Joachim Bartoll arbetar som tränare för både motionärer och elit. Han har klienter inom allt från simning till MMA. Tillsammans med Fredrik Carlsson driver han även Team reFORM för tävlande inom Bodybuilding och Fitness och är en flitig skribent. Vill du läsa mer av Joachims tankar om träning och kost – surfa in på hans blogg: www.bartoll.com/blog
- Sätt upp mål. Om du arbetar för ett gym eller en klubb kanske du vill bli huvudtränare eller den tränare som har flest klienter. Kanske vill du vara fullbokad eller ta mer betalt? Ett långsiktigt mål kan vara att öppna eget, men det är inte alltid rätt väg att gå. I alla fall inte i ett litet land som Sverige om man saknar kontakter och kundunderlag. Många världskända tränare jobbar åt andra.
- Skapa en egen referensmanual med ditt eget träningssystem. I affärsvärlden är system ovärderliga. Om du anställer personal för att öka omsättningen måste de kunna utforma program efter dina normer utan att du finns tillgänglig.
- Eftersträva alltid en hög kvalitet i allt du gör. Hur bra är din teknik? Och hur bra är dina klienters teknik?
- Fundera på vilken typ av klienter du helst vill ha. Kanske vill du exempelvis träna golfspelare? Fundera på hur du kan komma in på den marknaden. Kanske kan du erbjuda några gratissessioner hos golfklubbarna där du bor för att bygga upp ditt rykte.
- Se över de klienter du har. Klassificera dem i olika grupper som A, B, C eller D. Där A innebär motiverade klienter som tränar hårt, som aldrig uteblir från träningspass och som talar gott om dig och ger dig nya klienter. D är de som är besvärliga och tar mer energi från dig än vad de är värda. Med jämna mellanrum bör du trimma av botten på din klientgrupp.
- Leta reda på andra som livnär sig som tränare och betala dem för deras råd och kunskap. Lär dig av dem som redan bevisat att de kan livnära sig på sin kunskap och erfarenhet.
- Studera alla angränsande områden till ditt yrkesområde. Om ditt område är styrka och du helst arbetar med styrkeatleter bör du ha grundläggande kunskap inom mobilitet, flexibilitet, konditionsträning, näringslära, skadeförebyggning, rehabilitering och så vidare. Målet är inte att bli en expert inom varje område, utan att ha så pass mycket kunskap att du kan identifiera experter på områdena. Du bör sedan leta upp experter och bygga dig ett nätverk som du kan konsultera vid behov.
- Gå på alla seminarier/föreläsningar som har något med ditt yrke eller med affärsverksamhet att göra. Enbart de nya kontakter du knyter där är mer värda än avgiften.
- Böcker är en utmärkt källa till kunskap. Följande titlar kan vara av stort intresse för dig som tänker bli PT:
- Supertraining av Mel Siff
- The Science and Practice of Strength Training av Dr. Vladimir Zatsiorsky
- The E Myth av Michael Gerber
- Think and Grow Rich av Napoleon Hill
- How to Win Friends & Influence People av Dale Carnegie
- Arbeta aldrig inom områden där du inte är bekväm. Lär dig helt enkelt att förstå dina egna begränsningar. Vi har alla begränsad erfarenhet. Har du erfarenhet av att träna motionärer eller fotbollsspelare – satsa då på det! Tänk på att du bara är så bra som de resultat du producerar för dina klienter. Se därför till att du håller dig inom rätt område och inte svävar ut för brett.
Alla delar av artikeln ”Så blir du PT”: Del 1, del 2, del 3, 10 råd till dig som vill bli en bra PT
Artikeln ursprungligen publicerad i BODY Magazine nr 269 / 10-2006.