Så snart Ove Rytter lärde sig skriva antog han utmaningen i berättandet. Livet igenom har han sedan dess författat svensk träningshistoria, parallellt med sin egen framgångssaga.
Ringsignalen överröstar sorlet i lokalen och Ove scannar av arbetsytan med blicken, samtidigt som han känner utanpå kostymfickorna för att lokalisera ljudkällan. Telefonen lyser upp av larmet som är aktiverat för att säkerställa så att han inte missar några samtal. Innan melodin ebbat ut har Ove placerat snäckan i örat och svarat med en välkomnande hälsning som skulle få den mest osäkra att känna sig efterlängtad.
– Det är jättekonstigt när man inte svarar, jag mår dåligt av det. För mig var det ett bevis på att vi var ute på marknaden, när det började ringa i telefonen, förklarar han.
Den som ringer Ove ska inte behöva vänta. Det sitter i sedan början av karriären när han startade från noll och lade grunden för tidningen Bodybuilding & Kraftsport, som med åren skulle döpas om till BODY. Det skulle dröja innan Ove kunde ta ut en vettig lön, men med en personlighet som dyrkade frihet mer än pengar började han bygga vägen mot vad som med tiden skulle bli hans träningsimperium.
DICIPLIN OCH ÖDMJUKHET
När klasskamraterna i grundskolan våndades över uppsatsskrivningarna antog Ove uppgiften som en utmaning. Trots att han aldrig visste vad han skulle skriva om, löste det sig alltid och blev en bra story.
När han som tioåring började träna judo var han nybörjare som alla andra, men trots att han inte hade en chans att hävda sig första halvåret gav han sig inte. Sen, när han väl fick den första aha-upplevelsen och faktiskt kunde börja kasta folk, gick det från en utmaning till ett kall.
18 år gammal togs han upp i juniorlandslaget, reste jorden runt och tävlade på NM och EM. Judons filosofi innebär att vara både disciplinerad och ödmjuk, utan att vara för rädd. Med facit i hand var det här grunden lades för Oves personlighet.
– Man försöker göra saker som känns rätt i magen och samtidigt med mjuka medel besegra motståndaren. Det är det judo går ut på; det kallas för den ”mjuka vägen” och det är så jag har försökt att jobba i affärslivet också, förklarar han.
PASSADE INTE IN
När det var dags för vidareutbildning började Ove på Handelshögskolan i Stockholm. Snabbt konstaterade han att det inte var något för honom. När det visade sig vara svårt att få ihop studierna med landslagsresorna på helgerna hoppade han av och valde istället att börja på journalisthögskolan en tid senare.
Även där var han en udda fågel; vältränad med cowboystövlar och jeans. Ove lockades dock av möjligheten att kunna skriva om träning istället för att behöva jobba med det, även om han ännu inte visste hur.
– Jag hade ingen aning om vad det skulle leda till. Det var som med alla mina projekt; man måste börja bygga en väg för att se vart den kommer sluta, förklarar han.
RADIOREPORTER OCH DISCOVÄRD
Sista terminen gjorde Ove praktik på Radio Örebro. Där fick han lära sig vad en deadline innebär. När den gröna lampan lyste gällde det att ha något att säga, så varje morgon plöjde han TT-telegram för att vara beredd när det var upp till honom att leverera.
– Jag lärde mig att vara ”good enough”. Det är det som gör en doer. Allt kan inte alltid vara perfekt, man måste göra saker som är ”good enough to sell”. Annars så står det väldigt stilla, förklarar han.
Praktiken i Örebro varvades med helgjobb på ett diskotek i Stockholm. Det var där Ove första gången träffade sin blivande fru Catharina. De lärde känna varandra, men bara som vänner. Hon var 16 år, han 23.
EN TIDNING FÖDS
Efter en tids pendlande beslutade sig Ove att flytta tillbaks till Stockholm. I glappet efter Handels hade han jobbat extra i Athletic City-butiken, nuvarande Budo & Fitness, och lärt känna den dåvarande ägaren Ingemar Dahl. En dag kom de upp med idén; ”Fan, ska vi inte starta en tidning?” Sagt och gjort; på våren 1981 bestämde de sig för att köra.
De ställde upp ett bord på lagret i Ingemars butik och på sommaren producerades det första materialet. Ove satt på ena sidan bordet med sin skrivmaskin och hans bror Mats satt mitt emot och sålde annonser. På den tiden hade man inga datorer, så bilderna klistrades upp med vax och reportagen skrevs på skrivmaskin innan texterna skickades på sättning.
YES, DET FUNKAR
Ingemar hade ett register med några tusen kunder som hade köpt träningsutrustning av honom på postorder. Detta användes nu för marknadsföring och i augusti kom det första samtalet från en person som ville prenumerera. Strax därpå ringde ytterligare en och så en till igen. Snart hade de fått in nästan 900 prenumeranter. När den första påringningen kom från en annonsör som ville synas i tidningen, förstod de att de var igång.
Tidningen fick namnet Bodybuilding & Kraftsport (bytte namn till BODY 2005. Red. anm.) och avsikten var att göra en klubbtidning; något läsaren gärna bläddrar i för känslan av tillhörighet. Ett av de mer populära inslagen var ”Presspytt”, skvallersidorna, som redaktionen lade ner oerhört mycket tid på. Det var inte ovanligt att de blev sittandes hela nätter för att klippa, klistra och scanna inför lämning. På 16 sidor kunde det bli 200 bilder.
– Världen är annorlunda idag jämfört med när vi startade tidningen; då var vi ju branschens Google. Det var egentligen det vi sålde på i början, att vi var den enda informationskällan folk hade. Idag kan man bara göra en sökning på nätet för att få upp tio gånger mer information, jämför han.
POPULÄR ARBETSPLATS
Många som har kommit in på tidningen har blivit kvar länge. 1985 började Seth Janson som art director och 1999 fick Magnus Branzén jobbet som webmaster och flyttade ner från Sundsvall. När första arbetsdagen var slut visade det sig att Magnus inte hade någonstans att bo. Den detaljen hade han glömt att fixa. Ove erbjöd Magnus att sova i bäddsoffan på det nya kontoret som de nu hade flyttat in på, tills han hittat något eget.
Alan Bergström var ansvarig för innehållet i tidningen de sista åren på nittiotalet och in på det nya milleniet. Alex Danielsson började jobba för dem när han gjorde artikelserien ”En vanlig kille”, som blev mycket uppskattad av läsarna. När Alan ville kliva av frågade Ove därför Alex om han ville ta över, vilket han gärna ville.
– Den mest framgångsrika entreprenören är den som kan hitta bra medarbetare. Utan Seth, Alan, Alex, Magnus, Hannah och alla andra hade jag inte klarat mig. Man är ju ett gäng, är Ove noga med att poängtera.
MINNEN FRÅN EN HÄFTIG TID
Ett annat uppskattat inslag var när Ove och Alan coachade ett gäng grabbar till toppform. Projektet genomfördes i samarbete med folkhälsoinstitutet som utförde dopingtester på gruppen under tio månader, när killarna fick hjälp med allt rörande kost och träning. Utvecklingen dokumenterades i tidningen och tre av deltagarna kom i tävlingsform, garanterat rena.
I övrigt är Oves roligaste minnen de tillfällen när han har haft möjlighet att träffa de riktigt stora profilerna som Sylvester Stallone, Chuck Norris, Arnold Schwarzenegger, Cory Everson och andra vältränade superstjärnor som Wesley Snipes, Madonna och Bruce Springsteen.
Joe Weider, mångsysslaren och bransch-gurun som var med och grundade det internationella bodybuildningförbundet IFBB och Mr Olympia, samt två gånger utsågs till ”Publisher of the Year”, kom att bli Oves mentor.
– Jag kunde ringa Joe och diskutera idéer; han var alltid lika nyfiken och generös med sina kunskaper från förlagsbranschen. Det var kul att bygga broar mellan Sverige och USA i frågor kring distribution, omslag, vad som sålde och inte sålde – samt ha ett bollplank i balansgången mellan jobb och fritid, i det yrke vi hade gemensamt, minns han.
Den första resan gick till VM i Kairo, där Ove bland annat gjorde reportage om Gunnar Rösbö; norrmannen som hade så vansinnigt lätt att bygga muskler och mätte 52 centimeter runt underarmarna.
Förutom att skriva, fotograferade också Ove mycket; med sig hem från resorna hade han material för ett antal reportage, som fördelades över kommande nummer. I tidningens arkiv finns flera hundratusen bilder.
EFFEKTIV MARKNADSFÖRING
Bolagsbeskrivningen bestod från början av olika verksamheter. Bland annat öppnade de Sveriges första gym som var öppet dygnet runt, med restaurang och dj varje kväll, samt drev klädagentur. För Ove var huvudfokus dock hela tiden att ge ut en tidning och därför lades så småningom övrig försäljning ner. Det var viktigt att inte konkurrera med annonsörerna och därför togs beslutet att det enda de skulle sälja var Oves böcker och videos.
– Det fanns ingen bok på marknaden så jag kunde annonsera hos mig själv utan att konkurrera med de andra annonsörerna, förklarar han.
Faktum är att inte ens den första boken, Effektiv Bodybuilding, fanns när han satte in första annonsen. Istället skrev de att leveransen var om fyra månader och att man fick förbeställa. Planen var att börja skriva när den första ordersedeln kom in. På så sätt var boken redan finansierad och klar när han väl var färdig.
TREDJE BÄST I SVERIGE
När karriären drog igång blev det svårt att fortsätta seriöst med judon. Har man en gång varit med i landslaget är det inte speciellt kul att dra ner och börja tävla på en lägre nivå. Istället blev den naturliga utvecklingen att styrketräningen tog över.
När Ove bestämde sig för att ställa upp i tävlingen ”Sveriges bästa atlet” hade han aldrig sett en tävling, ändå lyckades han med rätt förutsättningar och en naturligt bra fysik komma tvåa.
– Jag har alltid haft väldigt bra förbränning och var knack-hård hela tiden. Jag minns inte ens om jag var intresserad av kost. Genom judon körde jag två träningspass om dagen i många år och då spelar det inte så stor roll vad man käkar, menar han.
Året därpå visste Ove bättre hur han skulle ta sig an tävlingsförberedelserna och med mer erfarenhet placerade han sig trea på SM i bodybuilding.
Många år senare händer det fortfarande att han presenterar sig som ”Ove Rytter: Bodybuilder” i styrelserummen. Det är ett enkelt sätt att bli ihågkommen på, men man måste vara beredd att förklara för vad det står för.
– Bodybuilding betyder ju faktiskt att bygga sin kropp. Om man är bodybuilder av den riktiga skolan så betyder det att man är ödmjuk, välklädd, vältalig och sköter sin kropp, får han ofta förklara.
Ove fascinerades från början av de gamla profilerna, som stod för en tilltalande fysik i kombination med högt EQ (emotionell intelligens); Samir Bannout, Lee Labrada, Shawn Ray, Brian Buchanan – vältränade män som både hade social kompetens och tog hand om sina kroppar. Den sortens atleter ser man inte så mycket av längre menar Ove; istället upplever han att det på senare år har blivit en cirkus och skulle önska att det dömdes mer på helheten och den symmetriska aspekten.
RÄTT TRÄNING FÖR RÄTT RESULTAT
Under årens lopp har Ove legat bakom en hel del projekt, inte minst andra tidningar som Fitness magazine, Steel magazine, Dagens träningsindustri och Fitness man. Den senare fungerade aldrig riktigt eftersom den blev för otydlig.
– Till syvende och sist är det ingen som kan bygga muskler genom att lyfta mjölkpaket ut åt sidorna. Det är inte så det funkar. Den enda vägen är den som BODY beskriver, that’s the truth, men folk orkar inte höra sanningen, menar Ove.
Även en reklambyrå har han hunnit med, samt en utbildning för personliga tränare – en idé som ingen trodde på i starten. Hade Ove lyssnat på folk hade han troligen sett det tåget passera, men som vanligt gillade han sin magkänsla.
– När Alan och jag startade PT School sa folk ´En skola för personliga tränare? Det kan väl aldrig funka?´ Nu finns det ett helt gäng, konstaterar han.
Det blir aldrig omodernt att kunna mycket om sin egen kropp, därför är Ove övertygad om att det alltid kommer behövas information. Långt ifrån alla tycker att träning är enkelt. Därför måste man paketera produkter på ett sätt som är lättförståeligt.
RUINENS BRANT
Efter nio år köpte Ove ut Ingemar ur företaget och körde sedan i egen regi. 1990 var en milstolpe i tidningens historia som Ove ser tillbaka på med skräckblandad förtjusning.
Pressens distributionstjänst i Eskilstuna gick i konkurs och det visade sig att tidningen var en av de största fordringsägarna. Av fem miljoner i förväntade intäkter fick de noll. Det var ett tufft läge med tio anställda som väntade sig lön, men inte kunde få en spänn.
Vid det tillfället hade det varit lätt att ge upp och det var nära att de fick bomma igen, men så fick Ove en snilleblixt; genom att köpa en ny tidning, som redan fanns på en annan distributionskanal, kunde han döpa om den till BK Sports Magazine. De anställda gick med på att vänta med lönen, kostnader kapades och alla som väntade betalning från dem kunde övertalas att avvakta med ersättning. På så sätt rullade produktionen vidare och tidningen kunde fortsätta att ges ut som vanligt.
– Det var häftigt hur vi klarade det. Jag är stolt över att ha startat så j-a mycket grejer utan att någonsin ha gått i konkurs. Det är en prestation, tycker jag själv, uttrycker han stolt.
SM I BÅSTAD
1993 genomförde Ove den första Miss Fitness Sweden-tävlingen i Skara. På den tiden arrangerade förbundet inga tävlingar och när Ove flyttade tävlingen till Båstad döpte han om den till SM. Det var ett stort arrangemang, inte minst med utomhustävlingar i Athletic Fitness.
– Vi hade så många tävlande att det var helt galet. Jag ville visa att man kan använda styrketräning för att bli en atlet på gatan som även har nytta av att kunna springa och hoppa. Därför tyckte jag att det var häftigt att köra på centercourten i Båstad, berättar han.
Besökarna kunde delta i bland annat camps på stranden och gymträning i idrottshallen. Avsikten var att hålla ett årligt fitnesscamp varje sommar, på en ort som var lite häftig. SKKF såg dock inte med blida ögon på att han använde benämningen SM, vilket han förstår. Trots att han erbjöd dem del i intäkterna gick det inte att komma överens. Han fick lägga ner och sedan dess har Ove varit väldigt noga med att ha kontroll över sina egna varumärken. Till exempel håller Luciapokalen än idag sin ställning som landets största nybörjartävling, sedan 30 år.
NYCKELN TILL FRAMGÅNG
Ove medger att han är extremt målinriktad, men upplever att många tänker för kortsiktigt. Det går aldrig att säga exakt var ett nytt projekt kommer ta vägen, helt enkelt för att ingen vet hur världen kommer att se ut om sex år. Att sätta mål för tidigt kan vara direkt förödande; om de inte uppnås är risken att man känner sig misslyckad, trots att målet kanske inte alls är där man trodde från början.
Ett projekt som fick vänta innan det blev verklighet var tv-programmet Gladiatorerna, vars inledande samtal hejdades när formatet började sändas i Finland utan någon vidare framgång. När TV4 en tid senare ändå kände sig mogna att testa ringde produktionsbolaget upp Ove och frågade om han ville hjälpa till att hitta huvudkaraktärerna. Det gjorde han gärna och dessutom satt han med som expertkommentator i fyra år, under 57 program.
Det är viktigt att tro på det som kan hända längre fram. Det går inte att förutspå vad som ska ske, men att se möjligheter som uppstår är upp till dig.
– Alla jag känner som jag har respekt för, som är framgångsrika, som är glada, som har haft ett roligt liv – de har skapat det själva. Ingen ärver ett liv. Du måste skapa ditt eget, slår han fast.
DIGITALISERINGENS MÖJLIGHETER
För den som vill ge sig in i träningsbranschen rekommenderar Ove att man tänker utifrån möjligheten att växa skalbart. Om man jobbar med en PT-verksamhet till exempel och startar en studio, då ska studion vara det viktiga.
– Planera för vad det kan leda till. Är det en träningsanläggning eller ett redskap som du kan bygga en ny filosofi kring?, föreslår han.
Idag finns det 3 000 gym i Sverige varav drygt 700 i stor-Stockholm. Dels finns hardcoregymmen, dels de vanliga motionärsgymmen. På senare år har även de exklusiva och väldigt personliga boutique-gymmen blivit allt mer vanliga.
Vill man starta ett gym idag rekommenderar Ove att man planera för en kedja med ett väldigt tydligt koncept, där kunden går snabbt in och ut, och han betonar vikten av att tänka utanför ramarna. Det som händer i träningsbranschen just nu är den enorma digitaliseringen; i slut-ändan är det alltid individen själv som måste göra jobbet, men relationen mellan tränare och klient ges nya förutsättningar.
– Vi är bara i början. Alla gadgets som låter oss hålla koll på puls och ansträngning kommer snart vara var mans egendom. De gör att vi kommer närmare vår egen hälsa. Vi blir avslöjade. Det är en enorm marknad som öppnas upp när folk blir mycket mer medvetna om sin egen svaghet, siar han.
VIKTEN AV ATT MISSLYCKAS
Ove var även med och startade upp den populära lunchrestaurangen Kalori i Stockholm, med fokus på hälsosam mat med bra ingredienser till en medveten publik. Det visade sig dock att folk inte var beredda att betala det som krävdes för en högre nivå på råvarorna, så trots att det var kö långt ut på gatan fanns ingen lönsamhet i det. Ove gjorde av med mycket pengar och till slut fick de andra köpa ut honom.
Detta skulle kunna ses som ett misslyckande, men han ser det som en lärdom. Istället för att fastna i något har Ove alltid drivit många projekt samtidigt, för att ha möjligheten att kunna skifta fokus när något inte funkat. Det är aldrig lönt att bli sentimental.
– Nej, inte det minsta. Att lägga ner projekt är som att avsluta förhållanden. Visst, det var roligt ett tag, men samtidigt fanns det ju anledningar till att det tog slut. Varför ska man hålla på och älta saker som inte fungerar, när man kan ha det helt bra?, frågar han krasst.
EN FYSISK MÖTESPLATS
2007 kontaktades så Ove av en köpare som visade intresse för tidningen. Hans första reaktion var att avböja, men efter att ha tänkt ett varv till kände han att det var dags för en förändring och beslutade att sälja. I och med det kunde han nu istället ägna mer tid åt Fitnessfestivalen som dragit igång tre år tidigare i Göteborg.
Att bygga en fysisk mötesplats för en hel bransch är ett omfattande projekt. Målet är att skapa en neutral marknadsplats där kontakter knyts och affärer görs. Det går inte att bara sitta bakom skärmen hemma och uppfinna världen.
– Du måste ut och träffa folk – uppleva; lukta, känna, smaka. Vara nyfiken! En upplevelse upplevd på riktigt är något som sätter sig i ditt minne, som kan påverka dig som person och leda till att du utvecklas, förklarar han med övertygelse.
JOBB, KÄRLEK OCH TRÄNING
Av alla internationella stjärnor Ove har lärt känna genom åren är Lee Labrada den han gillar allra bäst. Ove beskriver honom inte bara som en av världens genom tiderna bästa kroppsbyggare, utan även en man värd att beundra ur rollen som entreprenör; för sin intelligens, sätt att klä sig och föra sig snyggt, och inte minst för sitt väl fungerande familjeliv.
– Jag blir imponerad av företagsledare som lyckas ha ett socialt liv, vara omtyckta, ha en bra familjerelation och sköta sin träning. Med de pusselbitarna i harmoni har man ett väldigt fint liv. Det är inte många som lyckas med det, menar han.
När Ove för första gången i tjugoårsåldern kom i kontakt med Catharina, kvinnan som senare skulle visa sig bli hans själsvän och livskamrat, var ingen av dem mogna att se det. Under åren som passerade korsades deras vägar av och till. Ändå skulle det dröja trettio år innan Catharina en dag föreslog att de skulle ses – ”de som blev över”. När de så stod framför varandra slogs båda två av att personen framför dem var någon annan än de tidigare trott. Från den dagen dröjde det inte länge innan Ove friade.
Catharina har tre guldmedaljer från SM i bagaget, men sedan ett par år tillbaka har hon fått ägna sin kropp ett annat fokus då hon diagnostiserats med cancer. Detta var även en starkt bidragande anledning till att Fitnessfestivalen flyttades till Stockholm. I en situation där de flesta hade kastat in handduken i dragkampen mellan operationssalar och cellgiftsbehandlingar, var det en genomförbar lösning för att kunna fortsätta projektet samtidigt som de försäkrade sig om att hon fick bästa möjliga vård.
Med tanke på vad hennes kropp har genomgått är det inte riktigt samma tryck i bitarna, men trots detta är hon otroligt vältränad med en fantastisk symmetri, och det går inte att ta miste på hur stolt Ove är över att ha henne vid sin sida.
– Hon skulle vinna än idag. Innan hon blev sjuk hade hon kunnat vinna veteran-SM i bodybuilding hur lätt som helst, slår han fast.
BYGGER FÖR FRAMTIDEN
Det enda Ove med säkerhet vet om framtiden, är att han inte kommer skaffa sig något traditionellt jobb. Han fortsätter att köra Fitnessfestivalen även nästa år, men i en ny roll. Av respekt för projektet vill han inte ha det yttersta ansvaret längre. Därför finns nu en organisation som kan ta skeppet vidare.
För Ove hänger allt samman och det som driver honom är hans passion för träning. Idag utgörs den av vad han kallar för ”rörlighetshypertrofiträning”; högintensiv rörelseträning med hypertrofiinslag, och han är övertygad om att för att vara en bra entreprenör så måste man hålla igång sin kropp, annars orkar man inte.
– När jag inte tränar så känns det att något fattas. Då blir jag inte lika effektiv, inte lika nyfiken, inte lika rolig, inte lika snygg, skrattar han.
Till våren funderar Ove på att vässa till sig lite för att visa att han kan bli riktigt bra, drygt 60 år gammal. Är det någon vi vet som fixar det, så är det Ove, och vi ser med nyfikenhet fram mot de vägar han kommer ta oss med på, många år till.
FAKTA
- Namn: Ove Lennart Rytter
- Ålder: 60 år, men 30 år fysiskt
- Längd: 173 cm
- Vikt on/off: 79/79 kg
- Bor: Stockholm
- Arbete: Journalist, eventmakare, entrepenör
- Familj: Fru, två egna barn och två bonusbarn
- Tränar på: No 18, Stockholm och eget garagegym
- Har tränat i: 50 år
- Förebild: Min fantastiska fru
- Sociala medier: @fitnessfestivalen
- Sponsorer: Vill vara en fri fågel
Här kan du läsa mer om Ove
MERITLISTA
1981 Startade ”Bodybuilding & Kraftsport” (som senare döptes om till B&K Sports Magazine och slutligen BODY).
1982 Tog över ”Luciapokalen” (då Luciatrofén) i samarbete med Owe Grüneberger. Arrangerar fram till 2004 träningsläger på olika orter såsom Mallorca och Rhodos.
1986 Startade reklambyrån ”Progress Reklam” tillsammans med Mats Rytter och Thomas Ensgård.
1988 Startade ”Gym & Fitness Expo” i Solnahallen.
1989 Startade ”Tränings-specialisten” tillsammans med Ingemar Dahl.
1990 Startade Sveriges första 24-timmarsgym ”Fitness Center”, på Sveavägen i Stockholm, tillsammans med Ingemar Dahl.
1993 Arrangerade Sveriges första Miss Fitness Sweden”, på Skara sommarland. Lanserade boken ”Effektiv Bodybuilding”.
1994 Gjorde videofilmen ”Effektiv Bodybuilding”. Lanserade boken ”Avancerad Bodybuilding”. Lanserade boken ”Mat för Idrottsmän” i samarbete med Yvonne Rosell. Startade tidningen ”Fitness Magazine”. Flyttade ”Miss Fitness Sweden” till Båstad Centercourt och bytte namn till ”SM Fitness” och ”SM Athletic Fitness” i samarbete med Thommy Henningsson.
1995 Gjorde videon ”Tränings-seminarium med Ove Rytter”. Startade ”Personal Training School”, Sveriges första skola för personliga tränare, med bland andra Alan Bergström och Kristian Berg.
1996 Lanserade boken ”Effektiv Diet” i samarbete med Fredrik Paulún. Lanserade boken ”Personal Training” i samarbete med Alan Bergström, Kristian Berg, Brad Bose och Katarina Strömberg.
1998 Startade ”Scandinavian Fitness Expo” på Stockholmsmässan. Startade tidningen ”Fitness MAN”.
2000 Expertkommentator i ”Gladiatorerna” under fyra år.
2001 Lanserade boken ”Bodybuildingens ABC” i samarbete med Alan Bergström.
2002 Startade ”STEEL Magazine”.
2003 Startade tabloidtidningen ”Kost & Kropp”.
2004 Lanserade ”Effektiv Tränings-dagbok”. Startade ”Fitnessfestivalen” på Svenska Mässan i Göteborg. Startade restaurang ”Kalori” i samarbete med bland andra Mats Rytter, Björn Lindgren och Henrik Ryman.
2006 Startade ”Healthy Business” och ”Healthy Business Awards” tillsammans med Stefan Tingwall.
2007 Startade tidningen ”Dagens Träningsindustri”.
2010 Lanserade boken ”Träning för Män 40+”.
2011 Startade ”Guldhjärtat”.
2015 Flyttade Fitnessfestivalen till Stockholmsmässan.
PALLPLATSER I TÄVLING
BODYBUILDING
1978 2:A, SVERIGES BÄSTA ATLET
1979 3:A, SM I BODYBUILDING, -70 KG
1990 1:A, SVEALANDSMÄSTERSKAPEN, -80 KG
1993 1:A, WORLD GYM CHAMPIONSHIPS, -80 KG
JUDO Landslagsman under många år med vinst i bland annat Nordiska Mästerskapen.