The Way of The Warrior…

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only The Way of The Warrior…

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 496 through 510 (of 547 total)
  • Author

Ok8) [http://en.wikipedia.org/wiki/Warrior_Diet]

Hello, mycket intressant läsning…

Jag tror nog att min kropp skulle klara denna typ av kosthållning (låter rätt praktiskt också) men definitivt inte mitt humör. Jag skulle gå runt och vara arg och stentjurig för jämnan. Själv klarar jag max 2-3 timmar innan paniken kommer smygande och jag tänker BARA på mat

Hur går det att träna när magen är helt tom? :what: och hur funkar det med blodsockret under alla dessa timmar?

WD kräver en viss tid att ställa om sig till, då det är en ganska radikal förändring att gå från att äta 6x mål om dagen till ett väldigt stort mål om dagen.

Det tar mellan en och två veckor innan hungerskänslorna försvinner under dagen, enligt vad jag läst av folks inlägg på detta ämne på andra brädor. Jag skulle nog rekommendera att man gradvis låter omställningen sker, och tillåter sig att äta några äpplen och/eller några proteinkällor under dagen, små mängder om typiska symptom på lågt blodsocker uppstår. Jag har själv använt ett liknande upplägg när jag jobbade utomlands, eftersom det passade min hektiska livsstil. Det tog endast 2-3 dagar för mig att vänja mig vid dieten, men det berodde kanske på att jag hade väldigt mycket annat att tänka på än vad jag skulle äta.

Däremot så bör man ha i åtanke att människor äter av sociala anledningar, och då kan det vålla problem om man vill vara lika nitisk med denna denna diet, som mer är en livsstilsdiet än en diet för något specifikt syfte. Kontentan är att kaloriintaget förläggs till kvällen och jag tycker det är helt ok att kompromissa vissa dagar, då den moderna människans vardag är långt ifrån lika statisk som en jägares för 10k år sedan.

Vad gäller träningen så funkar den alldeles utmärkt på tom mage och jag märkte inte av några problem med styrkeförluster eller brist på ork. Jag var väldigt skeptisk i början däremot, hade problem med att rationalisera det hela för mig själv.

Under dagen åt jag 1-2 grillade kycklingbröst, 1-2 frukter och lite cottage cheese. På kvällen brukade jag äta cirka ett kilo strutskött, minst lika mycket potatis, lite grönsallad och ibland ett paket glass. Det sistnämnda kanske inte direkt ingick i jägarnas kosthållning, men dieten tjänade sitt syfte då jag förlorade fett i rask takt, från hård till väldigt hård. Dock var jag även ganska aktiv under dagen. Detta sätt har en viss frihet jag uppskattar, då man slipper bry sig om vad/hur/när man ska få tag i mat under dagen och kan fokusera sig på arbetet. På kvällen kan man äta utan stress och lägga sig (väldigt..) mätt och belåten.

Tack för svaren Grandmaster :up: Det är kul att inte alla regler är givna vad det gäller kost. Jag har hör talas om killar som äter på detta sätt men aldrig någon tjej.

Dax att äta

Warrior wrote:
    Så varför käka igen???

För att stimulera proteinsyntesen? :)

Warrior wrote:
    KUL :)

Det är svårt att säga hur jag tycker det är helt okidoki att käka så få gånger… alltså varje 12-16 timmar. Jag vet att jag förr åt varje 2-3 timmar (eftersom jag läste att det var bäst för musklerna) och då blev jag också grinig om jag inte fick mat… tror det handlar om att lära sig hantera lite hunger, samt att kroppen anpassar sig efter detta sätt att äta också om man övar sig på det. Kroppen kan lagra både kolhydrater och protein som den använder senare, och ju färre gånger man äter desto bättre blir den på att lagra dessa tror jag. Är rätt logiskt iafall om man tänker efter. Vet att många inte kan käka en 2kg mat åt gången, men övar man så kan man iafall äta mer mat åt gången (utan att överäta). Jag tycker det mest ohälsosamma man kan göra är att överäta… alltså att äta så att man känner sig propp-mätt. Även när jag äter 3000kcal känner jag mig inte propp-mätt utan bara tillfredställd. Det är nog också viktigt att lära sig känna igen riktig hunger. I min meningen är riktigt hunger inte när magen gör ont eller låter eller vad det kan nu vara. Inte heller är man hungrig när jag känner sug efter något sött osv. Utan det är när det låter i halsen… svårt att förklara, men det är magen som skickar iväg någon impuls så låter det i halsen. Kanske GrandMaster kan förklara detta mera ingående??

Men detta att magen är tom upplever jag sällan… för tex som säg dessa 2 dagar som nu har gått…åt jag exakt så här:

2006-06-04 kl1300 (åt jag en ca 1200kcal)
    2006-06-04 kl0300 (åt jag en ca 2000kcal)
    2006-06-05 kl1730 (åt jag en ca 3500kcal)

Det är i princip allt jag käkat… men endå nu 2006-06-07 kl1200 känner jag mig inte hungrig och vet om att det fortfarande finns mat i magen som skall tas upp. Jag brukar vänta på ”hunger-signalen” och sedan käkar jag.

Men i slutändan så handlar det alltid om att äta mindre än man förbrukar om man nu skall gå ned i vikt…

Jag har skrivit förr varför jag inte tror på att man skall käka protein-pulver direkt efter träningen… för äter jag 3000kcal säg 3 timmar innan träningen (vilket jag gjorde igår) så finns det fortfarande mat i magsäcken som skall tas upp även efter träningen och långt efter träningen. Så varför käka igen???

Jag borde vara värsta ben-ranglet om alla teorier kring närings-timing stämde osv… men jag tror inte jag är det riktigt.

CONCLUSION I AM A FREAK

KUL ATT NI TYCKER DET ÄR INTRESSANT IAFALL…

Det här med att hunger skulle kännas i halsen vet jag inte riktigt om jag kan relatera till, hos mig är det ett hederligt kurrande i magen som signalerar genuin hunger.

Och ja, näringstiming är överskattat och missförstått. Exempelvis proteinmyten, att man måste bör äta 30g/ var 2-3 timme för bästa absorbtion. Äter du 90 gram var 6-9 timme så kommer du att få samma nettoabsorbtion. Av rent praktiska skäl så äter jag nuförtiden oftare, och lite mindre mål, men jag ogillar den trångsynthet som ofta råder på många brädor när man håller fast vid speciella dogman som man anser vara sanna, utan någon direkt vetenskaplig grund (exempelvis att man måste äta 6x om dagen för att få resultat etc etc).

Jag personligen är övertygad om att samma kaloriintag utspritt över 2-3 mål kommer att ge exakt samma resultat som utspritt över 6 mål. Hur man väljer att fördela sitt näringsintag bör personliga preferenser diktera.

Läst lite mer här nu.. WACKO!!! ;)
    Skulle aldrig palla käka så sällan som du. DU e verkligen GALEN……!! :p

Bra tips om kakao :emo-thumb Själv kör jag duktigt med magnesium, Twinlabs 400mg tabletter! Ska stoppa i mig ännu fler idag :nod

Aktar mig dock för att läsa för mycket här, kan ju få för mig att börja käka så jag med…

Warrior wrote:
    Silivia: Kakao sägs innehåll mest anti-oxidanter utav all mat… och mest magnesium utav all mat på denna planet. Magnesium behövs i mängder under ”mens-perioderna” för kvinnor, vilket kanske förklarar att man vill käka bra med chokolad under denna period.

:)

Jag vet:) brukar använda mycket kakao, men jag gör mina egna röror. Tror inte alls att choklad som inte är så söt är fel!

Allt detta är mycket intressant. Ditt resonemang kring färre matintag är logiskt. Och kroppen vänjer sig vid allt. Trodde faktiskt att det fanns vetenskapliga belägg för hur mycket protein kroppen kunde ta upp per tillfälle. Å andra sidan så finns det ”vetenskapliga” studier på allt. Man ska prova lite olika saker och se vad som passar bäst. Tycker du ska fortsätta skriva om ditt matintag!!!

Warrior wrote:
    Hitta detta kan va kul iafall… säger inte att det stämmer.

Wolfe et al 2005, effekten på proteinsyntesen över en tretimmarsperiod jämförelse av proteinintag vid olika tillfällen kring styrketräning:

Fast det där är ju inte mat de har tryckt i sig utan fria EAA. Hur som helst, oavsett studier hit och dit är det viktigaste är att du trivs med ditt upplägg och det verkar du ju göra. Sådana upplägg blir de som funkar bäst i längden då man faktiskt kör på det kontinuerligt. Om man ska börja trycka i sig mat efter klockan och strikta regler är det nog lätt hänt att man tröttnar.

Warrior wrote:
    förövrigt annars Jay kommer och klappar käften igen! ;)

Haha. You know it. :D

Snacka om att ställa allt (mycket iaf.) på ändå kring mat och näringstiming:p
    Likväl är det imponerande resultat du fått så uppenbarligen har du hittat något som fungerar för dig!

Rolig läsning! Men jag skulle INTE klara av o äta bara en elelr två gånger.
    Idag efter loppet åt jag pasta o köttfärsås, blev lagomt mätt. två timmar senare fick jag blodsockerfall o magen kurrade som om maten bara runnit rakt igenom.
    Iof. förbrukar man ju en hel del på väldigt kort tid…

Jaja, kör hårt nu som vanligt!:up:

O Warrior, My Warrior. Du byter matschema lika ofta som jag byter underkläder under defftider. :D

Hehe, bra quotes där, och jag gillar ditt motivational quote också :p

hehe that´s my boi :P

men visst är det sant, vi är alla olika och funkar det så funkar det oavsett vad någon annan säger, samma med tränings scheman hit å dit, who cares allt funkar så länge det är hårt och regelbundet, handlar om vad man själv trivs med framförallt för träning är ju även till stor del mentalt och inte bara fysiskt, allt för många stirrar sig blinda på kcal, % och klockan, själv så skiter jag i allt sånt men dom sk, vedertagna reglerna med mat varje 2/3 timme, innan pass etc fungerar naturligt för mig, jag trivs med det och har ätit så redan sen barnsben (till morsans fasa innan man flyttade hemifrån :p )och inte hade något hum om att man skulle äta så, man kan lugnt påstå att jag har en sjukt hög förbränning och alltid har haft det :)

när jag började gymma vägde jag 69kg och var som en ultradeffad tarm med 0% fett, trots konstant matintag, iofs har jag alltid tränat och tävlat i idrott men men.

angående få måltider så nej för mig funkar det itne för jag trivs inte med det, jag vill äta å äta å äta :) men hmm vad heter han, ett färgat proffs som tävlat på olympia har jag för mig under 80, kanske tidigt 90 tal åt bara en gång per dag han med så uppenbarligen kan man få hyffsade resultat, glömnt namnet men nån gammal b&k läsare kommer kanske på det.

gbg
    ja vi får planera in nått nu kompisen, alltså det blev lite möe jobb på slutet + flytten annars hade jag redan vart i gbg igen, men mm bränbollen ska jag på åså får vi ju hinna med nått under juni tycker jag, annars så blir det iaf gbg efter kroatien i juli + mm bränbollen, redan inplanerat med en kille till.

Viewing 15 posts - 496 through 510 (of 547 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.