Sikta mot stjärnorna, nå till himlen!

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Sikta mot stjärnorna, nå till himlen!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 271 through 285 (of 482 total)
  • Author

Härligt att höra mannen! Inte att du är sjuk alltså, det är piss!:nono: , men härligt att höra att du tar hand om dig själv när du är sjuk, du lär ju bli frisk snabbare då!
    Krya på dig!!:friends:

Intet nytt….[/b]
    Fortfarande sjuk om än något bättre. Tror jag börjar bli speedad på c-vitamin o echinaforcedroppar.:p

Har suttit och uppdaterat mig lite på vilka cyklister som bytt stall till i år. Första cykelsändningen på Eurosport kl.15:30 idag! :emo-thumb
    Vilken högtidsstund, rena rama (h)julafton.
    NU börjar livet, NU är det vår och sommar! Paris-Nice går av stapeln, ”The race to the sun”

Men det är samma visa den här tiden varje år, man funderar om man inte borde satsa på cykling fullt ut. Men å andra sidan har jag inte tid…
    Får se om man inte hittar 20′:- någonstans, så jag kan köpa den där carbonracern jag blivit erbjuden istället. Lägg på ett träningsläger på Mallorca oxå så får jag i alla fall känna mig som en elitåkare, ända tills man blir ifrånåkt av vilket elitblåbär som helst på väg till uppvärmningen. 😮

En härlig klungbild från Tour of California, tänk o ligga med i den klungan…ingen vind…bara mata på i 45km/h…*suck*

Hoppas du får krya på dig snabbt! Och klokt att ta paus i dietandet – bäst att ge kroppen de bästa förutsättningarna för att återhämta sig och jobba mot alla baciller.

Krya på dig vännen !

kram Tess

Lina G o Tess Tackar o det varmaste!

7/3-06[/b]

Fortfarande sjuk, men ingen feber i alla fall. Så imorron måste jag till jobbet igen, är en utbildning jag inte får missa. Men jag känner mig ganska pigg ändå, får se om jag ska gå på en strechklass imorronkväll. Bara för o tänja ut min kassaskåpskropp.:p

Hmmm, jag har funderat en del nu när jag varit sjuk och jag avbryter min diet.
    Vet inte om jag gick ut för hårt, om det var otur eller vad det beror på. Men jag har nu blivit rejält sjuk två gånger inom loppet av fem veckor, innan dess var det en gång på över fem år.
    Imunförsvaret blir ju inte bättre av o dieta hårt…för mig var det hårt i alla fall, tappade ca.2%BF på tre veckor med min kalipermätning.

Fototävlingen kommer jag ställa upp i ändå, men någon krispdefinition blir det inte. Kanske får jag lite omdömen om min fysik i alla fall.

En annan anledning är att jag klarar inte att kombinera cykling och dietande på ett roligt och givande sätt.
    Visst, jag är ingen elitcyklist utan kör bara motionslopp. Men på grund av att man legat så lågt i energiintag så har det varit meningslöst att hänga med ut o cykla med ”gänget” vilket jag saknar oerhört!
    Skulle jag slänga mig ut 3-4h en lördag, då jag legat på 2000kcal en hel vecka…visst, ungefär lika smart som att slå en hammare i huvet.

Näe, jag ska ju inte stå på någon scen utan håller bara på för att det är så förb***at roligt! Därför vill jag satsa ”ordentligt” på BÅDE cykling o styrkan.
    Men en sak vill jag bara klargöra, jag brukar äta mat med kvalitet året runt.
    Skillnaden ligger i mängden, dessutom är allt tillåtet i rätt mängder.
    Kommer nog dröja innan ni ser mig på McDonalds eller på en pizzeria, för o inte tala om dyngrak på krogen…:p
    Så tråkig é jag…

I och med att jag sitter på cykeln så mycket så krävs det egentligen ganska lite om man ska börja tappa lite fett. Så jag kommer hålla lite koll ändå på kosten, måste iaf. ner några kilon om jag ska hänga med någorlunda på cykeln.:o

Nu ska jag ”bara” bli frisk först, sedan tänkte jag köra enl nått liknande program. Kör dock bara 1-2 benövningar varannan var tredje vecka när andan faller på. Annars klarar jag aldrig av cyklingen.

Nytt upplägg, två tuffa intervallpass för att bygga upp uthålligheten och höja laktattröskeln under lång tids arbete. Samt tre hårda styrkepass med betoning överkropp, kommer at köra ungefär såhär fram tills vägarna blir bara så man kan plocka ut skönheten.
    mån och/eller fredag blir total vila…

Mån: vila/aktiv vila
    Tis: styrka
    ons fm: intervallträning kväll: strechklass 30min
    tor: styrka
    fre: vila/aktiv vila
    lör: styrka
    sön: intervall-distans

Så ser det ut, så får det bli!
    Nu ere dax för lite drottningfluff…

Bild på mitt badrum, fd. duschen…

Har du faktiskt bara legat på 2000 kcal om dagen ;) Ja, det kan inte vara mycket att cykla på. Du har helt rätt i att man inte kan kombinera en hård diet med vad som helst, och för din del är det säkert smartast att avbryta om du inte vill köra vidare på medelhårt tempo. Huvudsaken för oss ”vanliga motionärer” (:D) är – som kommit fram i X antal trådar den senaste tiden – att man mår bra och orkar med vardagen.

Så, kör på i ett tempo som passar dig. Och med all den träning du kör, plus att du ändå käkar bra året om, finns det ju en stor chans att du ”dietar” utan att du vet om det :)

Linda G Jo, tror nog jag körde lite väl tufft från start. Men jag är lite sån, allt eller inget…:o
    Pricksis, motionär är jag o bra vill jag må! :yahoo:

Jo, dietar är väl o följa en strikt kostplan egentligen. Det gör jag ju inte, men bra mat, bra mängder o vid bra tidpunkter är väl egentligen vad alla vill…
    Håller helt med dig, en mycket vis kvinna. :emo-thumb

Ons 8/3-06[/b]

Känner mig pigg o kry förrutom mina luftrör, så någon tuff träning får det inte bli än på ett tag.
    Idag blev det jobb, lite bakning till fredagsfikat på jobbet. Hastbullar med vanilj och saffran hoppas jag ska falla mina kollegor i smaken.

Därefter bar det av till gymmet där det väntade prövning av cykelkläder, måste ju få rätt storlek på nya grejjerna…
    Har gått från S till M på alla kläder, överdragskläderna skulle det kanske kunna vara L på till och med. Detta på en säsong! *jiipiiee*

Däremot insåg jag att det blir nog o försöka tappa ca 5kg till första tävlingen för att ha någon chans. Så en liten diet är nog att vänta, dock på ”naturlig” väg för oss cyklister. Alltså efter 3-4 distanspass….;)

Då jag inte vill träna något som belastar mitt system alltför mycket så fick det bli en strechklass, hjälp vad jag är stel!!! Men jag känner mig som en ny, go, härlig människa!
    Jag är stel precis som ett kassaskåp, jag ska i fortsättningen alltid gå minst en gång/vecka. Får se om man kan klämma in ett yogapass också…

Ha det bra allesammans!

Lalla wrote:
    Jag är stel precis som ett kassaskåp

Haha, då är vi två! :emo-thumb

Åhå, härligt att du har ökat storleken på kläderna!
    Mer muskler åt folket! Bra jobbat!
    Se bara till att bli ordentligt frisk och kry innan du
    tränar halvt ihjäl dig, ok? :| Vila bör man annars dör man!
    Uhm… och äta förstås…

Jasså, du kan baka också? Ojojoj, du upphör aldrig att förvåna mig!
    Tummen upp!
    :drinks:

Katti Jag älskar o stå i köket, så länge man har tid, bra råvaror och bra utrustning. ;)
    Bakade ett fullkorns/havrebröd med valnötter också, det blev helt ok!

11/3-06[/b]

Sorry att jag inte uppdaterat sedan o onsdags, men jag har haft fullt upp…:|
    Den som väntar på något gott!!! hehehe…

Har vilat fram till igår, då blev det ett 40min lugnt cykelpass inomhus. Låg på en snittpuls på 61% och en förbrukning på 358kcal.
    Kändes riktigt bra! underbart o vara tillbaka lite iaf.

Idag efter fikat lurade en träningskompis ut mig på ett distanspass utomhus, men när jag skulle hämta honom så var garagenyckeln borta så han kom inte åt sin cykel. hmmm, kanske någon baktanke då Paris-Nice gick på tv samtidigt… hahaha

Så jag fick köra själv, tyckte det var dumt o pressa mig själv för hårt så nära inpå förkylningen, så jag planerade ett lugnt o sansat pass bara för o rulla igenom benen.
    Det blev 1h24min, 30,2km med en snittpuls på 79%!?!
    Justja, lugnt var det…: hoppas bara att kroppen svarar bra på det tuffa passet. Körde 50% av tiden i pulszon fyra (80-89% av max) och 43% i pulszon tre (70-79% av max).
    Imorron är det 1,5-2h intervallträning inomhus, håller tummarna!
    Energiförbrukningen hamnade på 1183kcal.

Jag har lite nya värden att meddela också!
    VO2max: 63ml/kg/min
    Jag har ökat syreupptagningsförmågan med nästan 16% det senaste året viket jag är nöjd med.
    Vilopuls: 42
    Hmmm, den är något högre än sist då den var 34, men jag ska ta den igen senare. Kan vara lite högre i och med att förkylningen satt i kroppen.
    Maxpuls: 186
    Ganska oförändrad…

Jaja, häääärligt o komma igång! Hade verkligen glömt hur roligt det var att bara ligga o mata på asfalt!:yahoo:

Ha en bra helg allesammans!!!

trevlig förbättring där lalla på syreupptagningsförmågan, angående att bryta dieten så tror jag du gjort ett klokt val där, keep it up!

Lugnt pass?? Jaja…det är väl du i ett nötskal eller, haha;)
    Ta det lagom lugnt nu bara så du inte blir förkyld igen!:nono:

Så du har gjort maxpulstest alltså, inte illa, det är väl riiiiiiktigt riktgit jobbigt?

hoppas passet idag blir bra!
    :friends:

mikael.H Tackar, jo det kändes helt rätt o bryta dieten.

Milia ja mamma…:D
    Maxpulstest är nog ett av det jobbigaste jag gör, enda gången jag spytt i samband med träning…:

Sön 12/3-06[/b]

Kändes helt ok idag också på träningen. Två tuffa pass inom 20h visar på att min återhämtning är hyfsat ok med tanke på att jag varit sjuk. Låg dock bara 8% i pulszon fyra (80-89%)…
    Nu blir det vila fram till tisdag, då är det styrka på schemat :bb2:

Idag var det ett jobbigt pass, vi hade inte mycket vila alls. Som mest 2min mellan intervallerna, så det var lite som ett långt tempolopp…
    Höll på 1h45min med en energiförbrukning på 1185kcal.
    Men som sagt så märks det att jag varit sjuk o desutom körde igår, benen svarade inte riiiiktigt som de brukar om man är utvilad. Men konstigt vore det annars. ;)

Tjix!

Gosh! Det gäller att lassa på med mat här!

Milia Jopp, säg den cyklist som tackar nej till mat… :p
    Lite därför jag hade problem o kombinera diet o träning, åt alldeles för lite för att det skulle vara roligt. Liten flashback…you know..:o

Mån 13/3-06[/b]

Måndag, efter en seg dag på jobbet så åt jag lite när jag kommit hem. Därefter satte jag mig skönt o mysigt tillrätta på cykeln för att titta på Tireno-Adriatico. Det andra större etapploppet i europa, istället för o bara sitta i soffan o slöa kunde jag lika gärna köra en stund på min cykel medans jag tittade på loppet.
    Så det blev aktiv vila i 45min, snittpuls 61% med en förbrukning på 390kcal. Skönt o röra på benen efter helgens bravader.

Väl mött!:yahoo:

Lalla wrote:
    Mån 13/3-06[/b]

Måndag, efter en seg dag på jobbet så åt jag lite när jag kommit hem. Därefter satte jag mig skönt o mysigt tillrätta på cykeln för att titta på Tireno-Adriatico. Det andra större etapploppet i europa, istället för o bara sitta i soffan o slöa kunde jag lika gärna köra en stund på min cykel medans jag tittade på loppet.
    Så det blev aktiv vila i 45min, snittpuls 61% med en förbrukning på 390kcal. Skönt o röra på benen efter helgens bravader.

Väl mött!:yahoo:

Helt rätt tänkt! Soffan är en överskattad möbel! ;)

Viewing 15 posts - 271 through 285 (of 482 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.