Trött på att lura mig själv- nu ska sanningen fram!

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Trött på att lura mig själv- nu ska sanningen fram!

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • Author

Hej!
    Och välkommen till min journal!

Så, bakgrunden till namnet på min journal är denna:
    Under hela min uppväxt (OK då sen jag var sju år) har jag alltid upplevt mig som knubbig. Nu när jag ser tillbaka på bilderna så förstår jag själv inte det,
    jag ser en söt liten tjej men jag vet att det inte var det jag kände mig som. Inte hjälpte det väl att man åkte konståkning och var tvungen att dra på sig trikåer som avslöjade allt,
    Under mina tonår så försökte jag gömma mig i stora kläder (skjortor, t-shirts tröjor som gick ända ner till knäna) vad som helst som kunde dölja mina (som jag tyckte då) enorma lår. När jag var 17 år, på nyårsafton bestämde jag mig att nu måste detta ta ett slut, jag började banta. Våren gick bra, jag vägde väl 62 kg när jag började (170 cm lång) och till sommaren vägde jag runt 52 kg. Min bantning utvecklades till anorexi och jag vägde endast 47 kg på hösten och blev inkallad hos skolsyster. Efter det blev jag skickad till psyket men hjälpen där var inget för mig. Jag gick inte ner mer ialf, utan klammrade mig fast vid 50 kg. Åren gick och när jag var runt 20 gick jag upp till 62 kg igen, fick panik, levde på havregrynsgröt och äggvitor i ett år och gick ner till 54 kg och var nöjd med det. Lyckades hålla det ett tag. Sen började jag styrketräna för ett år sedan, och det har gått bra utvecklingsmässigt.
    Nu börjar paniken komma igen, väger nu in på 60 kg (170 cm) och vill gå ner till 55 kg.
    Paniken beror på mitt ätande. Jag äter inga onyttiga saker, men lyckas ändå inte gå ner i vikt, ligger på ett intag på ca 1300- 1500kcal per dag (OBS: uppskattningsvis, ska nu börja väga o räkna) är konstant hungrig och faller lätt ned i hetsätande av allt jag kommer över.
    Utåt sett ser nog ingen detta, jag ser ju frisk och välmående ut.
    Nu får det vara nog, mina kläder börjar bli för små och jag vill passa in i dem igen. :(
    Hur som helst, jag vet att jag nog kommer få många kommentarer om att jag inte borde göra detta, men jag känner att jag inte kommer ramla i den fällan igen. Jag vill nu göra detta på rätt sätt och lära mig känna min kropp, och veta att jag kontrollerar den, för nu känns allt så hopplöst.
    Blev en lång historia detta…

Hur som helst, såhär tränar jag idag:
    Styrka uppdelat på 4 pass/veckan.
    Spinning 4-5 pass/ veckan
    Promenader 50 min ca 5 /vecka

Passen kommer redovisas mera noggrant eftersom, tog en vilodag idag 😮 men det blir en promenad ikväll ialf.

Tar gärna emot konstruktiva tips och idéer på hur man skall gå tillväga.

Så, har startat journaler förr men inte varit ärlig i dem vilket gjort att jag ej fullföljt dem. Nu är det slut på det! :up:

Med vänliga hälsningar Yana

Kul att du vill ta tag i ditt liv men jag tycker det är synd att du stirrar dig blind på din vikt.
    Du kan väl skriva upp vad du äter under en dag så vi får se? Det låter ganska otroligt om du ligger mellan 1300-1500 kcal/dag och inte går ner i vikt med all den träningen, jag själv väger bra mkt mer än dig, tränar mindre och äter 1600 kcal och jag går ner i vikt.

Lycka till tjejen :emo-thumb

Hej tjejen
    Kul att du kom hit =)
    Hoppas verkligen att det går bra för dig nu, så att du inte faller ned i det otäcka mörkret igen. Har själv erfarenhet av det du beskiver, en del av det iaf…
    Så jag vet ungefär hur tufft det är.
    Kämpa på så ska du se att de blir bra ;)

Yana…Du kämpar verkligen, mitt tips till dig; släng vågen, köp nya kläder och var glad för dina nya muskler, de är ju dom som väger extra. 60kg till din längd är INTE för mycke…

60 kg fördelat på 170 cm låter inte alls mycket!
    Jag är 170 och jag väger 67 kg…
    Har vägt 69 kg som mest och då var jag ändå för liten tyckte jag..:|

Det är ju så att muskler väger mer än fett…så strunta i vågen , ÄT & träna ordentligt…då kan du aldrig bli ”tjock”..:pop:

Jag vet hur jobbigt det är…tro mig… Var också nere på 47 kg för 3 år sen..
    Lyckades ta mig ur skiten men tankarna finns fortfarande kvar.
    Det är inget man tar bort över en natt…:

Lycka till!
    Kram

Tack för alla svar! :)
    Jag vet ju själv att det inte är för mycket viktmässigt, men jag känner mig klumpig, ska nu skriva ner allt här i journalen så jag kanske kan få lite struktur och ser var felet ligger!
    Men nu ska jag sova så jag orkar med morgondagen!

Hej tjejen!

Kul med ännu en journal att följa :)

Tänkte på ditt intag, du verkar ligga lite lågt med tanke på hur mkt du rör dig. Problemet kanske är att din kropp sparar på allt istället för att det släpper, dvs. kroppen har ställt in sig på sparlåga. Våga prova att äta lite mer och se vad som händer.

Önskar dig lycka till!

Dagens träning:
    Axlar:
    Sittande hantelpress 3 set 11kg*12
    ”Drag” i cabeln 4 set 4.25kg*12
    Drag till haka i cablen 3 set 23.75kg*12
    Baksida axel 3 set 33kg*12

Crosstrainer 60 min, puls medelvärde 150

Promenad ca 50 min

Maten idag:Frukost: Havregrynsgröt, te m. mjölk
    Lunch: Tre skivor polarkraft extrem, 250 gr minikeso, te
    Mellanmål: Kaffe m mjölk, vassle 35gr
    Middag: 250 gr minikeso, 2.5 dl lättyoughurt, 2 skivor polarkraft extrem, 50 gr kalkon
    Kväll: 1 banan, ½ lättglass

Råkade överdosera koffein idag vilket gjorde att man kände sig rätt stirrig men det blev bättre efter crossen :p

Soffi: Har hört att det inte påverkar, det är ändå energi in och ut som gäller :( , annars hade det ju sett ljusare ut…

Yana wrote:
    Soffi: Har hört att det inte påverkar, det är ändå energi in och ut som gäller :( , annars hade det ju sett ljusare ut…

Det gäller ju dock inte om man går alldeles för lågt i dagsintag, då ställer kroppen in sig på svält och försöker hålla kvar fettet.

Yana wrote:
    Dagens träning:
    Axlar:
    Sittande hantelpress 3 set 11kg*12
    ”Drag” i cabeln 4 set 4.25kg*12
    Drag till haka i cablen 3 set 23.75kg*12
    Baksida axel 3 set 33kg*12

Crosstrainer 60 min, puls medelvärde 150

Promenad ca 50 min

Maten idag:Frukost: Havregrynsgröt, te m. mjölk
    Lunch: Tre skivor polarkraft extrem, 250 gr minikeso, te
    Mellanmål: Kaffe m mjölk, vassle 35gr
    Middag: 250 gr minikeso, 2.5 dl lättyoughurt, 2 skivor polarkraft extrem, 50 gr kalkon
    Kväll: 1 banan, ½ lättglass

Råkade överdosera koffein idag vilket gjorde att man kände sig rätt stirrig men det blev bättre efter crossen :p

hmm…kanske bara är jag men tycker att det verkar som att du äter väldigt lite, speciellt med tanke på hur mycket du tränar:

Väldigt starkt av dig att vara så ärlig i din journal, det ska du absolut ha cred för:emo-thumb

Yra: Jag måste ju ändå räkna fel någonstans vad gäller mitt energi-intag. Tack, men jag måste vara ärlig ifall jag ska komma någonstans har jag förstått..

Skall väl lägga till så att det inte råder tvivel om det jag dricker inte alkohol, äter inte godis (har bara en förkärlek för glass ;) , vilket blir ungefär en gång i veckan och då lättglass)

Kommande veckas upplägg!

Träningen

Måndag: Spinning Distanspass,
    Tisdag: Spinning Distanspass,
    Onsdag: Bröst +biceps
    Torsdag: Spinning intervall ev. step-up
    Fredag: Axlar+ triceps, crosstrainer
    Lördag: Spinning intervall
    Söndag:Spinning Distans, Rygg +mage

Mycket möjligt att något spinningass åker bort, beror på dagsformen.
    Drar ner lite på styrkeräningen då jag inte hinner lika mycket beroende på att det är otroligt mycket i skolan fram till jul.

Maten
    Kommer se liknande ut på vardagarna ialf

Frukost: Havregrynsgröt, 1½ dl mjölk
    Mellanmål: Päron
    Lunch: Kycklingfilé m. wokgrönsaker, någon lätt sås
    Mellanmål: Päron+ proteindrink
    Middag: Keso med frukt och yoghurt
    Kväll: Proteindrink

Ser ju bra ut på pappret, får se hur det fungerar i verkligheten nu :D

Insett att min journal blir jäkligt trist utan bilder, så det kommer!

Lördagen blev det ett spinningpass på morgonen, vet inte riktigt vad jag ska tycka om det eller hur det gick… Halv tio var man inte så klar i huvudet som jag trodde man skulle vara haha…
    Skitväder hela dagen var det så det blev ingen promenad heller.

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 19 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.