Zitruz :: Jounal -06

Home Forums Vilande träningsjournaler – read only Zitruz :: Jounal -06

• This topic is empty.
Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 208 total)
  • Author

Hej alla träningsfreaks..

Har läst igenom flera av era olika jounaler och tänker nu utöka forumet med ännu en. Aldrig fel om man kan få tips och råd från experter, som många av er här inne e.

Vem e då jag?
    20 år från Norra bohuslän. Sveriges framsida! :emo-thumb
    Har alltid varit kraftig och haft en del motgångar som många andra antagligen.
    Men man e ju inte sämre än att man kan ändra på sig, så därför har man börjat träna på heltid. Men det var ju inte så det började…

Hur började det då?
    När jag började gymnasiet så fick man lite kompisar som höll på/började träna och man ville ju inte vara sämre. Provade att gymma men det var inte riktigt min grej just då. Hade ju ingen direkt fysik att glänsa med.
    Men jag hoppade på BodyPump ca 6mån och det funkade verkligen. Kan jag rekomendera om man vill börja träna styrka och samtidigt få upp frålset.
    Men efter denna tid så tänke jag börja gymma men där fanns det inga tider att gå efter och då hade jag inte tillräckligt med pli på mig själv att fortsätta så det rann ut sanden.
    Tränat periodvis på några veckor nån månad sådär men det lyckades inte hålla i sig.
    Efter gymnasiet slutade på började jag jobba på fabrik och fick då en härlig dygnsrytm men både kost och sömn som gjorde susen. Man gick ju inte ner en massa men man kände ju sig piggare och sundare på nåt sätt när man fick in rutiner och tider som passade kroppen.
    Försökte träna samtidigt som jag jobbade men hade inte orken och självdeciplinen som behövdes då utan det var först efter jag slutade som det hela tog fart.

Vad hände efter jag slutade jobba då?
    Jo när jag nu inte hade nåt jobb så satt man hemma som nån extrem datorfreak och bara satt. Kände sig helt värdelös och trött för att man sov alldeleds för mycket och åt dåligt.
    Det var då jag tog tag i min själv och började träna.
    Detta va i oktober 2005.
    På den tiden var man:
    175cm
    114kg
    Man pendlade lite mellan några kilo mer och några mindre beroende lite på vad man gjorde men jag har inga direkta minnen av mig själv under 100. Så det var ju mitt stora mål då..

Och träningen började!
    Började träna i oktober förra året som sagt och jag tag tag i både kosten och träningen på en gång. Det jag ändrade på maten var bl.a.:

• Grötfrukost
    • Osötat Grovt börd med hela korn
    • Inge smör
    • Fullkornspasta/ris
    • kyckling eller lax några gånger i veckan

Träningen såg ut såhär:

• Promenader (på morgonen om orken fanns)
    • 4 dagar styrketräning
    • Kondition på cykel flera gånger i veckan (20-30min)

November blev den månad då jag skulle få helt nya rutiner och det enda sett jag kunde komma på var att trycka in träning varje dag. Så det gjorde jag, jag var på gymemt varjde dag i hela Nov. Tränade styrka eller bara cyklade lite. Bara föra att få in känslan att gå till gymmet som en självklarhet varje dag. Detta funkade för mig men är nog inte att föredra kanske. I December så gick jag tillbaka till nån vilodag i veckan.
    Resultaten av denna träning syntes med en gång:
    under dom 8 veckor jag tränade som mest intensivast så gick jag ner 7 kg.
    Låg nu på ca 107kg. Målat var inte nått än…
    Det var många som påpekade att det syntes och då kändes det ännu bättre.

Sen blev det jul
    Helt träningsupphåll i julen och lite julmat som vanligt.
    Sen blev det nyår och jag å polarna skulle till Sälen å fira. Ja äntligen skall man få dricka igen tänke jag (För jag hade helt uppehåll från alkohol under Okt-Dec) men det kändes inte som det va diktigt längre utan jag ville hellre upp i backen varje dag för det gick så mycket lättare än förut.

Tillbaka till vardagen
    Det är nu mitten av Januari och man har varit lite lat men nu skulle man tillbaka till gymmet. Kändes lite tungt första veckorna men sen var det lika härligt som förut.

Hu ser det ut nu då, är målet nått?
    Kollade på vågen för någon vecka sedan och låg då på 94kg. Har som sagt inga minnen av att jag vägt under 100 så detta har bara gjort att jag vill träna mer och mer. Samtidigt så skall man ju skynda långsamt och inte pressa kroppen som jag gör kanske.

Mitt träningsshema fram till denna vecka:
    Skall byta ut lite grejjer nästa vecka. Bl.a. lägga in extra rygg och biceps.
    Mån – Bröst/Triceps
    Tis – Rygg
    Ons – Ben
    Tors – Axlar/Biceps
    Fre – Kondition
    Helg – Vila och kondition

Mage den dagen/dagarna man känner sig redo för det.
    Promenader när man känner för det och helst när man vaknar innan frukost.

Min kost på ett ungefär:
    Försöker variera mig men med kyckling och lax några gånger i veckan.
    Fullkornsris och -pasta
    Grötfrukost
    Är ganska dålig på att äta så mycket som en styrketränande borde göra då jag vill ligga under det jag tärnar bort.

Piller å Kosttillskott:
    Har käkat Omega-3 ett bra tag nu och har just beställt lite grejjer från gymgrossisten:
    Fairing – Kre-Alkalyn (Prestationshöjande)
    Syntrax – MM4 (Fettförbrännande)
    Skall bli kul å se om man känner nån skillnad.

Resultat från all träning:
    Är fortfarande 175 cm.
    Har gått ner från ca 110 till ca 90 samtidigt som jag ökat mycket i styrka.
    Har gått ner från D116 i Jeans till ja 34 istället.
    Har gått ner från XXL/XL i tröjor och t-shirts till L/M.
    Så en hel del har hänt… Tävär så har jag varken mätt mig eller tagit några vetenskapliga kort. Och vågen har jag inte heller kollat på då mer än i mellanåt man inte skall stirra sig blind på siffror.

Skall han inte sluta skriva snart?
    Jo det skall jag!:)
    Stackars er som skall läsa allt detta nu. Hoppas ni sitter skönt.
    Nu skall jag springa ner till gymmet och träna lite Ben…

Såja nu är den uppe:up:.
    Du har ju gått ner en hel del, jättebra kämpat tycker jag, fortsätt i den andan.
    Släng in några bilder på dagsläget vetja.

//Stolleman

Tack alla…

Ja känns som man måste köra stenhårt annars så kan det lika gärna kvitta. :aggresiv: I alla fall när man har så mycket att ta igen.
    Kommer nog uppdatera ganska ofta.

Mmm vet inte om man slänger in bilder riktigt än. Är ju inte direkt stolt över dt man ser 😮 men det komemr nog inom kort tror jag. Skall bara ta mod till mig.

Kom just hem från ett Ben/Mage pass och skall nu ta mig en kvällsmacka som jag inte brukar egentligen men det e i alla fall med grovt osötat bröd och en kesoblandning med avokado och rödlök. Hittade detta på något forum och var tvungen att testa.

Det jag kört idag är:
    Ben har jag inte kört så många veckor men det börjar ta sig.

Benpress: 3×10 på 200+maskin som jag inte vet va den väger….PB
    Knäböj: 3×8 på 80kg PB
    Sittande Curl: 3×8 på 50kg PB
    Liggande Curl: 3×10 på 45kg

Situps på lutande bänk: 3×20
    Hängande benlyft med ”raka” ben: 3×8
    Liggande benlyft+situps: 3×10+15

Nu är jag inte mästare på vad allt heter så ni får gärna rätta mig så jag kan skriva rätt nästa gång. [http://www.exrx.net/Lists/Directory.html Hittade denna sida men svårt att översätta från engelska namn.]

Glömde ju lägga till Morgonpromenad på 60min och en uppvärmning på cykel 15min innan träningen.

Kom just hem från en ”morgonpromenad” och skall nu prova rivet äpple på gröten. Blir nog inte fel.

I eftermiddag blir det axlar å biceps men det återkommer jag me.

Over and out!

glöm för fasiken inte kanel på också, påminner starkt om äppelpaj i smaken.
    Önskar att jag också hade tid med morgonpromenader:(

Jag hade faktiskt kanel på. :emo-thumb

23 Mars[/b]

Så då var men hemma från dagens strapatser. Som blev följande:

Morgonpromenad: 30min
    Promenad till/hem från skolan: 30 min
    Promenad till gymmet: 40min
    Totalt:100 min

Biceps:(Absolut inte min starka sida…)
    Sittande curl: 3×10 på 20kg
    Höga curl: 3×8 på 20kg
    Stående curl med rep: 1×8 på 20kg, 1×8 på 17.5kg, 1×8 på 15kg
    Stående curl med rak stång: 3×8 på 20kg

Axlar:
    Dumbbell Lateral Raise: 3×8 med 7kg hantlar
    Cable Rear Lateral Raise: 3×8 på 10kg
    Dumbbell Rear Delt Row(med rep): 3×8 på 20kg
    Cable Upright Row: 3×8 på 25kg

Sen hoppade jag på cykeln i 30 minuter som avslutning.
    Konstigt nog ingen träningsverk från gårdagens benpass.

Skriver nu vissa övningar på engelska men nån som vet bättre får gärna översätta så jag lär mig.

Till mat blev det Lax med fullkornsris. Helt klart min nya favoriträtt.

Maten ser inte lite god ut.
    Gör inget alls om du skriver vissa övningar på engelska, blir bara lättare att söka om man vill se bilder på övningen.
    Härligt att du slapp undan träningsvärken:up:

//Stolleman

Heja dig! Det ser ju ut att gå kanon! Bara att fortsätta kämpa på!

Jag återkommer och håller koll på dig!

/ Jenny

Jepp motovationen är på topp och man ser framsteg hela tiden. Det e hur kul som helst.

Men just nu så bore jag ligga och sova. Men icke… Gick upp tidigt som vanligt och när jag kom till skolan så hade vi visst studiedag. Ingen sovmorgon här inte… Jaja får la gå ut och pulsa lite i all j**** snö som kommit inatt…. Kan det inte bli vår nån gång!!!

huh, hur länge kan du sova egentligen? Jag vaknar automatiskt 7 eller tidigare varje dag även om jag somnat vid 4-5.
    Synd bara att du var tvungen att åka till skolan för att få veta det.

24 Mars[/b]

Dagen började ju lite snopet med att jag va ledig från skolan och det e ju bara att tacka å ta emot. Dagens träning ser ut som följande:

Promenad till/från skolan: 30min
    Promenad i det fria: 60min
    Promenad efter gymmet: 30min
    Totalt: 120min

På gymmet fick det bli några rygg och en Hantlar böj åt sidan för magen.

Sen har mitt gym köpt in en massa nya grejjer. Så idag fick jag och en kompis montera en helt ny cykel. Skall ta oskulden på den i morrn. Kan mäta massa roliga grejjer. Skall bli kul att få reda på sin puls som jag har dålig kolla på.:up:

Over and out!

PS: Jag kan sova mycket länge! Det e nog en av dom saker jag e bäst på. En 12 timamr är det inga problem att sova… ;)

Ja, du ser ut att ha jobbat på bra:up: hoppas du orkar fortsätta kämpa. Men kom ihåg att det ska vara roligt också:D

Milia: Jo jag orkar allt kämpa… Inte långt kvar till sommaren nu och mycket som skall hända så här få det kämpas för fullt. Kul är ju just va det e! Eller man får göra sig beroende av det helt enkelt.

25 Mars[/b]

Blev bara en promenad innan frukost idag på 30 min för jag känner att det ömmar lite när jag går. Värker lite på översidan foten?:(
    Har haft problem med hålfoten och skall fundera och kolla på inlägg igen.

Sen så fick vår nya cykel en provtur på 30min. Kändes lite kontig i början men men vänjer sig nog. Men inte kul att få reda på att man bara bränner ca 200kcal på 30 min….:O Jaja det e bara å kämpa vidare.

Idag blev det lite sämre mat då jag inte handlat själv.
    Fläskkotlett och hemmagjorda klyftpotatis i ugn. Men man får ta det som bjuds ibland…

Funderar på att leta fråm några gamla bilder men tror inte jag har så bra jämförelsebilder men kan ju va kul å se om man ser någon skillnad ändå.

Over and Out

Har också problem med hålfoten så jag köpte inlägg på Stadium igår jag ska testa imorgon.
    Vad är det för ny cykel ni har köpt? tävlingscykel? mtb? bmx? enhjuling?:p
    Visst ska du skicka upp några bilder så man får jämföra före och efter.

//Stolleman

Viewing 15 posts - 1 through 15 (of 208 total)
  • You must be logged in to reply to this topic.