Utan mål i sikte.

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 67 total)
  • Author

För stunden har jag inga som helst mål med min träning. Det var väldigt länge sedan jag inte hade en tävling i sikte (nov 2001) och det medför en olustig känsla i kroppen. Det gäller alltså för mig att hitta en bra balans i kost och träning som förhoppningsvis ger utveckling på något sätt.

Jag har iof alltid tränat mest för att jag mår bra av själva träningen. Det är både mentalt och fysiskt avslappnande efter en stressig arbetsdag. Jag tror därför att jag relativt snabbt ska hitta den perfekta balansen. :D

Skapar dock denna tråd för att motivera mig själv till att göra det där lilla extra på gymet, samt ge mig en möjlighet att gå tillbaka och se hur träningen fungerat tidigare.

Räkna inte med en journal där jag redogör varje dag för alla pass jag genomfört. Mitt mål med denna är att skriva av mig lite då och då. Om det är något speciellt ni undrar om så fråga på.

Utgångsläget för närvarande är iaf 96kg full med späck efter några välmående månader. Jag är stark men aningen tung med andra ord. :(

Gårdagens pass innebar en hel del bänkpress. Något som för stunden är mycket motiverande är att min axel och bröstrygg är helt 100% sedan jag gått hos kiropraktor regelbundet i våras. Efter SM har jag heller inte kört några chins vilket medfört att jag är helt skadefri.

Värmde först upp med 10@60kg, 14@100kg, 8@120kg
    Sedan 2@140kg, 1@150kg, 8@120kg, 8@120kg.

Måste i denna övning köra mycket långsamt på nervägen för att inte skada mig på nytt.

Avslutade sen bröstpasset med 3set PecDec och 7set i cable i olika vinklar. Efter styrkan körde jag 30min på Rotex, måste få bort lite fläsk för att trivas bra. :D

Vad

[quote=”Nina L

[quote=”Nina L

Rookie wrote:
    Känner lite samma sak som dig Mats…men jag har bara gått upp 3-4 kg efter SM och har fortfarande min axel skada (inklämning )Har skippat träningen helt nästa förrutom rehab övningar och chins och dips förståss (konstigt nog så funkar dipsen)

Har mest spelat golf och andra boll sporter så jag förbränner allt jag käkar(kalas puffar & pizza) på engång :D

Men jag ska ändå försöka vara halv seriös inför SM 2006 och hel seriös inför SM 2007 då jag firar mitt 10 SM…det året ska jag vara med på alla tävlingar som går!

Med andra ord så kan det kanske vara bra med ett lite lugnare år men ha ett mål lite längre fram så man inte tappar sugen helt :emo-thumb

Visst kan det vara bra med en lugnare period, det har även varit meningen att ta det lugnt efter SM. Det kommer definitivt inte bli några tävlingar på länge, så jag kommer iaf inte göra mitt 5:e SM nästa år (ligger lite efter dig:D ). För mig gäller det att hitta nya målsättningar med träningen, att må bra är givetvis en målsättning men det känns ändå inte som ett primärt mål och heller inte så lätt att ta på.

Jag kommer köra på med träningen som jag gör nu och utvärdera lite längre fram. Det kanske slutar med att jag inte behöver några konkreta mål med min träning, att må bra kommer förhoppningsvis vara tillräckligt. :)

För bra mår jag.. helt fruktansvärt bra. :emo-thumb

Ps: Lycka till på dett 9:e SM och jubileumsåret 2007.

Jag ljög i mitt första inlägg… :p När jag skrev om skador så glömde jag bort mitt knä som strulat något enormt sista månaden. Har inte kunnat köra djupa benpress eller baksida lår på hela den tiden.:evil:

Så nu kör jag ben på följande sätt.

1. Knäböj i Technogym maskin. Här kan jag ställa in så att jag inte går för djupt vilket påverkar knät. Max 80-90 grader. Körde dock 7set på 240kg, mellan 15-20reps/set.

2. Benspark i nya technogym. Gillar vinklarna i den maskinen då knät inte ”bryts” så hårt. 5set*10reps@70kg, ganska kort vila mellan seten.

3. Adductor, ”tjejmaskinen”. Tycker jag behöver förbättra dessa muskler så jag kommer köra denna varje benpass från o med nu. 3set@70kg

4. Vader. Technogyms sittande vadmaskin (behaglig för knät). 5set*10reps. Här sträcker jag ut vaden så långt som går, väntar i ca 10sec innan jag utför en hel repetition. ”Vilar” sedan i ca 10sec mellan varje reps. Stretchningen den medför gör att jag får riktigt bra kontakt med vadmuskulaturen.

Avslutade med 30min Rotex!

Idag blir det vilodag, månadsmöte med jobbet. :nerd-tb:

Mats Egelstig wrote:
    Jag ljög i mitt första inlägg… :p När jag skrev om skador så glömde jag bort mitt knä som strulat något enormt sista månaden. Har inte kunnat köra djupa benpress eller baksida lår på hela den tiden.:evil:

Så nu kör jag ben på följande sätt.

1. Knäböj i Technogym maskin. Här kan jag ställa in så att jag inte går för djupt vilket påverkar knät. Max 80-90 grader. Körde dock 7set på 240kg, mellan 15-20reps/set.

2. Benspark i nya technogym. Gillar vinklarna i den maskinen då knät inte ”bryts” så hårt. 5set*10reps@70kg, ganska kort vila mellan seten.

3. Adductor, ”tjejmaskinen”. Tycker jag behöver förbättra dessa muskler så jag kommer köra denna varje benpass från o med nu. 3set@70kg

4. Vader. Technogyms sittande vadmaskin (behaglig för knät). 5set*10reps. Här sträcker jag ut vaden så långt som går, väntar i ca 10sec innan jag utför en hel repetition. ”Vilar” sedan i ca 10sec mellan varje reps. Stretchningen den medför gör att jag får riktigt bra kontakt med vadmuskulaturen.

Avslutade med 30min Rotex!

Idag blir det vilodag, månadsmöte med jobbet. :nerd-tb:

Mats, en i sammanhanget måhända trubbig fråga: Har du funderat över hur knäböj i en avkortad rörelse påverkar just ditt knä? Det är nämligen betydligt mer skonsamt mot knäna att genomföra en längre rörelse, förbi 90 grader. Självfallet är detta beroende på vilken sorts skada man har, men ändå.

Bara en tanke, när jag nu såg ditt upplägg ovan. Jag vet att ditt knä har gäckat dig ett tag nu.

mvh

Alex

Tjenare Alex. Jag ska f

Rookie wrote:
    Hur mycket får du i sponsor pengar från Techno, mats :p

Gillar rörelsebanan i många maskiner där…synd att dom går sönder hela tiden…..

hehe, jag kanske ska fråga om spons där. :p Skrev upp det då det säger lite mer om vilken typ av maskin jag använder. Brukar vissa gånger använda Nordic också. ;)

Håller dock med dig, bra rörelsebana men lite kass kvalitet!

Mats Egelstig wrote:
    Tjenare Alex. Jag ska försöka förklara min knäskada lite mer ingående. När jag var 15-16 opererade jag mitt knä 2 gånger. Skada jag fått genom tävlande i motocross.

Operation Nr1: De lagade det inre ledbandet som var helt av, dessutom skrapades halva minisken bort. 6 veckor med gips och 4-5 månaders rehabilitering innan jag tränade för fullt igen.

Va lite väl het på gröten lite tidigt och tävlade året efter 2ggr/vecka. Ca varannan helg så vred sig mitt knä vilket medförde kryckor i några dagar innan jag var igång igen. Så höll det på hela våren/sommaren det året. Bestämde mig för att på nytt genomföra artroskopi för att se vad som var felet.

Operation Nr2: Professorn som då var ledande i utveckling av knäoperationer genomförde en operation på det han påståd var det värsta knä han sett på 25år. Bägge ledbanden var söndertrasade, de byggdes upp och förstärktes med märlor och benflisor. Både främre och bakre korsbanden var av, en sena från låret användes för det. Resterna av minisken skrapades bort och det fanns även en ledkapselskada. Medförde 4 stora nya ärr :( Åter 6 veckor med gips och 6 månaders rehab. Bestämde mig då för att aldrig köra motocross igen. :(

Jag har genom operationerna både sämre stabilitet i mitt knä, använder ofta något stöd när det kan ske okontrollerade rörelser/vridningar. Jag har heller inte full rörlighet då jag inte kan böja knät fullt ut, däremot kan jag översträcka det en aning. Mest problem har jag alltså om jag böjer knät väldigt mycket och belastar det samtidigt. Dessutom kan jag inte stå stilla allt för länge med belastning, det medför en svullnad i hela knäleden. Så vid konserter etc så får jag röra på mig konstant.

Har lärt mig leva med det, men undrar ofta hur grymma ben jag hade haft om mitt knä hade varit helt. Trots nästan avsaknad av ordentlig benträning så ser de ju inte så illa ut.. eller? :

Jag känner dock en oro inför framtiden som kan innebära ytterligare någon knäoperation, men jag ska göra allt för att slippa det.

Ouch…!

Med de förutsättningarna så är dina resultat och din fysik enastående. Skulle också kunna sätta en peng på att du är en djävel på kryckor.;)

Ärligt, även om karriären nu är över så kan det vara skönt att nu ”bara” kunna fokusera på din hälsa och på att bara leva. Hoppas att allt löser sig.

mvh

Alex

Alex Danielsson wrote:
    Ouch…!

Med de förutsättningarna så är dina resultat och din fysik enastående. Skulle också kunna sätta en peng på att du är en djävel på kryckor.;)

Ärligt, även om karriären nu är över så kan det vara skönt att nu ”bara” kunna fokusera på din hälsa och på att bara leva. Hoppas att allt löser sig.

mvh

Alex

Man ska aldrig säga aldrig, men just nu så ser jag inga tävlingar i min kalender. Ska givetvis bli skönt att lägga mer fokus på karriär, vänner, familj och på att bara må bra.

Angående kryckor.. Inga problem att gå långa sträckor utan att använda fötterna.. Plus att jag var snabb som satan med kryckorna, mina vänner kunde springa bredvid. :p

F

Efter en hård fredagsnatt med alldeles för mycket sprit så har det blivit sega träningspass igår och idag. Körde på på mina normala vikter men hade inte den där extra energin att göra de sista repsen. Även varit trött på dagarna. Det märks tydligt att man inte är 20år längre. En fest hänger kvar alldeles för länge i kroppen, det va nog sista festen för i år. :bb3:

Söndag:

Pushdown: 3set@50kg
    Frenchpress enarm hantel: 3set@20kg
    Enarms pushdown utan handtag: 3set

Hantelcurl: 3set@28,5kg
    Bamsen i cable: 3set@35kg
    Enarms biccar i cable: 3set@30kg

Måndag:

Bänkpress: 10@60kg, 12@100kg, 8@120kg, 4@140kg, 6@120kg, 4@120kg
    Pec Dec: 3set@70kg
    Cable uppifrån: 3set@40kg
    Cable nerifrån: 3set@30kg

Blir träning ti-to också, sen är det avfärd till Göteborg och SM, ska bli jäkligt skoj. :nerd-tb:

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 67 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.