Renoveringsobjekt!

• This topic is empty.
Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • Author

Hej,

det finns en sak som jag ofta går runt och funderar över, att hur bra man än vill och vet att reslutatet, slutet och upplägget ska se ut, så är det alltid himla svårt att komma på en bra inledning och början. Därför så är det ju tur att det blivit inlagt riktlinjer för en journal så att man har tips på hur man ska komma igång, för när man väl kommit igång, då går det av sig själv, eller? :|

Vem är då jag?

Född 1982 i Blekinge, numera bosatt i Skåne, jobbar som snickare, gillar friluftsliv, havet, långa promenader med hunden, arbeta med händerna, men har även gjort en och annan hemsida under årens lopp. Har provat på en hel del idrotter, innebandy, basket, fotboll, taekwondo, segling och handboll, men har väl aldrig riktigt haft ro i själen, för att fullfölja det hela, en annan orsak kan vara att jag, enligt andra, helt enkelt har för många ideér, projekt och bollar i luften att det lätt rinner ut isanden och jag istället hoppar på nästa ”stora projekt”. :nono:

Och det är alltså där denna journalen kommer in, eller kanske inte bara journalen i sig, utan också instinkten att ingenting görs av sig självt, utan tar man inte tag i sakerochting kan ingenting förändras och sker ingen förändring kan eller får man heller aldrig uppleva någonting som är till det bättre än det man lever i nu för stunden….

Så nu har jag alltså tagit hjälp av ”proffsen”, läst igenom mina tidningar och böcker (de har jag många utav), tagit mig för pannan och som sagt, försökt inse verkligheten, att nuvarande situation pekar bara åt ett håll, och det hållet ska då inte jag fara åt.

Upplägget blir alltså ungenfär som följer:

Måndag – Fredag

04:30
    Vaknar och går med hunden, direkt efter detta, cykling på motionscykeln/joggintur (går tyvärr inte att springa med hunden, har försökt, han är mer leksugen än springsugen, _även_ så tidigt på morgonen) samt styrketräning såsom armhävningar och liknande. Sen så blir det frukost med havregrynsgröt och äppelmos/kanel, 1 glas juice och två knäckebröd med magert pålägg, grönsaker och aromat.

06:30
    Äter en portion kesoröra, bestående utav, keso, skivat äpple, kanel och hackad mandel.

09:00
    Grovt bröd med mycket magert pålägg såsom kalkon, keso och grönsaker samt frukt och vatten att dricka.

12:00
    Rester från föregående dags hemmamiddag, oftast bestående av ris/pasta, någon sorts gryta, mycket grönsaker och olivolja/solrosolja samt en näve nötter/solrosfrön, helt enkelt vad som passar.

17:15
    Middag, samma som jobbmiddagen, gör 2-3 portioner, en att äta samma dag, en att ta med och en att dela med sig alt frysa in. Direkt efter detta går jag med hunden.

ca 18:00
    Äter först en banan, och sedan så börjar jag min styrke- konditionsträning. Kör en fyrdagarssplit med fria vikter, som också innehåller konditionsträning på motionscykeln.

Avslutad träning
    Proteinpulver och ett par riskakor med skivad banan ovanpå.

Tar det lite lugnt, duschar, är lite social, och går sedan under kvällen ännu en promenad med hunden. Efter detta blir det kvällsprotein (kesella med lättdryck) innan det är dags att gå och lägga sig för att sova.

TRÄNINGSSCHEMA 4-SPLIT (4 dagars program)

D1. Rygg/mage – välj 2-3 övningar för ryggen, 3 set/övning och gör 10-12reps/set.
    D2. Bröst/axlar- välj totalt 6 övningar, 12set och 10-12reps.
    D3. Ben- välj minst 2 övningar för framsida samt 1 för baksida
    D4. Armar- välj 2 övn/ 4set för biceps, 2övn/ 6set för triceps och gör 6-10 reps/set.

RYGG:
    Stående rodd m skivstång
    Chins
    Pullover
    Marklyft

BICEPS:
    stångcurl
    Sittande eller stående hantelcur
    Hammercurl

TRICEPS:
    Kickbacks
    Liggande tricepspressar m hantel
    Stående pressar m hantel
    Dips

BRÖST:
    Bänkpress
    Hantelpressar
    Flyes liggande på bänk

AXLAR:
    Axelpressar
    Hantellyft åt sidan
    Framåtlutande hantellyft åt sidan

BEN:
    Knäböj med stång
    Utfall med stång:
    Baksida lår med boll:

Tja, det var väl allt, imorgon så kör vi hårt!

Nog läste jag igenom riktlinjerna, men ändå så glömmer man vissa grundregler !?

längd: 210 cm
    vikt: 110 kg

relevanta mått: !? nog har jag många böcker och tidningar som jag läser och läst igenom, men tja, går efter Ellos hemsidan:s grundmått och de är som följer, bröst 107 cm, midja 105 cm, stuss 106 cm (precis som en fyrkant? ;) ) biceps (spänd men opumpad) 37 cm, lår 64 cm.

Och såklart min målsättning, enkelt och kanske självklart. Bort med sömnproblem, ryggproblem och ständig hunger, sen så kanske det så småningom efter detta kan leda till något större, men som sagt, framförallt en sundare livsstil och friskare kropp, så jag kan leva och jobba med det jag gillar, trots min längd, tills dess det verkligen är tid (pensionen).

:)

Shit , 210cm. Jag trodde jag var lång med mina 194cm =)
    Lycka till!

Förresten, det vore kul om du kunde slänga upp några bilder :)

Lång? Knappast ;) Köpte faktiskt nu på årets marknad en keps med eget brodyr (2.10 ö.h) ;) Alla glor ju ändå och frågar om längden, så jag tänkte man lika gärna kunde upplysa de på en gång :)

Visst kan jag skicka upp någon bild, men nu så finns det ju, tyvärr, inte så mycket att visa upp, men det kommer… vi hörs! :)

Dag 1:s reflektioner:

När man läser min journal kanske man tror jag lever ett rent jävligt liv, att ingenting passar och att jag helt enkelt är fruktansvärd. Kanske beror det på att jag egentligen inte vet vart jag står i mitt liv, precis som jag skrev i inledningen så står jag vid ett antal vägval på flera plan i mitt liv just förtillfället… osäkerhet och ett stort behov av att tänka och fundera över saker å ting, är nog mitt problem, eller kanske att hjälpa andra innan jag hjälpt mig själv!? Hursomhelst är det mycket som snurrar runt ihuvudet förtillfället, och träningen är ett som sagt ett steg i rätt riktning, hoppas jag iaf :)

Hur har då dagen varit?

Tja, ska man bortse från ett varmt hyreshus, där vi sätter inredning, en arbetskamrat som helst av allt inte ville jobba, och gott om godis-, glassätande och läskdrickande runtomkring mig, så har allting fungerat och gått precis som jag tänkt mig…

Har avklarat både mitt kostupplägg (kom dock ihåg, lägg _inte_ keso iförväg på mackorna hemma, utan gör detta på jobbet, kladdrisken är nämligen överhängande ;) ), men också min träning, kom upp tidigt, gick mina promenader och har också cyklat mitt motionspass. Så imorgon blir det styrketräning, vi får la se hur de går ;)

Vi hörs! :)

Dag 2:s reflektioner:

Så var det äntligen dags för styrkepasset, innan ni läser vidare, så jag vet ingenting om det är jättedålig eller bra start på träningen, men jag valde iaf att börja alla övningar på 10 kg och sedan gå därifrån… vissa av övningarna som var tänkt gick dock inte att utföra, i och med att jag inte fått tag i någon bänk ännu :( Men jag gjorde mitt bästa, nämnas kan ju dock att när jag som avslutning tänkte köra lite armhävningar så var jag helt tömd på kraft, så någon nytta måste de gjort :)

Uppvärmning:
    10 minuters hoppade å joggande

Axelpress
    10.0 kg @ 12 x 4
    12.5 kg @ 12 x 1
    12.5 kg @ 10 x 1

Hantellyft åt sidan (framåtlutande)
    08.0 kg @ 12 x 1
    10.0 kg @ 12 x 2

Hantellyft åt sidan
    10.0 kg @ 12 x 1
    10.0 kg @ 10 x 1

Hantelpress
    10.0 kg @ 12 x 1
    12.5 kg @ 12 x 1
    15.0 kg @ 12 x 1
    17.5 kg @ 12 x 1
    17.5 kg @ 11 x 1

Nertrappning:
    10 minuters cykling på motionscykeln

Tja, vi säger väl så… :)

Dag 3:s reflektioner:

Måste säga att jag tycker allting flyter på jädrigt bra, förutom, att i denna hettan så är det väldigt svårt att få i sig tillräckligt med mat. Förhoppningsvis så tar mitt ”nya” jag inte skada av att det inte blir fullt så mycket som jag skrivit om i mitt träningsprogramsupplägg. På jobbet, tja, ett himla massa bärande av garderober och köksinredning, en våning och fyra lägenheter till, sen så är det dags för komplettering och slutbesiktning. Jippie! :)

Sen så måste jag också säga att träningen fungerar jädrigt bra som huvudbryrensare, var länge sen jag var så utvilad, men ändå full med energi… känns riktigt bra :)

Nåväl, ha´t bra!

Uppvärmning:
    joggning och cykling på motionscykeln

Hantelcurl
    15,0 kg @ 10 x 2
    17,5 kg @ 10 x 1
    17,5 kg @ 07 x 1

Hammercurl
    10,0 kg @ 10 x 1
    12,5 kg @ 10 x 1
    15,0 kg @ 10 x 1
    15,0 kg @ 08 x 1

Stående press med hantel bakom nacken
    10,0 kg @ 10 x 1
    12,5 kg @ 10 x 5

Kickbacks
    10,0 kg @ 10 x 4
    12,5 kg @ 10 x 2

Nertrappning:
    30 minuters cykling på motionscykeln samt en tur till sjön med hunden, med en badtur som följd, var j*vligt skönt :)

Dag 23:s reflektioner:

Äntligen tillbaks igen! :) Gjorde illa ryggen på jobbet, så det har stått rätt så still med just styrketräningen på sistone, dock har jag kämpat på med en mängd raska promenader och förbättrad kost. Har under den senaste tiden som sagt gått hos en naprapat, fått knäckt och masserat ryggen, samt ett speciellt träningsprogram för just ryggmuskulaturen. Har aldrig tidigare gått hos vare sig massage eller någonting, och det ångrar jag nu, för att det kunde bli en sådan förbättring, så enkelt och så kvickt, det är helt otroligt… Ska ha ”vila” veckan ut, sen så kan jag så smått börja anstränga mig igen, kunde kanske uppdaterat dagboken ändå, men att bara läsa om vad jag äter är kanske särskilt intresssant vare sig för mig själv eller någon annan.

Men nu kör vi igen iaf. :)

Tycker att det ser bra ut – men akta dig för överträning. Varför gör du armhävningar och så på morgonen? Räcker gott och väl med konditionsträningen :)

Angående maten runt träning: Ta proteinet innan träningen, gärna tillsammans med snabba kolhydrater (typ dextro eller malto). Träna och om du vill smutta på protein+kolhydrater. Efter träning måste du få i dig snabba kolhydrater ca 1g/kroppskilo – alltså 110g kolhydrater. Fruktos är snabba kolhydrater men dessa går INTE ut i musklerna så några bananer räcker inte.

Ät sedan protein igen när du kommer hem samt 2-3 ggr till innan läggdags :)

_P :
    Sömn, vad är det!? Nej, men jag brukar nästan alltid slockna isoffan, så jag har egentligen ingen direkt koll när det blir, men tja, någongång runt 22 kanske, så snittar väl på en 6-7 timmars sömn / natt.

melan :
    Tja, jag vet inte, är väl inne i en sådan period just nu :) Men precis som du säger, ska kanske tänka om, så det inte blir just överträning och går på felt håll, dvs. inte gör någon nytta alls… ska även ta åt mig om din information angående kosten :)

Dag 24:s reflektioner:
    Som sagt, har inte kommit igång med träningen, kände faktiskt av ryggen lite idag då jag mitt nöt gav mig på att lyfta något tyngre än vad den klara av… kämpar iaf så länge på med både den specifika ryggträningen, konditionträningen, kosten och promenaderna med hunden :) Annars så är det rätt så döfött på jobbet just nu, vi är ju på slutet och går mest runt och lalla r med en massa småsaker istället för någonting stort. Är snart avklarat iaf. och då bär det av till nästa projekt, en utställningshall på 400 kvm, med en hel limträ konstruktion, ska bli väldigt intressant att både få vara med om och att lära sig….

Dags för promenad med hunden! :)

hyweu wrote:
    melan :
    Tja, jag vet inte, är väl inne i en sådan period just nu :) Men precis som du säger, ska kanske tänka om, så det inte blir just överträning och går på felt håll, dvs. inte gör någon nytta alls… ska även ta åt mig om din information angående kosten :)

Det är jobbigt om du blir övertränad för då blir du bara sjuk och kommer inte kunna träna någonting alls. Så var inte rädd för att vila :) Det är bra för dig :up:

Viewing 12 posts - 1 through 12 (of 12 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.