Jag får en hel del frågor från atleter hur de ska gå tillväga för att få en sponsor. För 7-8 år sedan var jag själv den överambitiösa killen som satt hemma i Malmö och mailade till företag om hopp att bli upptäckt och sponsrad. Efter många Nej och Ja som atlet och nu som företagare har jag ett och annat råd att ge till dig som är på jakt efter sponsorer. Enkla råd kan betyda stora förändringar i din karriär som fitnessutövare eller den sporten du utövar.
Ditt första intryck är det viktigaste. När du mailar till företag ska mailet inte utformas som ett massutskick eller en mall som har mailats till samtliga kosttillskottföretag på marknaden. Få det företaget du mailar till att känna sig utvalt och speciellt genom att berätta varför du valt just de. Vad är det som gör de som ditt första val och vilka av deras produkter du gillar mest. Helst ska du skriva ett omdöme så de vet att du verkligen provat deras produkter. Det behöver inte vara bara positiva saker. Skriv ärligt och från hjärtat. Alla företag välkomnar all sorts kritik.
Jag gillar inte ordet sponsring. Med sponsring menas det att en person eller företag får gratis varor eller tjänster i hopp om att det ska främja företagets ekonomiska lönsamhet i längden. Jag föredrar ordet samarbete. Man borde påpeka flera gånger i sin ansökan att man vill ha ett samarbete, dvs erbjuda något unikt som kan hjälpa företaget bli ännu bättre och i gengäld få något tillbaka av företaget. Man bör tydligt förklara vad man förväntar sig tillbaka så det inte blir konflikter senare.
Skriv längre kontrakt, 2 år eller längre. Inget företag kommer att satsa på dig och använda dig som frontfigur om du skriver kontrakt i ett år och sedan ska byta sponsor. Att ta fram trycksaker, reklammaterial, annonser osv kostar pengar. Om företag måste skrota ner allt som har med dig att göra efter ett år så kommer de att förlora pengar, dessutom blir det ingen trovärdighet om du ska synas med ett annat företag efter ett år och promota deras varumärke. Företag är väldigt försiktiga med vem de väljer att satsa på av just den anledningen. Det blir inte bra för någon om du byter sponsorer varje år.
Var realistisk med dina krav, värdera dig själv som varumärke men var tydlig med vad du kan bidra med till företaget om de väljer just dig.
Undvik att skriva följande i din ansökan;
"Ni får lov att använda mina bilder". Det går att köpa proffsiga bilder av kända fotografer och modeller på iStock photo för ca 200 spänn per bild med rättigheter att använda bilder i flera år. Att fota dig på nytt kostar både tid och pengar. Om du blir en del av teamet så ingår det oftast i kontraktet att du ska ställa upp på bilder.
"Jag kan blogga om era produkter". Ok? Finns ju tusentals andra bloggare så vill du sticka ut från alla andra bör du skicka screenshots för att visa antal besökare. Att bara skriva en orealistisk siffra kommer att få dig framstå oseriös.
"Jag har mål att tävla och om ni sponsrar mig med era produkter och jag vinner kommer alla andra ungdomar att se det och köpa era produkter". Really? Tänk om du förlorar då? Vi har faktiskt fått liknande ansökningar. Om du har aldrig tävlat tidigare, fokusera hellre på att berätta vad du har åstadkommit fram till nu och visa förr och efter bilder samt berätta hur du inspirera och motiverar andra runtomkring dig att börja träna samt använda kosttillskott. Ge gärna exempel och skicka även citat från de du har hjälpt.
"Jag var med företaget "X" men det var skit, de behandlade mig dåligt och jag fick för lite av de". Prata aldrig dåligt om dina gamla sponsorer. [/b]Förr eller senare kommer du att göra samma sak om dina nya sponsorer. Om det inte fungerar lämna med stolthet och som vänner, det kommer du alltid att tjäna på i längden.
Skriv inte till flera företag samtidigt. Bestäm dig för ett företag du vill samarbeta med och försök göra allt för att få ett kontrakt med ditt första val. Tänk på att marknadschefer och ägare från olika företag känner varandra och då och då dyker atleter upp som samtalsämne. Om du har bombat samtliga företag med samma sponsansökan kommer detta att komma ut förr eller senare och sannolikheten är att du inte blir tagen på allvar.
Skicka bilder på dig. En bild kan säga mer än tusen ord sägs det och vi människor är väldigt visuella av oss. Det behöver inte vara endast spännbilder eller tävlingsbilder. Det kan även vara bilder från sociala sammanhang så du visar att du har ett liv vid sidan om gymmet och träningen. Alla företag bryr sig om vem de tar in som sin atlet och vad du gör utanför gymmet. Vad du har för jobb, vilka vänner du umgås med och hur din kontaktnät ser ut.
Börja med b-spons och jobba upp dig. Se det som en vanlig anställning. Om du verkligen brinner för sporten och älskar produkter från just det företaget börja med B-spons och visa att du verkligen vill satsa på både din sport och ditt företag och sedan jobbar du upp dig till toppen. Jag känner flera atleter som har gjort så och nu har vissa till och med fått anställning och blivit chefer på de företag de var sponsrade av. Se på det hela långsiktigt.
Kom ihåg att i slutändan handlar det om affärer. Företag älskar siffror och om du visar att ifall ett företag investerar ett x antal kronor i dig, berätta gärna hur du ska hjälpa sälja för minst dubbelt så mycket. Du ska helt stryka detta med exempel och siffror. Inget företag kommer att neka dig sponsring om de vet att du kin bidra med något positivt till företagets välmående.
Var envis och tålamodig. Om du inte får svar inom en vecka maila igen och igen och igen. Får du inte svar efter 4 emails då bör du gå vidare eller vänta 1 månad och maila/ringa igen. Tänk på att företag får liknande emails dagligen så var noga med att sticka ur mängden.
Hoppas att detta kommer att hjälpa lite när ni har bestämt er att söka sponsring. Jag kommer att göra ett annat inlägg om hur du håller bra relation med din sponsor pch maximerar samarbetet när du har vä fått ditt kontrakt.
Vem vet, kanske kommer just du att pryda BMR's kommande annonser och posters runtom i världen 🙂
Later!