CLN startade som ett hobbyprojekt som sköttes när barnen hade somnat. Efterfrågan steg och nu har ett etablerat märke för funktionsportkläder gått in som partner och CLN har blivit på riktigt.
Ursprungligen publicerad hos Sportfack – Sveriges ledande tidning för sportbranschen.
Per-Oscar Berggren är designer och produktutvecklare på 8848 Altitude. Han är också helt biten av crossfit och tillhör skaran som går upp klockan fem på morgonen för att fullständigt köra skiten ur kropp och handflator.
En av hans träningskompisar i boxen i Borås är Robin Rudholm, tidigare STCC-förare och numera ägare av reklambyrån R3. Under ett pass för drygt ett år sedan började de snacka träningskläder och båda beklagade sig över att utbudet var så litet i Sverige och att kvaliteten på det som trots allt fanns inte alltid var den bästa. När en designer och en reklamare börjar snacka om en brist tar det inte många minuter innan de bestämmer sig för att göra något åt saken och starta något eget.
– Jag ritade ett par shorts och sydde upp några prover, berättar Peo. Robin tog fram en logga och så var vi igång. Till en början sålde vi bara till våra träningspolare och det var ett litet, roligt hobbyprojekt men efterfrågan växte och snart var det ett nio-till-ett-jobb som sköttes på nätterna när barnen hade somnat.
Varumärket döptes till CLN som står för Clean vilket dels ska anspela på plaggens design, dels är ett statement från peo och Robin att träning ska ske utan droger eller dopingpreparat och dels är en term inom crossfit och tyngdlyftning – clean and jerk. Sortimentet växte med strumpor och T-shirts och nu insåg Peo och Robin att de inte kunde fortsätta göra det här på kvällarna. Det hade blivit alldeles för stort.
– Vårt lilla hobbyprojekt hade utvecklats till ett mindre företag och för att kunna gå vidare gick 8848 Altitude in som delägare, säger Peo. På så sätt kan jag få jobba med CLN på dagtid och vi kan dra nytta av 8848:s produktionskontakter för att ta CLN till nästa nivå.
CLN är inte ett dotterbolag till 8848 Altitude utan ett helt fristående företag. I dag sker den mesta försäljningen via varumärkets egna hemsida men de får hela tiden förfrågningar från butiker och håller nu på att utarbeta en strategi för vilka återförsäljare de ska jobba med.
– Vi kommer att vara ganska selektiva med vilka vi säljer till, säger Peo. Vi vill jobba med återförsäljare som vi anser ger varumärket en boost i rätt riktning, återförsäljare med en attraktiv och modern profil.
På 1,5 år har alltså CLN gått från en idé till ett företag med en växande kollektion och en aktiv finansiär. Frågan är hur det ser ut om tre år?
– Då tror jag att vi är ett etablerat varumärke i Sverige och i ytterligare några länder, säger Peo. Crossfit är ingen fluga utan en träningsform som upptäcks av allt fler och det är en nisch där Reebok nästan är ensamma. Det behövs fler varumärken och vi ska se till att CLN tar den platsen.