:

06.00 Glutamin och ALA
    06.15 -08.00 Morgonpromenad
    08.00 ½ dl havregryn och 4 äggvitor
    10.00 60 g kyckling
    12.00 100 g lax och lite grönsaker
    14.00 60 g kyckling
    16.00 60 g tonfisk
    17.45-18.30 Promenad
    18.30 60 g kyckling och lite grönsaker
    19.00-19.45 Styrketräning
    19.45-20.30 Cardiomaskin på gymmet
    20.30 Kyckling och potatis
    21.30 Tonfisk

Tidigare under dieten åt jag potatis till målen kl. 12 och 18.30 samt att jag åt mer grönsaker och större mängder av allt. Jag nere under 900 kcal på slutet, åt i princip bara protein som synes. Jag vet att de flesta tycker det är väldigt lågt men det funkade för mig och enligt mätningarna tappade jag knappt någon muskelmassa. Jag försökte naturligtvis göra andra justeringar först innan jag droppade ner till de kalorinivåerna men det fungerade inte så bra. Då fanns det bara en utväg kvar när några veckor återstod och änn lever jag ju uppenbarligen :)

Nu ser planen ut såhär:
    07.00 Glutamin och ALA
    07.15 -08.00 Morgonpromenad
    08.00 1 dl havregryn och 4 äggvitor
    10.00 80 g kyckling och frukt
    12.00 Balanserad lunch
    14.00 80 g kyckling och frukt
    16.00 Proteindrink
    16.45-17.30 Promenad
    17.30 Balanserad middag
    18.30-19.30 Styrketräning
    19.30 Hemmablandad gainer
    20.30-21.00 Keso, kesella eller tonfisk

Följer inte planen slaviskt utan om jag känner för tonfisk istället för kyckling så byter jag. De dagar jag inte styrketränar byts gainern ut mot vanlig mat eller något proteinrikt livsmedel och frukt.

ojojo…den var inte nyttig. Kan inte begripa att jag lyckades äta så mycket. Men bara för att det är roligt ska jag skriva ner vad jag åt.

Efter morgonpromenaden: 50 g kyckling, 1 banan och 1 SweBar vilket väl inte var så farligt men sedan….

Kokt fisk med pumpapuré
    100 g chokladkola och en Shark energidricka med socker
    ½ ”dammsugare” och juice
    200 g ryggbiff med råstekt potatis
    Mjukglassbuffé, det blev 2 skålar med massa strössel och sås
    2 apelsiner
    En ”barnpopocorn” på bion
    ½ låda majssnacks (sådana de har på bion)
    200 g lösgodis
    En baugette på BurgerKing
    En Myoplex dietbar
    100 g CarteDore glass
    1 apelsin till

Har säkert glömt något men usch….känner mig som en riktigt pluffsig säl idag. Och det värsta är att jag är vrålhungrig nu trots en stor frukost/lunch. Min kropp vill väl att jag ska fortsätta vräka i mig 👿
    Tur att jag ska träna idag i alla fall så lite av överflödet kan göra nytta.

Rygg och baksida axlar stod på schemat. Jag kände mig inte helt fräsch idag, hostade halva natten 👿

Kronlyft
    60 kg * 12
    80 kg * 8 * 3 set

Latsdrag
    55 kg * 8 * 3 set

Lat. pullover (?)
    40 kg * 8-10 * 3 set

Sittande rodd
    35 kg * 8 * 2 set
    35 kg * 7

Baksida axlar i kabel
    10 kg * 14
    15 kg * 8 * 2 set

Baksida axlar med rep
    45 kg * 10 * 2 set

OK pass men jag vågade inte riktigt dra på då jag blev anfådd mycket fortare än vanligt. Jag är nog inte så frisk som jag tror….

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 134 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.