Sommar träning

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 277 total)
  • Author
    Lindmark wrote:
    Vart trött hela dagen, satt o funderade på träningen nu med Primal Fear – Black sun i lurarna och blev fruktansvärt träningssugen!
    Blev så sugen på att jaga 200 i bänken efter dagens pass så lite hårdrock på hög volym och med bänkpressen visualiserad i huvudet så börjar adrenalinet flöda :bb2:

Lite dålig tid på dygnet bara :D

Ska varva ner med en kopp kaffe och lite mat sedan är det sängen som gäller.
    Snabbt gå igenom allt på morgonen och sedan får det gå som det går.
    Tentan och sedan ett ryggpass efter det!

Haha, ja det var ju en mindre bra tid på dygnet att
    få adrenalinkickar! :D
    Mmm… sitter också med en kopp kaffe och försöker varva ner.

Skönt med ett ordentligt träningspass för att rensa
    skallen efter tentan! Släpp loss adrenalinet, haha!
    Passade själv också på att
    avreagera mig efter skrivningen idag… Skönt med
    en timmes promenad hem från gymmet efter passet
    också… Såklart med hårdrock i lurarna! :emo-thumb

Lycka till!

Lindmark wrote:
    Lite nya målsättningar inför höst och vinter.

Jaga 200 i bänkpressen.
    Några reps på 161 kg/arm i sittande enarms rodd.
    Få upp frontböjen till 170 iaf med ett par reps.
    För axlarna ett par reps med 53 kgs hantlarna i hantelpressen.
    Scull crushers reppa med 32 kgs hantlar.

Lägger ej upp några mål angående massa. Allt behöver bli större.
    Att jaga tillväxt är ett bra mkt krångligare mål än att jaga en viss specifik vikt i en övning. 50 cm runt armarna är dock ett långsiktigt mål i vilket fall som helst.

En sak i taget iaf, just nu gäller det att dra bort ett par kg fett.

Nya bilder finns på föregående sida ifall det är ngn av de mer regelbundna besökarna till journalen som missat det.

Mål som jag tror är helt realistiska när det gäller dig. Stark är du redan och du har förmågan att köra hårt. Ta det försiktigt bara så du inte åker på någon jobbig skada. Krånglande axlar kan vara ett helvete att få ordning på. Tänker då på bänkpressen. Lyckas du hålla dig från skador så gör du nog 200kg i bänk om inte allt för lång tid och visst är det roligt att göra 200kg i bänk även om man bygger för massa. 200kg är lite av en drömgräns och jag minns själv att första gången jag gjorde det kändes lite speciellt. :up:

Fortress : Ja 200 är ngt av en magisk gräns. 170-180 är piss vikter men när man passerar 200 är man definitivt ”stark” i bänkpressen även om det finns flertalet som bänkar mer än så. Jag har ju min beskärda del av att gå sönder.
    Tagit sönder bicepsfästena med bänkpressen, slitit av pectoralis minor och supraspinatus på en och samma gång. Som tur var var det ”bara” delvis avslitet. Tog dock 6 månader innan det var aktuellt att börja köra bröstet hårdare och veckor innan jag kunde lyfta armen utan att skrika.
    Är ingen bänkpress fantast i normala fall och trodde aldrig jag skulle börja köra bänken med lågrep igen. Varit med ren förvåning jag kunnat köra den tyngre på sistone utan smärtor och helst förra passet.
    Kommer dock inte försöka mig på maxningar mer än väldigt sällan, 3-4 reppare som tyngst. Rädd för att skada mig så det är alltid riktigt strikta reps nuförtiden.

Kul att få ha lite nya mål att sträva efter :D

Dagens pass var ganska orkeslöst o slappt. Allt till failure som alltid, men psykiskt var jag inte laddad och blev mest disco övningar.

Sittande enarmsrodd :
    3 rep med 148 kg/arm. Fula reps men iaf ett PB. Denna börjar dock slita mkt på bicepsen och fästena. Kommer köra lättare rygg övningarna ett tag och reppa.

Chins :
    12-14 reps plus ngn forced. Haha Tekniken suger verkligen här. Länge sedan jag körde denna sist.
    7-8 reps plus ngn forced.

Sittande rodd på 90 kg :
    Högrep och kramade bara åt. Kring 20 reps i 2 set.

Latsdrag brett och omvänt 3 set.

Drag till nacken 2 set.

Pullover. Gammal goding, kändes skitbra idag men blev låga vikter. Märktes att det är typ ett år sedan jag kört denna sist :
    ? reps med 32 kg hantel
    ? reps med 42 kg hantel

Lite trapz träning

Omvända flyes i cable 2 set stående och 2 set knästående

Hög rodd i cable dropsets 3-4 omgångar

Pullover med raka armar i cable. Kan ej köra hela rörelsen i cable av ngn anledning så det blev 1 set knäståendes ner till strax under 90 grader supersetat med ett set från 90 grader och ner till benen. 3 omgångar. Sista omgången med rep istället för stång.

Handledscurl bakpå 3 set.

Handledscurl i cable, dropsets i olika vinklar. 7-8 omgångar tror jag

Hur tentan gick imorse är en gåta. Var uppdelad i 6 delar och totalt kring 70 frågor. Kramp i fingrarna tog en 10 A4 att svara på allt.
    Lite felmarginal. 2-3 poäng vilket innebar att man oftast högst kunde ha fel på en fråga för att klara.

Muskelfysiologin gick klockrent, smärt delen av neurofysiologin gick bra sedan vettefan hur allmänna delen av neurofysiologin och respirationen gick. De övriga blev nog gränsfall ifall jag klarat el. ej.

Nu blir det att slöa resten av dagen :D

haha alltså hur fan kan ni dricka kaffe på kvällen och varva ner :) jag blir pigg som en gnu av kaffe, helt omöjligt att somna då, så no kaffe för mig :P

spenderade samma tid på dygnet med iron maiden/black sabbath/hamerfall och svarta tornet :emo-thumb

stadiga mål för hösten mannen som du ”lätt” kommer att greja, ska bli kul att följa, nästan så jag ska kopiera din målsättning, fast jag ogillar nog bänk ännu mer än du så vi får se :P

mikael.H wrote:
    haha alltså hur fan kan ni dricka kaffe på kvällen och varva ner jag blir pigg som en gnu av kaffe, helt omöjligt att somna då, så no kaffe för mig

spenderade samma tid på dygnet med iron maiden/black sabbath/hamerfall och svarta tornet

stadiga mål för hösten mannen, ska bli kul att följa, nästan så jag ska kopiera din målsättning, fast jag ogillar nog bänk ännu mer än du så vi får se

Jag har ju börjat gilla bänk nu :D Bra är väl det, vet inte vad jag skulle köra annars. har inte så mkt till val direkt om jag inte vill köra en massa högrep hela tiden med hantlarna.

Inga problem att dricka kaffe på kvällarna om man är rutinerad kaffe drickare :D Hade varit kul att höra vad hon i ”du är vad du äter” hade sagt om mitt dagliga kaffe intag :D

Blir oftast 2 muggar direkt på morgonen. Sedan 3-4 muggar fram till lunch. Lika mkt på efter middag och kvällen och oftast 1-2 muggar precis innan jag går o sover. Kan inte sova om jag inte fått mitt kaffe innan. hehe
    1 mugg är väl 2 koppar ungefär storleksmässigt så jag får väl i mig uppemot 20 koppar om dagen utan problem om jag t.ex. sitter hemma o pluggar en hel dag. Ren vanesak.

Lindmark wrote:
    Inga problem att dricka kaffe på kvällarna om man är rutinerad kaffe drickare :D Hade varit kul att höra vad hon i ”du är vad du äter” hade sagt om mitt dagliga kaffe intag :D

Tror nog att vi båda hade fått oss en sjujävlans redig
    utskällning! Haha! Ledsen damen, men ingen… INGEN
    tar ifrån mig mitt kaffe, ok?

Tentan gick säkert bra, oroa dig inte för den!
    Nu har du skrivit den och kan andas ut ett tag!
    Äntligen!

haha, ett rejält kaffeintag där :P

ja jag kör bänk av samma anledning nuförtiden är en bra övning helt klart men jag gillar den egentligen inte, av ren tjurighet om inte annat haha

Kan inte låta bli att skratta när jag läser om alla dina skador och din envishet med att ändå köra skiten ur kroppen. Jag har precis samma problem som dig. kör alltid hårt och mycket skador. Nu tror jag alla mina skador beror mer på att min benstomme är så tunn och att musklerna har vuxit lite för fort men skit samma no pain no gain. Provar nu att köra högreps ett tag men det är så jävla jobbigt. Dunkade på benböj idag 8 set reps 15-20 , trodde att jag skulle dö, Kändes som man inte fick någon luft sista repsen. Jag är van att ligga på mellan 6-10 reps så det blev nästan för mycket. Hur som helst nu sitter man halvdöd vid datorn nöjd med att ha klarat av ännu ett mördarpass benböj.

Hoppas tentan gick bra för dig. Det är bra mycket tuffare att plugga än arbeta.

Katti wrote:
    Tror nog att vi båda hade fått oss en sjujävlans redig
    utskällning! Haha! Ledsen damen, men ingen… INGEN
    tar ifrån mig mitt kaffe, ok?

Tentan gick säkert bra, oroa dig inte för den!
    Nu har du skrivit den och kan andas ut ett tag!
    Äntligen!

Var en skön känsla att få den bortgjord. Nackdelen när man slappnar av efter en tids stress är att man blir som en säck i kroppen :p
    Sovit bort hela eftermiddagen nästan.

Imorgon blir det ett besök till naprapaten på morgonen, benpass och sedan sätta igång och fixa det sista vad gäller skolan.

Vilken njutning när fredagen är över och allt är ordnat för denna termin iaf :D

Fortress wrote:
    Kan inte låta bli att skratta när jag läser om alla dina skador och din envishet med att ändå köra skiten ur kroppen. Jag har precis samma problem som dig. kör alltid hårt och mycket skador. Nu tror jag alla mina skador beror mer på att min benstomme är så tunn och att musklerna har vuxit lite för fort men skit samma no pain no gain. Provar nu att köra högreps ett tag men det är så jävla jobbigt. Dunkade på benböj idag 8 set reps 15-20 , trodde att jag skulle dö, Kändes som man inte fick någon luft sista repsen. Jag är van att ligga på mellan 6-10 reps så det blev nästan för mycket. Hur som helst nu sitter man halvdöd vid datorn nöjd med att ha klarat av ännu ett mördarpass benböj.

Hoppas tentan gick bra för dig. Det är bra mycket tuffare att plugga än arbeta.

Ja det är samma här angående benstommen. Små händer, tunna handleder osv. INte många på 170 cm som kan skryta med 58 kg startvikt med ölmage :D Nä jag tänker bara att skador är ngt man får stå ut med. Försöka minimera så gott det går men kommer aldrig sluta köra skiten ur mig.
    Om jag så fått krypa till gymet för att köra ngt så hade jag gjort det.

Högreps böj är skönt :D Fast än värre blir det om man har en kass kondition.
    Körde förr mkt föruttröttning. Benspark med dropset och negativa sedan direkt efter högrep set böj. Verkade dock slita mer än det gav. Spydde vartannat pass sedan var det som en baksmälla följande dagar.
    Fungerar säkert bra att lägga in då och då, men verkade inte producera några nämnvärda resultat av att köra det regelbundet.
    Troligen för kassa styrkeökningar av att inleda passet med bensparken.

Får se vad jag ska hitta på för nytt mot hösten. Funderar på att lägga ihop ngt udda el. köra hårt med ngn spec. teknik. Om inte annat så för lite omväxling.

Warrior wrote:
    Aa skolan is tha shit. Det är kul verkligen, om det bara inte vore för pressen inför alla tentor. :)

Det var inga små mål du satt upp för dig själv Lindmark heller. En 200kg i bänken kommer jag nog aldrig klara att lyfta själv, men det är alltid kul att se andra göra det. :) Frontböjen har jag iförsig redan klarat en gång förut. Hehe

Kör på nu, och var försiktig med kroppen.

/Warrior

Jag tänker såhär att med bättre teknik, endast det finns det ett par kg att lägga på stången. Har ännu lite att jobba på med vikträdsla och nedsläppet även om det var kraftigt förbättrat förra passet jämfört med hur det sett ut tidigare.

Så om jag ligger på en 170-175 kg nu så finns det minst 5 kg att lägga på stången av bara ren förbättrad teknik. Minsta svaj el. ostabilitet under lyften så tappar man ju mkt styrka. Plus att jag kört bänk väldigt lite.
    Känns inte som ett omöjligt mål att ta mig till inom några månader om det flyter på och inga skador sätter stopp.

Det vet man ju dock aldrig, så bara att köra på och sikta mot målen så går det som det går.

Ja jag trivs med fysiologi, anatomi, psykologi och såna ämnen. Alltid vart intresserad åt det hållet och hade en del självlästa förkunskaper innan jag påbörjade utbildningen, men just grejen att trycka in så mkt i huvet på så kort tid. Där är problemet. Inte lika trevligt när man måste tvinga sig att misshandla in det.

Vad är det du själv läser nu?

Hej

Kan du förklara för en novis vad droppset är för något?

Lindmark wrote:
    Då var det väl dags för en ny tråd. Lite brist på fantasi så fick bli ett trist namn på journalen :p

Inleder väl med lite bakgrundsfakta :
    22 år gammal
    Bor längst upp i norr.
    Tränat 5,5 år ungefär med en del ofrivilliga avbrott pga värnplikt, sjukdom och skador bland annat efter 3 muskelbristningar som uppstod på en och samma gång. Tog sin tid att komma igen efter det :|

170 cm
    Nuvarande vikt 101-102 kg senast på vågen. Vägde under 60 kg och var små mullig när jag började träna.
    BF har jag ingen aning men för hög iaf.

Personbästa i olika övningar under vintern. Har ej missat spec. många pass i min förra journal så de flesta står väl där, tror bara jag missat att skriva upp ngt pass för axlar o ben de senaste veckorna. Såhär ser det ut iaf sammanfattat :
    Sittande enarmsrodd : 7 rep på 120 kg/arm.
    Bänkpress : 7 rep på 140 kg.
    Lutande hantelpress : 14 rep med 53 kgs hantlarna.
    Knäböj : 5 rep på 180 kg djupa.
    Frontböj : 4-5 reps på 140 kg.
    Marklyft : 240 kg.
    Halva mark/Kronlyft : Väldigt länge sedan jag kört denna, men har blivit ngn rep på 340 har jag för mig som mest. Startar vid knäskålarna.
    Hantelpress för axlarna : 3 rep med 50 kgs.
    Enarms hantelextensions bakom huvudet : 3-4 rep med 34 kgs hantel.
    Sittande hantelcurl ngt bakåtlutad : 6 reps med 28 kgs. Ngn rep med 32 men det var absolut inte strikt på ngt sätt.
    Skivstångsrodd : Några rep på 220 kg. Lite smått gung i rörelsen men fulla reps iaf. Kring 70 graders lutning förutom sista reppet, var nog inte mkt lutning där :p 4 rep iaf om minnet säger rätt.

Träningen närmsta tiden kommer troligen till stor del bestå av lite fler rep på de flesta passen och marklyft kör jag väldigt sparsamt då jag skadat mig fler än en gång på den övningen. Låren är mkt svagare än ryggen vilket gör att ryggen blivit väldigt utsatt för skador och får ta hela belastningen.

Målsättning

Kommer som det ser ut nu dieta hela sommaren igenom. Inleder med en tids deffande. Har inget specifikt mål förutom att tappa ett par kg fett och hårdna till ngt. Sedan får jag ta det som det kommer.

Ben och armar är sämsta muskelgrupper som det ser ut i spegeln så dem kommer få högre prio ifall jag bestämmer mig för att ta avbrott i deffandet ngn gång under sommaren och bestämmer mig för att försöka bygga på.

Kommer i början ligga hyffsat högt på kcal intaget och tillsätta förbränningsträningen till det hela.
    Matprogram osv är ej färdigställt än, spekulerar kring protein intaget ännu då det blir rätt dyrt ekonomiskt sett att ligga högt där.

Kompletterar med träningsprogram och hur ätandet kommer se ut allteftersom.
    Även mått kommer tas.

Ett par gamla bilder som tagits under vintern :

Kör ett set sedan sänker du vikten och kör ett set direkt efter.

T.ex. hantelcurls

Ett set till failure med 21 kg hantlarna
    Direkt efter plocka upp ett lättare par, t.ex. 11 el. 16 kgs och köra igen.

Precis hemkommen från gymet.

Enligt naprapaten är jag ett stort cementblock :p
    Domen blev att jag antingen lägger ner det hela el. börjar stretcha väldigt ofta, dvs varje dag i princip. Latsen och trapzen klarar inte av den träning jag utsätter dem för och då låser dem fast kotorna.
    Då vinkeln på ryggraden blir fel fortsätter låsningarna komma hela tiden och förvärras. Jag hade kraftigt nedsatt rörelseomfång i både nacken och ryggen.
    2 låsningar som satt hårt i nacken så det är inte konstigt jag kännt av kramper på sistone. Han fick som vanligt med mig använda sina mer våldsamma metoder och det var lagomt otäckt och smärtsamt. Haha
    Fick dock ej upp en låsning i ryggraden.

Angående patella fästet, närmare bestämt senan fick jag samma dom där. INte stressa på med benövningarna för annars kommer senan antingen brista helt och hållet el. så kommer det bli kraftiga ärrbildningar efter varje mindre ruptur. Där blir det en massa negativa reps i bensparken både som rehab och förebyggande. Tydligen det sättet som senorna ska tränas på.

Axelpasset gick som väntat inge vidare men jag skriver upp det iaf.

Press i hammerstrength :
    8-9 rep på 130 kg
    3 rep på 140 kg
    14 rep på 100 kg

Hantellyft åt sidan :
    Reppade med 11 kgs och 16 kgs

Enarms hantellyft åt sidan :
    1 set med 16 kgs.

Svag och ont i både fästen och framsida axlar, skulle egentligen kört låren idag. Märks att axlarna inte återhämtat sig alls från bröst och rygg passet.

Sedan 3 set vadpress i benpressen, 3 set sittande och 2 set stående.

Nu vet jag iaf vad jag har att jobba med. Blir mkt reppande framöver, främst för ryggen. Ska köra ett tag och inleda med lägre vikter osv.

hammerstrength ?
    Vad är detta ! 😮

Viewing 15 posts - 46 through 60 (of 277 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.