panterns träningsjournal mot en större och snyggare kropp

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only panterns träningsjournal mot en större och snyggare kropp

• This topic is empty.
Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • Author

Okej, nu är det så att jag hade tänkt dra igång en journal för att hålla koll på mina tidigare resultat och försöka se vad jag gör för fel för att kunna gå i rätt riktning.
    Är även mycket tacksam för alla tips jag kan få gällande min kost och träningsmetodik.

Stats;
    Ålder: 18år
    Tränat hur länge: Till och från ca 10månader, men kommit igång ordentligt och har hållt igång på en period av 5månader nu.
    Längd: 174
    Vikt: 67-68kg, brukar ligga runt 70 men har gått ner till en mer respektabel beachform :nerd: Har iaf ett mål på att ligga runt 80kg med hyfsat normalt/lågt kroppsfett.
    Bänk: 90*2
    Mark: 135*4
    Knäböj: ??

En svag skit med andra ord :P. Knäböj har jag inte kört på länge, p.g.a att jag är lite rädd för den övningen och dessutom har haft känningar i knät när jag gjort böj, så jag använder mest benpress, lårcurl och benspark för att träna benen.

Dagsformen då:

[img=http://img232.imageshack.us/img232/1504/img009723dt2.jpg][img=http://img232.imageshack.us/img232/3237/img00992nm8.jpg]Ni får ursäkta att jag suger på att posa, haha.

Anyhow, jag pumpar på på gymmet och kommer uppdatera min journal efter träningspassen och även lägga till smått och gått, formuppdatering brukar jag göra varje månad även om jag kanske inte växer optimalt så är det kul att se.
    Jag prioriterar lår, vader och övre bröst just nu, har även lidit av ledbesvär i högeraxeln men det har lagt sig så jag kommer förmodligen köra axlarna lite mer än vad jag brukar.

Gårdagens träning (Torsdag).

På torsdagar är det armar som gäller (biceps och triceps). Eftersom jag anser att biceps är min bästa muskelgrupp så kör jag inte de lika hårt som jag tränar triceps, så det brukar bli ett par arbetsset av något annat istället på slutet istället för biceps.

Skriver inte ner uppvärmingsseten, men det finns ett sånt inför varje ny muskelgrupp som ska tränas.

Tricepspushdowns med stång.

73kg 10rep
    73kg 8rep
    68kg 12rep
    Gick lite för lätt på slutet, får nog ta och köra vidare på 73 nästa gång jag kör den här övningen om jag är lika full med energi.

Stående bicepscurl med ez-stång.

40kg 10rep
    40kg 8rep
    40kg 8rep
    Gick lättare än vanligt, orkade köra på 40 alla tre seten, tror nog det är dags för en ökning snart =).

Dips i ställning.

20rep
    12rep
    12rep
    Jag funderar på att skaffa ett viktbälte eller någonting som gör det lätt att hänga fast vikter, för dipsen börjar bli bra mycket lättare än förrut, skulle vilja ha ner repsen, tog inte ens ut mig i den här övningen.

Stående bicepscurl med hantlar.
    18kg 11rep
    18kg 8rep
    18kg 8rep
    Brukar faktiskt köra på 21.5orna till att börja med, men kände mig paj så jag struntade i det, det gick dock för lätt med 18kgsvikterna. Mitt dumma gym har tyvärr inte något mittemellan.

Skull crushers med ez-stång.
    20kg 18rep (testade)
    30kg 10rep
    30kg 10rep

Det är faktiskt den första gången jag gjorde den här övningen, kände för att testa något nytt eftersom jag inte har hittat en tredje övning som tar riktigt bra på triceps tycker jag. [img=http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBLyingTricepsExtensionSC8.gif]Jag gillade den faktiskt, men jag lär nog få in tekniken innan jag kan börja köra tungt på den :p. Bara att träna vidare nästa armpass.

Sedan blev det tre arbetsset på vader i benpressen
    60kg inkl släde på ca ~ 20kg.
    80kg 50rep
    80kg 50rep
    60kg 70rep
    Har börjat med högreppare sen jag läst en del om det på forumet, jag gillar det så tror jag kommer fortsätta med det, go pump o mjölksyra blir det iaf! Osäker ännu på om jag ska trappa upp vikterna lite.

Idag ska tydligen jag och en polare ut och festa, händer inte särskilt ofta, men iaf så skulle vi köra ett discopass till dagen i ära haha, det är ju ändå bröstdag idag, så vi får se hur det blir. Cheers

Idag blev det ett riktigt slött discopass, sitter och smuttar på min proteindrink nu.

Började med lutande bänkpress

70kg 8rep
    70kg 6rep (oj vad tungt det blev :)
    65kg 8rep

3 st arbetsset på mage i magmaskin, gjorde reps på 20talet på ganska hög belastning.

Militärpress i maskin (gillar inte maskinen, men kände inte för att köra med hantlar idag).
    30kg 20rep
    50kg 10rep
    50kg 10rep

Hantelflyes på rak bänk.
    18kg 12rep
    18kg 10rep
    18kg 10rep
    Borde egentligen ha kört med högre vikter tror jag, men är inte särskilt van med övningen, kan vingla till ibland hehe :P, dessutom kände jag mig inte riktigt fräsch i brösten.

Shrugs med stång för övre trapz
    60kg 15rep
    90kg 10rep
    90kg 8rep
    90kg 8rep

Rätt kort pass, tog inte ut mig alltför mycket. Får se om jag kommer att köra ett ordentligt benpass på söndag, återstår att se, det är ju trots allt väldigt skönt när det är sågott som ingen alls på gymmet :emo-thumb.

cheers

Idag är det lördag, vilodag med andra ord. Sitter och är lite lullig från igår kväll, rätt trevlig kväll var det faktiskt om man bortser från en del incidenter, bla bla.
    Nu blir det inget festande på ett bra tag iaf haha, fokusera 100% på träningen och jobbet. Funderar dock på att köra någon sorts aktiv vila. Kommer förmodligen gå ut och åka inlines en bit för det är bland det skönaste jag vet, om vädret tillåter d.v.s.

Tänkte skriva upp mitt träningsschema när jag ändå är i farten. Jag kör en 4 eller 5split beroende på hur jag orkar träna den veckan.

Mån:
    Rygg;
    Lats, ländrygg, mittendelen av ryggen (nedre trapz).
    Jag brukar inte köra övre trapz på ryggpasset eller baksida axlar, det tar jag andra dagar, marklyft brukar inte bli varje vecka så då händer det att jag kör lätta set på andra prioriteringsmuskler.

Tis:
    Bröst, axlar, baksida axlar.
    Kör 3 pass, 3 set i varje. Så ungefär 9 set blir det på brösten.
    Kör ingen framsida axlar eftersom jag tycker att jag får det från massa pressövningar, istället tränar jag hellre den mellersta och bakre delen av axlarna.
    Jag har haft en del axelproblem, så jag har t.ex. inte kunnat köra raka hantellyft åt sidan på ett bra tag, vilket är en bra övning. Man kan säga att axlarna legat lite på latsidan, men jag försöker komma igång nu igen efter att det släppt.

Ons:
    Vila

Tors:
    Armar;
    Biceps, triceps
    Inte så mycket att säga, det här passet funkar fint, det är första gången jag lagt upp det så att jag kör armar på samma dag. Biceps brukar jag inte köra lika hårt som triceps, så det finns plats för set av för någon annan priomuskel här.

Fre: Övre bröst, mage alt ben
    Fredag är discopasset eller benpasset, om jag känner att jag vill träna på söndag så brukar jag köra mage här, jag kör inte mage alltför ofta så då brukar jag lägga in benen här och köra bröst rätt lätt.
    Annars kör jag bröst/mage och kör benen på söndag, okej det har hänt att jag inte kört benen alls nån vecka men jag försöker få pli på mina lår och vader iaf.

Lör: Vila

Sön: Vila alt ben

Ibland händer det så att jag kör det som känns bäst för dagen eller kanske inte lika hårt/mjukt som jag hade tänkt köra. Jag gillar inte idén att slaviskt följa ett schema, det är på ett ungefär så här mitt schema ser ut, men jag hoppar och byter lite som jag vill hela tiden för att jag inte ska tappa motivationen eller bli övertränad.
    Det har hänt två gånger att jag tappat motivationen och aptiten för tränandet helt och hållet, och det sög så hårt, vill inte att det ska hända igen. Nu försöker jag lyssna på min kropp istället för att pressa den tills den går sönder. Känner jag att jag inte orkar träna hela veckan vilar jag osv.

Kosten när jag jobbar består mestadels av ett rejält lass med kolhydrater innan träning (kanske 2 timmar före eftersom jag tränar direkt efter jobbet just nu), oftast pasta, och en del protein. Efteråt brukar jag laga proteinrik mat men har fortfarande kolhydrater i såklart, och dricka en proteindrink.

Cheers

Underbar dag idag, soligt, inte ett moln på himlen. 25gradigt har det varit hela dagen här i Dalarna. Har varit ute och stekt i solen samtidigt som jag åkt inlines, har blivit två turer, den andra lite lugnare med glassätande, mums :).
    Allt som allt har det väl blivit 2 timmar på inlinesen vilket är ganska mycket egentligen, aktiv vila som heter duga hehe.

Cheers

Skitbra väder idag med, mumma!
    Sitter och lagar frukost just nu för att kunna dra ner på gymmet och köra ett lårpass, kommer förmodligen köra lite arbetsset på mage med ;).
    Kommer åka inlines ner, ska bli så skönt *älska*.

ReNeGaDe wrote:
    Yeah:emo-thumb Bra jobbat. Tycker du är stark som bara tränat så kort tid. Fortsätt så! Men ta det lilla lugna så jag kan komma ifatt lite:D hehe.. Ha det gott!

Men jag väger ju lite mer också så har ju försprång där, sen så är du mycket starkare än mig i axlarna tror jag. Måste verkligen börja ta igen där nu när jag blivit hel i axlarna, har haft en ledskada under juni och halva juli. :ike:

ha de

Idag blev det ben och lite mage

Öppnade med benpress:
    100kg * 20rep
    140kg * 15rep
    180kg * 8rep
    160kg * 10rep (dom här blev väldigt djupa fina och strikta och jag fick väldigt skön kontakt med låren)

Liggande lårcurl:
    21kg * 20rep
    43kg * 15rep
    55kg * 8rep
    55kg * 10rep (KoRn fick mig att tagga till lite :D)
    60kg * 10rep (Gick förvånansvärt lätt faktiskt)

2 set mage i magmaskin

Benspark:
    71kg * 1..2..3..4..5 AJ Aj smärtningar i vänstra knäleden på 5e repet, ville absolut inte riskera att få trasiga knän så jag la ner låren för idag, piss också. Jag antar att mina knän är kassa från all aggressive inlines jag åkt genom åren, men som numera ligger sågott som på hyllan.
    Knät gör inge ont nu, men vill inte som sagt inte fortsätta om det börjar smärta.

2 set situps i en jobbig situpsbänk som inte alls är bra med 10kg på bröstet.

Fick bra kontakt med benen iallafall tills jag var tvungen att avbryta.
    Imorrn blir det rygg! Mycket marklyft! Cheers

Ser ut som ett bra pass :up:

Tobbe_E wrote:
    Ser ut som ett bra pass :up:

Tackar. Det är du som känner stoffe va?

Blev tyvärr inget ryggpass i måndags p.g.a. förhinder, aja, får komplettera det om jag får tid, annars rikta in mig på det nästa måndag.

Anyhow! Så var det bröst och lite axlar idag.

Började med hederlig bänkpress
    20kg*20rep
    40kg*15rep
    60kg*12rep
    70kg*10rep
    80kg*8rep
    90kg*3rep
    95kg*0rep (Försökte göra ett rep men lyckades inte tyvärr =D, var för trött, men skulle jag testa det i början skulle jag nog klara det)

Funkade rätt bra faktiskt att öka vikterna successivt, brukar inte köra så vanligtvis på bröst.

Militärpress i maskin, hög lutning.
    30kg*20rep
    50kg*12rep
    65kg*8rep

Lutande hantelpress
    28kg*7rep
    22kg*8rep

Omvänd pec dec
    30kg*15rep
    43kg*12rep
    55kg*8rep

Hallå där! Kul med en ny journal! Om du vill ha tips så kan jag komma med detta:
    -Om du kör bröst före axlar så orkar du mindre på axlar och tvärtom, oftast iaf, så ett tips är att placera bröst oxh axlar långt ifrån varandra i ditt träningsschema. Huruvida du har planerat ditt schema med tanke på din axelskada vet jag inte, det kasnke du gjort, men det är ett tips iaf!

Lycka till med träningen och kör stenhårt!:buttrock:

Viewing 13 posts - 1 through 13 (of 13 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.