Efter framgångarna med sina toningskor har Reebok nu vänt blickarna mot crossfit. Genom ett tioårigt avtal med organisationen Crossfit Inc. hoppas Reebok öka sina marknadsdelar i hela fitness-världen.
Upphovsmannen till styrke- och konditionsprogrammet crossfit är amerikanen Greg Glassman som började ge lektioner i sin nya träningsform på 1970-talet. Till skillnad från traditionell gymträning där muskelgrupperna ofta tränas var för sig, går crossfit kortfattat ut på att använda hela kroppen under träningspasset. Träningen ska vara funktionell och kan till exempel innebära att utövaren bär en sandsäck eller kastar en boll.
I mitten av 90-talet började träningsformen få större spridning genom virtuella The Crossfit Community men det är först under de senaste åren som tillväxten tagit ordentlig fart. I dagsläget räknas crossfit som en av de snabbast växande sporterna i USA enligt tidskriften Forbes. Det är organisationen Crossfit Inc. som certifierar crossfittränare och ger ut licenser till gym som vill erbjuda sina kunder träningsformen. Crossfit Inc. arrangerar även Crossfit Games som kan ses som träningsformens VM.
– Vi tror att det här är den nya typen av träning och det är därför vi vill vara med, säger Robert Inghamn, marknadsdirektör Reebok Nordic. Vi tror att crossfit kommer att vara nästa stora trendskapare såväl träningsmässigt som produktmässigt och att utövarna av crossfit kommer att påverka utövare i andra träningsformer.
Avtalet mellan Crossfit Inc. och Reebok är tecknat på tio år och innebär att Reebok är titelsponsor åt Crossfit Games. Vid sidan av det lanserar Reebok skor och kläder speciellt utformade för crossfit samt så kallade crossfit-boxar runt om i världen.
En crossfit-box är de gym där sporten utövas och idag finns 19 stycken i Sverige varav 6 går under Reebok-flagg. Reebok Nordic har även anställt crossfittränaren Mads Jacobsen för att ratta hela satsningen på crossfit.
– Hur stort det här blir är svårt att säga men vi tror mycket på det. Crossfit är en subkultur och som sådan kan den ha stor påverkan även om sporten i sig inte är jättestor. Titta på O’Neill. I Sverige är det väldigt få som surfar men O’Neill är trots det ett stort varumärke, säger Robert.
Genom att vara med tidigt i sportens tillväxt hoppas Reebok få en trovärdighet bland utövarna och bland utövare i andra träningsformer. Samtidigt är företaget månt om att inte kommersialisera sporten för mycket. Men givetvis kommer satsningen på crossfit att synas i Reeboks marknadsföring. I företagets visuella material kommer allt vara baserat på crossfitmiljöer istället för vanliga gymmiljöer.
– I februari kör vi en stor varumärkeskampanj och där kommer crossfit att vara en del av budskapet vi sänder ut, säger Robert.
Källa: Sportfack – en bred tidning för dig som arbetar i sportbranschen. Inriktningen är bevakning av trender, produkter, mässor och nyheter liksom butiksintressanta områden.