Stadiums marknadschef Lars-Johan Strand är den i sportbranschen som har mest makt över svenska mäns klädval.
Varje år publicerar modetidningen King en lista över de 100 mäktigaste inom svenskt herrmode. I år var det rekordmånga från sportbranschen med på listan.
Svenska män blir allt mer intresserade av mode och när det nu är en sportig stil på modet är det helt naturligt att listan rymmer många från sportens värld.
– Träning i många former är mode i dag och det avspeglar sig tydligt på hur den svenske mannen klär sig, säger Per Nilsson som är chefredaktör på King. Att se klara spår av bland annat crossfit och inte minst löpning är vardag i dagens modebild vilket gör att personer i branschen som hanterar de här strömningarna smart får stor makt över den svenske mannens modevanor.
Högst upp från sportens värld placerar sig Zlatan med en 11:e plats men om vi ska gå på de som jobbar med och inte utövar sport är det Lars-Johan Strand, Stadiums marknadschef som placerar sig högst upp med en 16:e plats. Motiveringen till Lajos plats lyder:
I jämförelse med sina konkurrenter har Stadium utvecklats från praktiskt sinnad träningsdetaljist till en mer modeveten leverantör av livsstilsaccessoarer för den fysiskt lagde. Och få modeintresserade män förmår idag erkänna att de inte åtminstone på pappret tillhör den senare målgruppen, trots att löparskornas sulor inte sällan slits på krogen snarare än i terrängen.
Två placeringar längre ned hittar du Martin Bundock som är grundare av PR-byrån AWB som bland annat rattar Nikes PR i Sverige. På plats 21 finns Reeboks tidigare marknadsdirektör Robert Ingham och han hyllas för sitt jobb med att lansera Crossfit i Sverige.
Ny på listan är Andy Olsson, Vans starke man i Sverige, och han landar på 31:a plats precis före Konrad Bergström på Zound Industries med hörlurarna Urbanears. På plats 38 återfinns WESCs grundare Greger Hagelin och övriga på listan är Henrik Bunge, Peak Performance (43), Per Norell och Andreas Koschnike, Cali Roots (44), Erik Börjesson och Peter Jansson, Sneakers’nstuff (48), Henrik Hobik, Selected Brands (56), Einar Ekbom, New Balance (70), Ulf Kinnesson, Intersport (77), Martin Nordin, Fjällräven (93), Branco Perkovic, Zoovillage och Bosse Hylander, Didriksons (100). Totalt alltså 16 av de 100 platserna på listan.
Vem som toppade listan? Det gjorde du. King utsåg konsumenten till årets mäktigaste.