Home › Forums › Vilande träningsjournaler – read only › The Way of The Warrior…
- This topic is empty.
-
AuthorPosts
-
26 maj, 2006 at 18:06 #940395Anonym anvandareMember
All heder åt dig om du kan deffa och samtidigt äta lite så kallat ”skräp” varje dag. Den här dogman om att man måste äta rent hela tiden etc är bara skitprat. Ligger du på underskott går du ner i vikt, basta. Sen finns det givetvis faktorer som mättnad som är relevanta.
Jag personligen hade ätit mycket mer protein under en diet än vad du gör, av den anledningen att det mättar bäst av de tre näringsämnena. Du verkar gå motsatt väg; väldigt mycket kolhydrater, normala mängder protein. 150 gram är tillräckligt för att ha en muskelsparande effekt under ett högt kolhydratintag eftersom glukoneogenes, omvandling av protein==>kolh, är minimal om kroppen får tillräckligt med glukos från kosten. Skär man ner på kolhydraterna bör man höja proteinintaget och vice versa. Experimentera inte med ett redan fungerande koncept, men ha det i åtanke om du märker att du behöver sänka kaloriintaget.
Tror även att man kan avvärja en hel del av den efter dieten-backlash, som kommer av att dieta ner sig till mycket lågt kroppsfett, genom att tillåta sig lite skit varje dag (dvs i ditt fall snickers, mörk chocklad etc) inom kaloriintagets ramar.
Många frossar oavbrutet på allt som varit förbjudet under dieten när de tävlat, och jag tror man skjuter sig själv i foten om man är för strikt med sin kost och sätter upp stämplar i sitt huvud på ”bra” och ”dålig” mat.
26 maj, 2006 at 18:23 #940396Anonym anvandareMemberGrandmaster wrote:Tror även att man kan avvärja en hel del av den efter dieten-backlash, som kommer av att dieta ner sig till mycket lågt kroppsfett, genom att tillåta sig lite skit varje dag (dvs i ditt fall snickers, mörk chocklad etc) inom kaloriintagets ramar.Många frossar oavbrutet på allt som varit förbjudet under dieten när de tävlat, och jag tror man skjuter sig själv i foten om man är för strikt med sin kost och sätter upp stämplar i sitt huvud på ”bra” och ”dålig” mat.
mycket skönt att höra ifrån en som verkar kunna väldigt mycket i detta område! jag anlitade en pt (tydligen erkänt duktig) förra sommaren för att bl.a ge mig ”receptet” på en effektiv och bra viktminskning, säg 5 kg. Fick höra sen av kolleger till den personen att jag gick på svält typ, (fast jag fuskade ju givetvis, med choklad) han ville jag skulle strypa ALLT vad socker var. dessutom var det en till två träningar per dag vilket inte alls passar mitt liv. Jag nästan brände ut mig i detta och la ner träningen ett litet tag. Just nu försöker jag hitta en bra balans som passar allt o alla, och i detta ingår choklad…..pratade lite med Fever på NOGP, och han gav mig bara bekräftelse på att jag skulle bygga min diet ”runt” choklad. Så en liten bit, varje eftermiddag tror jag kommer spara många frossardagar, jag hatar frossardagar, det känns sjukt! Så efter mycket velande fram och tillbaka så har jag kommit fram till att det är nog bäst så här så har man lite att se fram emot under dagen också!
warrior, det blev lite långt här i din journal! Men du har ju också gett mig influenser vettu ha en kul träning ikväll!! see you
26 maj, 2006 at 20:17 #940397Anonym anvandareMemberpaulina73 wrote:mycket skönt att höra ifrån en som verkar kunna väldigt mycket i detta område! jag anlitade en pt (tydligen erkänt duktig) förra sommaren för att bl.a ge mig ”receptet” på en effektiv och bra viktminskning, säg 5 kg. Fick höra sen av kolleger till den personen att jag gick på svält typ, (fast jag fuskade ju givetvis, med choklad) han ville jag skulle strypa ALLT vad socker var. dessutom var det en till två träningar per dag vilket inte alls passar mitt liv. Jag nästan brände ut mig i detta och la ner träningen ett litet tag. Just nu försöker jag hitta en bra balans som passar allt o alla, och i detta ingår choklad…..pratade lite med Fever på NOGP, och han gav mig bara bekräftelse på att jag skulle bygga min diet ”runt” choklad. Så en liten bit, varje eftermiddag tror jag kommer spara många frossardagar, jag hatar frossardagar, det känns sjukt! Så efter mycket velande fram och tillbaka så har jag kommit fram till att det är nog bäst så här så har man lite att se fram emot under dagen också!warrior, det blev lite långt här i din journal! Men du har ju också gett mig influenser vettu ha en kul träning ikväll!! see you
Tragiskt. Tyvärr finns det säkerligen många ”erkänt duktiga” kostrådigivare/pt etc, som inte inser de psykologiska dimensionerna av att gå på diet. Människor är inte robotar som metodiskt och under en längre period kan äta inom ramarna för ett mycket strikt och spartanskt kostschema; korta och enformiga dieter, exempelvis Den Termogena Dieten och/eller en tävlingsdiet, kan användas under en kort period men även här bör man vara uppmärksam på den rebound som ofta inträffar när man går över till friare former av ätande.
Ta en titt på den här artikeln
”Flexible vs. Rigid dieting strategies: relationship with adverse behavioral outcomes”
och på resultaten”The strongest canonical correlation (r=0.65) was the relationship between flexible dieting and the absence of overeating, lower body mass and lower levels of depression and anxiety”
något som bekräftar att desto striktare man är 7 dagar/v, desto hårdare brister det för en när man ger efter
The second strongest canonical correlation (r=0.59) associated calorie counting and conscious dieting with overeating while alone and increased body mass
Att hitta en bra balans med andra saker i livet, och samtidigt kunna prestera på topp i gymet/ha lågt kroppsfett osv, är den verkliga utmaningen. Hoppas du hittar den, Paulina. Jag vet många som letat men fallit in i samma mönster vad gäller diet/frosseri, aktiv/inaktiv, efter en period.
26 maj, 2006 at 23:43 #940398Anonym anvandareMemberGrandmaster! det är så sant.
tack för orden och lyckosparken, jag utmanar just nu, får hoppas jag vinner dåwarrior, hoppas ni hade ett skoj pass du och deekay
hörs!!27 maj, 2006 at 08:11 #940399Anonym anvandareMemberMycket bra skriven träningsdagbok och kul att följa :up:
27 maj, 2006 at 12:25 #940400Anonym anvandareMemberHelt rätt. Bara till att mosa triccarna nu! Kör du triceps-extensions med skivstång eller? Tycker att du dessutom borde slänga in lite tricepscurls i Cable med rep. Den ger defenition som bare den.
Kör hårt!
27 maj, 2006 at 12:33 #940401Anonym anvandareMemberGillar du inte lite cableflummande för tuttarna? Kul att avsluta med. Sedan om det gör ngn egentlig skillnad är frågan, men känns bra
Deekayman : Inte för att vara petig, men en ”curl” är en flexion och går ej att utföra med tricepsen :p
27 maj, 2006 at 12:38 #940402Anonym anvandareMemberDeekayman : Inte för att vara petig, men en ”curl” är en flexion och går ej att utföra med tricepsen :p[/QUOTE]
Nej men det var ju väldigt vad duktiga vi skall vara idag…. he he he… nej jag är väl medveten om att mina beteckningar över övningarna inte ens är i närheten korrekta…vet inte vad övnigen heter men huvudsaken är ju att budskapet går fram…
27 maj, 2006 at 12:40 #940403Anonym anvandareMemberdeekayman wrote:Deekayman : Inte för att vara petig, men en ”curl” är en flexion och går ej att utföra med tricepsen :pNej men det var ju väldigt vad duktiga vi skall vara idag…. he he he… nej jag är väl medveten om att mina beteckningar över övningarna inte ens är i närheten korrekta…vet inte vad övnigen heter men huvudsaken är ju att budskapet går fram…[/QUOTE]
Tanken var att lägga fram det på ett mer skämtsamt sätt och inte som ngn ”rättning” vilket jag hoppades framgick.
27 maj, 2006 at 13:09 #940404Anonym anvandareMemberDet gjorde det! Jag skojjade bara lite. Tro mig, jag har absolut inga problem med att bli rättad, det är ofta så man lär sig saker. Kör hårt Lindmark!
(Förlåt warrior för att jag kladdar ner din journal…)
27 maj, 2006 at 14:36 #940405Anonym anvandareMemberGalet många reps, inte undra på att du får extrem pump
Ska bli kul att se slutresultat sen på DC. :up:
27 maj, 2006 at 23:24 #940406Anonym anvandareMembertjena krigarn
hade varit kul att se hur jag såg ut med den här dieten efter två veckor:P
mvh BIG MAMA27 maj, 2006 at 23:35 #940407Anonym anvandareMemberWarrior wrote:Hej SUPER MOMMYskulle du nog se riktigt bra ut tror jag efter ett tag.
Kramis på dig!
förklara det där med ”efter ett tag”
helst via pm.:ph34r:28 maj, 2006 at 08:31 #940408Anonym anvandareMembertjena warre!
kreatin fungerar sjukt bra på mig, vanliga star nutritions mono-hydrat kreatin. Jag brukar gå upp cirka 3-4 kg vätska ungefär men göra sjuka styrkeökningar. Dock ska man veta att det är högst personligt hur mycket effekt man får av kreatin, men jag kan verkligen rekommendera det.
När kuren är över så tappar jag tryck på gymet första veckan, men annars tappar jag inte i styrka. Jag lägger mig på en högre ”platå” kan man säga, och tappar inte i styrka när kreatinkuren är över.Hur pass vanligt det är att köra i deffen vet jag inte. Men…egentligen tror jag inte du får några negativa effekter av att kurera. Visst lägger du på dig lite vätska, men om du äter som planerat så känns det inte som att det vore så farligt.
Hade jag varit du hade jag snackat med någon mer professionell typ bartoll eller liknande. När det gäller just kreatin och effekt vid deff.
Gl, och syns på decembercupen!28 maj, 2006 at 10:35 #940409Anonym anvandareMemberpaulina73 wrote:förklara det där med ”efter ett tag”
helst via pm.:ph34r:Det där var inte så smidigt Warrior…..
Jag tycker att du borde köra kre-alkalyn som jag gör, så får du samma effekt som om du tar kreatin men binder inte en massa onödigt vatten och tenderar inte att ”svälla” så där fult som vissa kan göra av vanligt kreatin…
-
AuthorPosts
- You must be logged in to reply to this topic.