Ove Rytter startade BODY 1981 och verkar idag som arrangör av Fitnessfestivalen och Luciapokalen. Här är senaste nytt inom träningsbranschen.
Nike släpper i början av nästa år en ”Nike Pro Hijab” för kvinnliga, muslimska idrottare. Huvudbonaden är gjord av en luftgenomsläppande, töjbar och justerbar polyesterväv som transporterar fukt.
Nu när åtta stater i USA har legaliserat marijuana, öppnar som ett brev på posten världens första Cannabis-gym i San Francisco. Jo, det är sant. Ägarna bakom denna något uppseendeväckande satsning menar att cannabis kan bidra till att öka din smärttröskel, minska ångest och bekämpa inflammation. Planen är att öppna fler cannabisvänliga anläggningar i Los Angeles, San Jose, Seattle, Denver, och Portland, Oregon.
Friskvårdskedjan iForm och Mode Cold Brew inleder samarbete för att ta upp kampen mot sockret. Världshälsoorganisationen WHO pekar ut socker som den nya tobaken i det globala hälsoarbetet – och snittsvensken konsumerar nästan 40 sockerbitar om dagen, vilket är fyra gånger högre än WHOs mål.
Att sträckkolla på strömmade TV-serier gör många än mer stillasittande. Därför finns nu instruktioner om hur du kan bygga din egen Netflix-PT via en ganska enkel konstruktion som kopplas till ditt konto. Enheten ansluts till din telefon eller surfplattan via Bluetooth och en accelerometer övervakar din fysiska aktivitet. Du anger hur hårt du vill träna. Om du inte uppnått dina mål, så slår ditt streamingkonto per automatik om till paus och du får inspirerande ljudmeddelanden från någon av de kända skådespelarna ur Netflix filmutbud.
Var femte person bryr sig inte om hur de lämnar toaletten efter sig. Speciellt inte när det kommer till de offentliga. På gymmet har hela 56 % upplevt ofräscha toaletter. 25 % har hoppat över toalettbesök här av samma anledning. Det visar en undersökning från badrumsföretaget Geberit på 1000 personer. 56 % tycker att toaletterna på gym och i sporthallar kan kännas ofräscha, tätt följt av skolor, biografer, teatrar och den egna arbetsplatsen (45 %). Värst tycker vi det är på köpcentrum (77 %), restauranger och caféer (76 %).