Oskar – Nybörjarjournal. Kommentera!

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Oskar – Nybörjarjournal. Kommentera!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • Author

Tjenare!

Drar en snabb info så ni får lite översikt.

Vikt: 58 kg.
    Längd: 172 cm.
    Född: 1989.
    Kortsiktigt mål: Skaffa mig ett regelbundet träningsschem, bra kunskaper och att följa dessa.
    Långsiktigt mål: Att på några år väga ca 80 kg (muskler), ha en snygg kropp och må bra.
    Träningsbakgrund: Har tränat innebandy och fotboll sedan 10 år tillbaka, och har tränat på gym i ca 2 månader, men inte på allvar. Ska dock ta tag i saken nu och hoppas att ni vill hjälpa till.
    Lite om näring och sömn: Har läst lite om sömn, kost, näring och tillskott, och har precis börjat att dricka gainer och kreatin regelbundet, gainer 3 gånger om dagen och kreatin 1 gång. Dock vissa uppehåll med kreatinet.

Ska precis börja träna seriöst eftersom jag mest lekt lite på gymmet de senaste månaderna. Behöver alla tips en oerfaren nybörjare kan få!

Första tipset kan ju vara doseringen och om jag behöver lägga till ex. multivitamin-tabletter eller omega-3 osv.

Måndag: Biceps, framsida lår, baksida lår.
    Tisdag: Vilodag.
    Onsdag: Axlar, triceps, vader.
    Torsdag: Vilodag.
    Fredag: Bröst, rygg, mage.
    Lördag: Vilodag.
    Söndag: Vilodag.

Biceps: Hantelcurl 3*6, Stångcurl 3*6, Scottcurl 3*6.
    Framsida lår: Knäböj 3*6, Benspark 2*10, Utfall med hantlar 3*6.
    Baksida lår: Sittande lårcurl 2*10, Raka marklyft 3*6, Liggande lårdurl 2*10.
    Axlar: Sittande bänkpress bakom nacken 3*6, Hantelpress 3*6, Hantellyft åt sidan 3*6.
    Triceps: French press 3*6, Dips 3*6, Kickback 3*6.
    Vader: Stående vadpress 3*6, Stående vadpress i maskin 3*6, Vadpress i benpress 2*10.
    Bröst: Bänkpress/hantelpress 3*6, Flyes 3*6, Dips 3*6.
    Rygg: Marklyft 3*6, Latsdrag 2*10, Hyperextensions i maskin 2*10.
    Mage: Cablecrunches i maskin 2*10, Twistade crunches 3*6, Hängande benlyft 2*15.

Vill ha alla tips jag kan få, gärna kritik på schemat och näringen.
    Kom med förslag på ändringar, men gärna också positiv kritik om något ser bra ut osv.

PS! Har snott lite tips från [http://www.styrketraning.com/sida/nyborjare härifrån]. Är det bra tips som man kan följa?

Tack på förhand,
    Oskar.

Hejsan!

Var ett tag sen jag skrev, men ska få lite bättre flyt på det nu.
    Har inte börjat träna ännu eftersom jag blivit skadad och är lite förkyld.
    Blev påkörd av en personbil när jag cyklade och måste då vila mig.
    Ska på Augustibuller på fredag, men hoppas vara friskt till lördagen och då kunna köra mitt pass.

Däremot går vikten uppåt och det är ju ett plus.
    Ny vikt: 60,6 kg. :)

Men har ett par frågor om kosten.
    Jag äter två gainer pro om dagen och till en av dem blir det 6 g kreatin.

Min första fråga: Behöver jag lägga till ytterligare en proteindrink eller några kapslar av något slag, glutamin, omega-3 eller multivitamin?
    Min andra fråga: Vad bör jag ta direkt efter träning? Räcker det med en gainer och 6 g kreatin?

Jag har också en fråga om accesoarer: Vilka är nödvändiga till att börja med? Handskar, styrkebälte?

Oskar, over and out.

För det första: VÄLKOMMEN! :D

Kul att du fått upp ögonen för styrketräning! Du har åldern för dig, så det är bara att blåsa på!

Efter träningen bör du dricka en gainer, alternativt en proteindrink + banan för att fylla på energi till musklerna :)
    Protein kan du dricka 3-4 ggr / dag så att du får i dig ca 2g / kg kroppsvikt, då har du en grund iaf :)

Jag har bara en fråga: Varför dricker du 3 gainer varje dag? :)

Byggartummen upp och fortsätta pumpa järnet!

Tack för kritiken!

MaQue wrote:
    Jag har bara en fråga: Varför dricker du 3 gainer varje dag? :)

Jag dricker två gainer om dagen. Dels för att komplettera måltiderna, och för att inte kroppen ska bryta ner muskelmassan.

Påföljdsfråga: Ska jag byta ut en gainer och dricka x antal proteindrinkar istället?

Oskar

oski wrote:
    Tack för kritiken!

Jag dricker två gainer om dagen. Dels för att komplettera måltiderna, och för att inte kroppen ska bryta ner muskelmassan.

Påföljdsfråga: Ska jag byta ut en gainer och dricka x antal proteindrinkar istället?

Oskar

Drick gainer under / efter träningen, under dagen duger protein gott :)

Kör hårt!

MaQue wrote:
    Drick gainer under / efter träningen, under dagen duger protein gott :)

Kör hårt!

Okej, tack så mycket för tipsen!
    Lovar att köra hårt, börjar träna nästa vecka. Då lära jag vara helt frisk och hoppas på att inget kommer ivägen.

Första träningspasset idag. Kör fredagens pass eftersom jag inte kommer att kunna köra det på fredag. Återkommer med resultat!

Då var det avklarat.
    Blev som sagt Bröst, Mage, Rygg.

Bänkpress: 50 kg 6 reps, 5 reps, 4 reps.
    Hantelpress: 10 reps på 9 kg, 10 reps på 10 kg, 10 reps på 12 kg, 4 reps på 15 kg.

Marklyft: 80 kg 3*8 reps.
    Latsdrag: 40 kg 2*10 reps.

Cablecrunches i maskin: 45 kg 2*10 reps.
    Hängande benlyft: 2*15 reps.

Tyckte att jag hittade passande vikter, men kan ju tyvärr inte köra rygg fullt ut eftersom jag har en gammal skada som rehabiliteras.

Ser mkt bra ut efter bara 2 månader, låt bara ryggen läka ordentligt innan du blåser på monstervikter så blir det här kanon!

Kosten: Det är aldrig fel att ta kosttillskott men först o främst tycker jag man ska försöka få i sig det mesta från maten. De kosttillskotten du äter är helt okey.
    Schemat: Det ser bra ut i sin helhet. Hade kastat om ordningen på övningarna lite då och då för musklerna inte ska vänja sig. Eventuellt byta ut mot nån annan övning lite senare. 3 ggr i veckan är lagom iom du är bara 16 år. Skynda långsamt!
    Övningarna: Har inget att tillägga mer än att du har basövningarna med i ditt schema vilket är kanon.

Lite allmänna tips! TA det lugnt överbelasta inte med stora vikter. För mig är kontakten med musklerna är 100 ggr viktigare än hur mycket jag kan lyfta. Testa dig fram vad som krävs att hitta kontakten med respektive musklen. Du kommer få bra med resultat första halvåret/året om du bara sköter kosten och resterande. Problemet för de flesta som lägger av eller tränar lite sporadiskt efteråt att resultaten blir inte lika nämnvärda efter inkörningsåret. Det är bara att köra vidare. En ung mans kropp kan utvecklas enormt på 2-3 år pga alla hormonerna skjuter i höjden när man är runt 16-17 tills man runt 23-25.

MaQue wrote:
    Ser mkt bra ut efter bara 2 månader, låt bara ryggen läka ordentligt innan du blåser på monstervikter så blir det här kanon!

Ja det där med ryggen är lite mystiskt.
    Har varit hos två stycken sjukgymnaster, men ingen har någon lösning på problemet. En av de säger att jag är för vig och tror att det kommer att växa bort. Hoppas jag också :)

Jaja, tack iaf!!!

ReNeGaDe wrote:
    Inte för att tjata.. Men har du bilder man kan få se? Lycka till med träningen!:)

Ja, jag ska lägga fram ett par bilder också, så får ni se ”Före” och ”Efter” :) .

Yacob wrote:
    Kosten: Det är aldrig fel att ta kosttillskott men först o främst tycker jag man ska försöka få i sig det mesta från maten. De kosttillskotten du äter är helt okey.
    Schemat: Det ser bra ut i sin helhet. Hade kastat om ordningen på övningarna lite då och då för musklerna inte ska vänja sig. Eventuellt byta ut mot nån annan övning lite senare. 3 ggr i veckan är lagom iom du är bara 16 år. Skynda långsamt!
    Övningarna: Har inget att tillägga mer än att du har basövningarna med i ditt schema vilket är kanon.

Lite allmänna tips! TA det lugnt överbelasta inte med stora vikter. För mig är kontakten med musklerna är 100 ggr viktigare än hur mycket jag kan lyfta. Testa dig fram vad som krävs att hitta kontakten med respektive musklen. Du kommer få bra med resultat första halvåret/året om du bara sköter kosten och resterande. Problemet för de flesta som lägger av eller tränar lite sporadiskt efteråt att resultaten blir inte lika nämnvärda efter inkörningsåret. Det är bara att köra vidare. En ung mans kropp kan utvecklas enormt på 2-3 år pga alla hormonerna skjuter i höjden när man är runt 16-17 tills man runt 23-25.

Okej. Nu fick jag lite att tänka på!
    Perfekt med alla tips. Tack för att ni är så vänliga och hjälper till.
    Har läst någonstans att om man tar för tunga vikter kan det vara lätt att göra halva övningar, t ex bänkpress tills stången är 2 dm över bröstet.
    Gissar att det är det du syftar på, om jag har fattat det rätt.
    Du menar att jag hellre tar lättare vikter och kör mina övningar fullt ut än att ta tyngre vikter och mindre djup.
    Tack än en gång!

Biceps, framsida lår och baksida lår.
    Kändes helt ok.

Hantelcurl:
    6 @ 9 kg
    6 @ 10 kg
    6 @ 12 kg
    … 9 och 10 kg var lite för lätt, brassar på med 12 kg direkt nästa gång.

Scottcurl:
    6 @ 15 kg + stången
    6 @ 15 kg + stången
    3 @ 15 kg + stången
    … bra kontakt, synd att jag inte pallade de sista 3. La mig på 4:an.

Benspark:
    10 @ 40 kg
    10 @ 40 kg
    … de 3 sista dog jag nästan på.

Benpress:
    10 @ 150 kg
    10 @ 150 kg
    10 @ 150 kg
    … vet inte om jag gör övningen rätt ;p det var knappt något motstånd alls.

Knäböj:
    6 @ 50 kg
    6 @ 60 kg
    6 @ 60 kg
    … känns inte riktgit rätt i vissa lyft när jag ”får en stöt” i foten.

Liggande lårcurl:
    10 @ 25 kg
    10 @ 25 kg
    … även denna övning var fett jobbig i slutet.

Mullade i mig en gainer + kreatin och en näve russin =).

Lovar att lägga uppp några bilder sen =)

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 20 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.