Home › Forums › Vilande träningsjournaler – read only › Sommar träning
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
8 juni, 2006 at 14:51 #976097Anonym anvandareMember
Hur skadebenägen man är hänger nog ihop med både genetik och repsomfång.
Där tror jag vi skiljer oss en del? Sett att du ganska ofta kör hyffsat högt repsomfång. 10 reppare osv.
Sedan genetiskt sett. Har själv väldigt smala leder och var rent av sjukligt svag när jag började träna. Som tidigare skrivet så vägde jag under 60 och hade t.om. liten ölmage på det.
Genetiken går det ju inte att göra ngt åt däremot. Man får som du säger försöka balansera det så gott det går och acceptera en del gränser som kroppen har. T.ex. valet av övningar osv som kan vara direkt skadligt för en själv. Det är ju ett ständigt lärande. Även om man känner sin kropp väldigt bra blir man aldrig fullärd då förutsättningarna ändras ngt hela tidenDet är troligen bland de allra viktigaste faktorerna för att ens få resultat av träningen. Att sträva efter att lära känna sin kropp.
8 juni, 2006 at 15:02 #976098Anonym anvandareMembermm tråkigt men jag måste hålla med igen haha
visst har du rätt i allt du säger, kloka ord idag från oss tvåskillnader i träning:
ja visst e det så, jag ligger nog några reps högre än du och det har säkert sparat in en och annan skada åt mig, fast egentligen är det bara en skön biprodukt, jag tycker helt enkelt 10 reps på x tung vikt tar bättre på mig än 5 reps på x tung vikt + nått kilo till, däremot försöker jag att alltid höja vikten till nästa pass (om kroppen känns bra vill säga) när jag passerat 10 reps och i vissa övningar skiter jag i det där med 10 reps och krutar på med vikt, som du säger det handlar om val av övningar, vad som passar kroppen och att hela tiden förbättra den kunskapen.men 10 reps är en rätt bra vågdelare för mig, når jag 10 reps så vet jag att jag kan höja vikten till nästa vecka utan alltför stor skillnad, för det mesta vill säga.
men till hösten då du, då ska det bli riktigt tung träning för mig så då ska jag knäcka några gränser , byter nog gym då om inte det nuvarande gymmet köpt in allt dom lovat (möe fetare hantlar bättre benmaskiner etcetera)
btw hur lång är du? jag vägde 69 då jag började träna och har smala leder naturligt oxo, 181 lång, fast jag hade ingen ölmage, hade i stort sett 0% bf om det varit möjligt, såg ut som så iaf haha, en annan skillnad är självklart att jag alltid idrottat i en massa grejer sedan barnsben och alltid varit på en hög eller rätt hög nivå, always been an athletic freak.
8 juni, 2006 at 16:11 #976099Anonym anvandareMember170 cm. Höll på med ishockey ngt år när jag var yngre, det är väl allt.
Kan nog bara se negativa saker därifrån, exempelvis knäproblemen.
Där sattes grunden till dem.Annars har jag varit en brutalt inaktiv människa innan styrke träningen.
Att bli trött i ryggen av att böja sig ner o plocka upp ngt, köra tunga lågrep med 6 kg hantlarna i bicepscurl och inte kunna köra skivstångsrodd med bara stången pga svaghet i ländryggen är sådana imponerande grund förutsättningar jag satt inne med i börjanSå det lutar mot lite lågrep mot hösten, då vill jag se dig böja och bänka heavy ass weights :up: Hehe
8 juni, 2006 at 19:01 #976100Anonym anvandareMemberjajamän och detsamma my nothing but peanut´s brother
9 juni, 2006 at 08:10 #976101Anonym anvandareMemberMorgonens pass såg ut såhär :
Biccar
Enarms scottcurl :
11-12 reps med 21 kg hantel
4 reps med 28 kg hantelEnarms scottcurl(Hammer) :
8 reps med 16 kgs
6 reps med 16 kgsSittande bakåtlutande curl (Hantel-Hammer vartannat) i superset med stående curl :
Reppade 4 omgångar.9 juni, 2006 at 15:37 #976102Anonym anvandareMembervad e detta för semester vikter! nu har du gått får långt med den lätta träningen haha :p
9 juni, 2006 at 16:25 #976103Anonym anvandareMembermikael.H wrote:vad e detta för semester vikter! nu har du gått får långt med den lätta träningen hahaJo jag skäms, försökte i desperation åtgärda det på det andra passet men det gick inge bra :p
Triccar
Liggande scull crushers med hantlar :
3 reps med 28 kgs Hade förväntat mig mer än så plus att detta inte kändes som ngn underbar känsla i fästena. Skit.
Reppade med 16 kgsEnarms hantelextension bakom huvudet :
Reppade 2 set med 11 kgsSmalbänkpress :
Reppade 4 setOmvänd enarms pushdown :
3 setEnarms pushdown :
4 setVader
Sittande vadpress :
7 rep på 130 kg:P Varit riktigt svag i denna tidigare så helt klart ett PB.
4 rep på 140 kg. PB igen.
Dropsets på 70 kg 2 omgångar.Stående vadpress, dropsets på 80 kg 2 omgångar
Press i benpress i superset med press i hacklift :
Reppade 2 omgångarSkippade att köra underarmarna idag.
12 juni, 2006 at 07:40 #976104Anonym anvandareMemberDagens första avverkad. Tog slut snabbt! Märks att jag legat lågt på kolisarna hela helgen kände mig hyffsat tömd i kroppen.
Bänkpress :
10 rep på 130 kg. Svajade till för mkt på 2 rep, borde fått 12.
5 rep på 130 :pHantelpress :
5 rep med 53 kgs Nä så länge jag ligger lägre på kolisarna tror jag att jag skippar allt som har med högre volym att göra. Verkar krävas 1 set för att köra slut på allt tydligen.Lutande hantelpress :
17 rep med 32 kgs.Cablecrossover framåtlutande :
2 set12 juni, 2006 at 11:47 #976105Anonym anvandareMemberbrätchig bänk :emo-thumb
Hur mycket väger du ?12 juni, 2006 at 15:07 #976106Anonym anvandareMemberLindmark wrote:Dagens första avverkad. Tog slut snabbt! Märks att jag legat lågt på kolisarna hela helgen kände mig hyffsat tömd i kroppen.Bänkpress :
10 rep på 130 kg. Svajade till för mkt på 2 rep, borde fått 12.
5 rep på 130 :pHantelpress :
5 rep med 53 kgs Nä så länge jag ligger lägre på kolisarna tror jag att jag skippar allt som har med högre volym att göra. Verkar krävas 1 set för att köra slut på allt tydligen.Lutande hantelpress :
17 rep med 32 kgs.Cablecrossover framåtlutande :
2 setOm du har legat lågt på kolhydrater (under 100g/dag) 1-2 dagar innan passet, så bör du absolut äta en mängd kolhydrater innan.
Skulle rekommendera något stärkelserikt med ganska högt GI, och ett konkret exempel skulle vara 4 potatisar, nötfärs/tonfisk och någon sås om du har med problem att få ner det naturellt.
Detta ger dig runt 60 kolh, och kommer definitivt att ge dig mer ork om du planerar för reps som använder det glykolytiska systemet som energikälla (8 reps+).
12 juni, 2006 at 16:36 #976107Anonym anvandareMemberjwallin wrote:brätchig bänk :emo-thumb
Hur mycket väger du ?Vet inte, har inte vågat väga mig :p
Minskat ca 1,5-2 cm på midjemåttet så jag tippar på 99-100 kg nu. Ngnstans därikring iaf.
Funderar på att lägga ihop ngt slags prio program för bänkpressen senare i höst om jag håller mig hel. Kunnat köra bröstet hårt nu i ngn månad och även bänkpressen utan problem. Så sugen på att satsa efter dem där 200 kg men får se hur det rullar på framöver.
12 juni, 2006 at 16:38 #976108Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Om du har legat lågt på kolhydrater (under 100g/dag) 1-2 dagar innan passet, så bör du absolut äta en mängd kolhydrater innan.Skulle rekommendera något stärkelserikt med ganska högt GI, och ett konkret exempel skulle vara 4 potatisar, nötfärs/tonfisk och någon sås om du har med problem att få ner det naturellt.
Detta ger dig runt 60 kolh, och kommer definitivt att ge dig mer ork om du planerar för reps som använder det glykolytiska systemet som energikälla (8 reps+).
Tackar för tipset. Har du ngt flytande att rekommendera?
Problemet för mig på morgonen är att det tar ganska lång tid innan jag klarar av att äta fast föda. Har haft problem att hinna få i mig ngt ordentligt.
Stiger upp kring 5.20 och far en timma senare till gymet vilket för mig blir tight att hinna äta på då det inte existerar ngn matlust så kort efter uppvak. Gröt osv el. bara ngn macka kan ta 30 min. att tvinga i mig.12 juni, 2006 at 16:47 #976109Anonym anvandareMemberKände mig rätt fräsch i fästena idag och i ryggen så jag fick ngt cp ryck.
Skivstångsrodd :
Slängde på 230 kg och ja, slet upp 2 reps. Åtminstone på andra repset fattades det ngn cm. Strikt kan jag inte kalla setet
10 rep på 140 kg. Tappat mkt explosivitet då det är länge sedan jag kört denna övning som första övning. Less är jag också.
Ska välja ngt annat hädanefter som första övning då jag går ut för att köra tyngre. Kanske lägger chins och latsdrag först i passet. Mestadels kört rodd övningar alltid så en omväxling där kanske kan ge lite ny utveckling på ryggen när det drar ihop sig för att försöka lägga på lite massa.
Kände även efter i ryggen hur övningen kändes och det är definitivt denna övning som är värst för ryggproblemen. Kotorna ville låsa sig efter båda setet. Fick knäcka upp låsningarna direkt så det inte fastnar lika hårt som förra gången. Nä bort med denna övning helt och hållet för ett tag framöver.Äckligt varmt idag inne på gymet så tempot var fruktansvärt långsamt inledningsvis.
Latsdrag 3 set brett och 2 set omvänt grepp
Enarms rodd i maskin :
12-14 rep med 55 kg/arm.
8-9 rep med 55 kg/arm.Skivstångsshrugs :
Reppa på 100 kg
Reppa på 130 kg
9 reps på 180 kg
Reppade 2 set till.Tappat styrka här uppenbarligen. Visserligen många månader sedan jag kört tyngre vikter för trapzen så viktvanan har väl sprungit sin väg.
Knästående omvända cableflyes 2 set
Reprodd 3 set
Drag till nacken 3 set
Ser definitivt hårdare ut i spegeln över hela kroppen nu.
12 juni, 2006 at 16:57 #976110Anonym anvandareMemberbra pass mannen lite imponerad av skivstångsrodden faktiskt, skulle fan inte rubba 230kg i stående rodd, inte utan att trapsen får göra jobbet iaf
håller med btw, stående rodd är helt klart den ryggövning som är mest skadeframkallande, kan iofs inte klaga + att jag älskar övningen men visst är den slitsam om oturen är framme, skippa den ett tag du och flytta fokus en period i ryggträningen, man tappar ingen styrka direkt i den iaf, å det lilla man tappar kommer tbax på ett pass eller två
mm här är det varmt med, 29 grader i skuggan i dag :emo-thumb
12 juni, 2006 at 17:02 #976111Anonym anvandareMembermikael.H wrote:bra pass mannen lite imponerad av skivstångsrodden faktiskt, skulle fan inte rubba 230kg i stående rodd, inte utan att trapsen får göra jobbet iafhåller med btw, stående rodd är helt klart den ryggövning som är mest skadeframkallande, kan iofs inte klaga + att jag älskar övningen men visst är den slitsam om oturen är framme, skippa den ett tag du och flytta fokus en period i ryggträningen, man tappar ingen styrka direkt i den iaf, å det lilla man tappar kommer tbax på ett pass eller två
mm här är det varmt med, 29 grader i skuggan i dag :emo-thumb
Tackar!
Ja problemet sitter i den statiska belastningen från lutningen framåt.
LÅsningen sitter mitt i ryggen. Dvs den låsning som orsakar alla andra låsningar i ryggen och de värsta kramperna. Svårt att säga om det är nedre bröstryggs kotan el. övre ländryggs kotan. Vet hur jag ska knäcka ur låsningen men det hjälper ju föga när det bara återkommer.
Sedan fastnar det riktigt hårt krävs det ett massivt förjobb för att kunna knäcka ur låsningen. Nåja, chinsen kanske vore kul att satsa på ett tag.
Alltid varit våldsamt mkt svagare i chins och latsdragen än rodd övningarna.29 grader? Jag tycker 24 grader känns riktigt varmt. Hehe Fast ute är det bara skönt. Dålig luft konditionering på gymet så man känner sig döende efter första uppvärmningssetet när det är så varmt.
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.